/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tilvækst hos hvalpe
Fra : sonjor
Vist : 1400 gange
50 point
Dato : 05-09-04 10:57

Jeg har bestilt en toypuddelhvalp, som jeg kan få den 29.sept. som ca. 8 uger gl. Findes der noget skema over, hvormeget en sådan hvalp bør tage på f.eks. om ugen, for at alt er optimalt. Jeg har læst, at de ikke må vokse FOR hurtigt, da knoglerne så ikke kan følge med.
Hilsen Sonja.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 05-09-04 12:12

sikke et interessant spørgsmål, jeg ville også gerne se sådan en kurve for golden retriever
Min golden hvalp voksede for hurtigt og jeg hørte efterfølgende en masse gode råd om fodring.
her får du et par af de bedste råd:

Bliv ved med at give hvalpefoder til din hund er 10-12 mrd. gammel, hvalpefoder er mere proteinrigt end voksenfoder, men indeholder mindre fedende fedt.
Der skal selvfølgeligt fodres flere gange om dagen når hvalpen er ung. Pas dog på at den ikke bliver fed.
Når den er over 4 mrd. Skal du tydeligt kunne mærke dens ribben når du lader fingrende køre langs dens side.
Kan du det, så er hvalpen i rigtig fodringsstand. (du skal ikke nødvendigtvis kunne se ribbenene)
De godbidder og træningsguffer du giver skal helst være en del af dens naturlige foer. Tag den fra dagsrationene om morgenen og put den i en skål for sig.
Brug også grønsagsgodbidder, begge mine hunde elsker for eks kartofler og ærter.

jeg håber at du kan bruge det til noget.
vh
dorthe
og held og lykke

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-09-04 13:00

Du skal spørge din hunds opdrætter. Som erfaren raceopdrætter er man helt bekendt med hvalpens normale tilvækst.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-04 19:25

Næh, sonja. Der findes ikke et skema. Men du kan lave et selv, når du får hunden hjem. Hvis du er lidt kvik, så beder du kennelen om at få kurven for de første 8 uger med sammen med hvalpen. Når du så fortsætter med at tegne ind på den kurve, så kan du muligvis se, om det ser fornuftigt ud i forhold til de første 8 uger.

Og når du engang anskaffer dig en ny toy, så har du jo en kurve..

Men ellers: Ja, snak med hvalpens kennel. de giver meget gerne råd. Og ved vaccinationerne skal du også spørge dyrlægen, om din hvalp er slank nok. Hellere for lidt tynd end for tyk.

Tillykke med den lille, det skal nok blive sjovt!

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 50 point
Dato : 12-09-04 00:33

Hej sonja

De små hunde vokser mest i de første seks måneder efter fødslen, hvor de gennemsnitligt tager 20 g. på om dagen.
Efter 10 måneder har de forøget deres fødselsvægt 20 gange: derfor har de brug for dobbelt så meget energi som en voksen hund, for at dække deres intense energibehov.

Efter fravænningen udvikles hvalpens fordøjelseskapacitet i et forholdsvis langsomt tempo, og vil først være fuldt udviklet, når den lille hund har nået voksenalderen.

Hos de små hunde begynder fedtvævet tidligt at udvikle sig: Derfor kan for meget foder resultere i tidlig overvægt, som er skadeligt for en harmonisk vækst.

(sakset fra Royal Canin´s ernæringsprogram for små hunde.

De har også en Fodringstabel for små hunde, som tager udgangspunkt i hundens voksenvægt, og her kan man så se den daglige fodermængde i forhold til hundens alder, fra 2 måneder til 10 måneder.

Karin

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 12-09-04 09:48

Tak for svaret k.j.k. Det var fine retninglinier, som jeg vil prøve at følge