/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
cylinder skift...
Fra : tiemaster
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 08-09-04 21:01

hej.. jeg har en dr. big som jeg godt kunne tænke mig at gøre lovlig.. så derfor har jeg købt et lovligt cylinder kit.. så kommer spørgsmålet. kan jeg bare sætte det på. Der er racer krumtap og kobling på den os.. Har det noget at sige eller er det ligemeget??? og er der andet jeg skal kigge efter...

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-09-04 21:44

Koblingen lever ingen effekt forøgelse. Men en racer krumtap generer mere effekt ca. 0,2 0,5 % mer HK. Det forgår på den måde at, de 2*2 udbalancerings hullerne der er i krumtappen er udfyldt med et let kunst materiale (Typisk med en rød farve), Det gør at Krumtaphuset bliver mindre, på den måde kan der opnås et støre vakuum ved indsugning samt et støre tryk op igennem skyllekanalerne. En gammel puck trick er at fylde udbalancerings hullerne ud med kork og selvfølge med noget stabilt lim. Så desværre, krumtappen skal skiftes hvis du vil vær 100% lovlig. Og nor den alligevel skal det kan man jo når man er I gang ordne koblingen.

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-09-04 21:56

Hvis krumtappen stadigvæk er med 10mm krydspind, så kan du bare smide kittet på uden problemer. Koblingen skal nok have nogle løsere fjedre da den bliver sværere at trække med en lovlig cylinder fremfor en tuncylinder.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 08-09-04 22:09

rpje > Og hvilken politimand i dette land ville kunne se på en knallert at den var tunet fordi der sad en racer basse i ? Jeg tvivler på de overhovedet ville bemærke det hvis den blevet taget ind til kontrol

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 08-09-04 23:12

Tja: Du glemmer nok at enhver Politi mand også en gang har haft periode i deres liv hvor de har hygge sig med alternativ knallert konstruktion. Og husk at det er deres arbejde, og der er nogen som går mere op i sit arbejde en andre.
Det er selvfølge en vurdering. Men en betjent er jo skolet til at spotte uregelmæssigheder ud fra mange andre kriterier en lige hvorledes motoren lyder. Så hvis man ikke har tendens til flakkende øjne og ekstrem sved produktion. Kan det vel være ligemeget. Men faktum er at den ikke er lovlig, og det var ligesom det det handlede om ikk. :)

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 09-09-04 05:33

Helt korrekt rpje... Jeg ved egentligt ikke om en evt. synsmand ville tage det som en konstruktiv ændring, hvis det var et dumt svin ville han nok... :-/

Kommentar
Fra : Christianth

Dato : 09-09-04 11:17

Man kan ikke forudsige om de politiet vil lægge mærke til om krumtappen er standard eller racing, for jeg fik engang min sonic taget med tun på De tog alt mit dyre tun men ikke min malossi vario!

Accepteret svar
Fra : mcmikkelcjo

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-04 13:11

Der er meget lille risiko for at politiet vil kigge efter krumtappen, for når der sidder std. cylinder på, er der jo ingen mening i at sætte racer- krumtap i, og effektforøgelsen er lille. Så skulle det være en betjent med forstand på krumtapper, ville han alligevel sikkert ikke hive cylindreren af for at kigge, når han har set den er lovlig.
Jeg blev selv stoppet med en del tun på, hvor de tog alt andet, end krumtap, gearing og kobling.

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 18-05-06 22:39

Tak for svaret mcmikkelcjo.