/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Havemøbler?
Fra : food_life
Vist : 1833 gange
200 point
Dato : 11-07-02 09:42

Havemøbler?

Vi har teaktræhavemøbler, og dem har vi behandlet med et olieprodukt fra TRIP TRAP. Nu får de nogle mørke pletter, og hvis man sliber på dem, trækker man dette sorte olieholdige plettede fedtlag af! Hvad er galt, og hvordan behandler vi møblerne så de ikke får disse sorte pletter?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 11:19

Hej Food_life,

Leth har her et råd til rensning af teaktræ -->
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h38
og her oliebehandling af Træhavemøbler -->
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h42

der er også noget her omkring vedligeholdelse af træhavemøbler... -->
http://www.ringkobing.greenguides.dk/groenne_raad/vedligehold_af_traehavemoebler.htm

og Råd & Dåd har her noget "Sådan får du mest glæde af de eksotiske træsorter"... -->
http://www.raadogdaad.dk/?nodeID=626

samt her IDEmøbler - Vedligeholdelse af havemøbler i teaktræ... -->
http://www.idemoebler.dk/sw1979.asp

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-02 17:17

Teaktræ, rensning af:

Hvad skal du bruge
· Vegetabilsk terpentin
· Rå linolie
· Klud

Sådan gør du
1. Rengør træet med den vegetabilske terpentin
2. Efterbehandl med rå linolie

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-07-02 17:32

Hej Harboe,

du glemmer at få noget af det vigtige med fra Leth... det der med at destruere linoliekluden efter brug...
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad-lister/haven.shtm#h38
-------------------------------------------------------
Teaktræ, rensning af:

Hvad skal du bruge
· Vegetabilsk terpentin
· Rå linolie
· Klud

Sådan gør du
1. Rengør træet med den vegetabilske terpentin
2. Efterbehandl med rå linolie

NB! Husk at destruere linoliekluden efter brug, da den kan selvantænde, når linolieresterne kommer i forbindelse med ilt. Læg kluden i en ren, tom malerbøtte af metal med metallåg og luk godt til og aflever ved først givne lejlighed til miljøbilen. Du skal ikke brænde kluden, medmindre du har en brændeovn. Du kan også anskaffe dig en lille container til brændbart affald, som kan stå i dit værksted.
----------------------------------------------------------------------------

ikke for at træde i det... men vi sku' jo nødig ha' at hvis food_life, valgte at gøre det på denne måde... fik futtet noget af...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 13-07-02 00:09

Hej food_life:
En anden måde, at løse problemet på, er at bruge "Sømetoden": Smør dem ind i brun sæbe, som du lader trække i en times tid. Herefter skures de mens der skylles med rigeligt vand.
Møblerne stilles efter rengøringen til tørre. De behandles efterfølgende med rigtig "Teakolie" som påføres 2 til 3 gange i tynde lag. Taek har en fast overflade, som skal have tid til at suge olien. Det er en større kur, men det holder, særligt hvis de flader som får mest sol, får et ekstra lag et par gange i løbet af sommeren.
Kludene kan du vaske efter brug, da sæben tager sig af fedtstoffet. Og brandfare er der ikke noget af.
Hilsen Az...