/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
starte lille firma - omkostninger..??
Fra : solgaard
Vist : 613 gange
200 point
Dato : 07-09-04 15:10

Hej alle..

Jeg går og roder lidt med tanken om at starte op med et lille murerfirma på fritidsbasis da jeg stadig er i lære.

derfor skal arbejdet kun omfatte reparationer og små omforandringer.

til det har jeg nogle spørgsmål som jeg håber i kan besvare.

1. er det noget problem at blive momsregistreret.? og koster det noget.?
2. hvad skal jeg regne med af om kostninger.? (har værktøj) jeg regner ikke med de store reklamer, kun i lokalavisen.

meningen er at få en mindre kundekreds og starte op for alvor når jeg er udlært. samt at tjene lidt ekstra. og har ikk lyst til at tage et eller andet kedeligt fritidsjob. så jeg synes det kunne være sjovere på denne måde..

hvis der skulle være andre væsentlige punkter som jeg skulle ha med i mine overvejelser skal i endelig sige til.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 15:20

Har du spurgt din arbejdsgiver om det er i orden at du vil starte eget firma, mens du er i lære?

Accepteret svar
Fra : return

Modtaget 210 point
Dato : 07-09-04 15:32

lige et link som kan hjælpe dig i den rigtige retning http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen.htm

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-04 16:19

ans--> nej men han har så meget arbejde at han siger nej til meget da vi simpelthen ikke har tid.. og i bund og grund er det vel ikke noget han kan bestemme over eller??

return-> tak for linket. har ikke kigget det 100% igennem endnu men det lyder som den rigtige side at starte på.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-09-04 16:56

Det er i høj grad noget han kan blande sig i, pludselig bliver i jo konkurrenter.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-04 17:02

better-> ja men mon ikk han ser at konkurrencen er en anelse lille..

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-09-04 17:08

Solgaard-> Muligt men principielt ligegyldigt, spørgsmålet var om han kunne blande sig, og det kan han, men det er jo et spørgsmål om hvad der står i kontrakten

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-04 17:14

better-->

jeg kan selvfølgelig godt se din pointe.. men mener ikk der står noget i min kontrakt om at jeg ikke må lave andet ved siden af.. selvom jeg ville udgøre en direkte konkurrent til min arbejdsgiver.

men lad nu det ligge..

det er selvfølgelig noget jeg skal snakke med ham om for det er jo heller ikke i min interesse at have en gnaven mester resten af min læretid..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 17:41

solgaard

Hvornår vil du få tid til eget firma, når der er så meget at lave hos din mester. Det er jo der, du først og fremmest skal arbejde, hvis du vil have din uddannelse.
Det er jo ikke alle kunder, der har lyst til at have en murer kl. 20.00 eller i week-enden.
Du skriver, at du selv har værktøj, jeg går ud fra det er noget, du selv har betalt. Hvis det er din mesters værktøj, kan han godt nægte dig at bruge det firma, som du vil starte.
Tal med din mester om det før du går i gang.
Det er kun et velment råd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-04 17:44

bruge det i det firma (det var en upser)

Kommentar
Fra : edlefsen

Dato : 07-09-04 17:46

Hvis jeg var dig, vill jeg vente med firmaet til du er udlært. Det er dumt at blive uvenner med sin mester. I stedet skulle du lave lidt sort arbejde (alle andre gør det jo).

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-04 17:53

problemet er bare at folk tror at sort arbejde er lig gratis arbejdskraft.. min fritid er i hvert fald mere værd en 100,- i timen.!

man ja tror bare vi stopper her.

der er nok en del ting jeg ikke helt har velovervejet..

i skal alle ha tak for tiden til mit spørgsmål.!!

og jeg skal nok uddele point når jeg jeg lige har kigget på hvem jeg skal give dem til..

det bliver en god dag når kandu får lavet så man kan dele pointene ud.! jeg synes jeg sidder med det samme problem hver gang jeg skal afslutte et spørgsmål-> en masse gode svar men kun et tryk til at acceptere med.. det er irriterende.!

Fortsat god tirsdag til alle..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-09-04 19:03

solgaard

husk lige såfremt du står i fagforening ser de ikke mildt på at du bliver momsregistreret, der en himmelvid forskel på at være ansat og være selvstændig/arejdsgiver.

per

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 07-09-04 19:08

ja det må jeg nok sige den havde jeg ikke lige overvejet..

heh kunne da eller være sjovt at se dem i hovedet når man kom ned og bad om understøttelse fordi man er blevet fyret fra sit arbejde og ik har noget at lave fordi det som sagt kun skulle være et lille fritidsfirma..

Kommentar
Fra : nrh

Dato : 01-11-04 23:47

Gå ind på www.startguiden.dk - der er alt hvad du vil vide. Og det koster iøvrigt intet at blive registreret.
Mvh Nete

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 02-11-04 17:56

Tak for svaret return.