/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stålbue i køkken er ridset
Fra : svemone
Vist : 5259 gange
20 point
Dato : 04-09-04 10:46

Stålbuen i køkkenet over komfuret var meget fedtet. Jeg brugte komfurrens for at få den ren, og nu er der hvide skjolder/ridser på hele buen.
Nogle gode ideer til hvad jeg nu kan gøre? Det ser jo ud ad pommern til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-04 10:55

Brug det samme som du bruger til køkkenvasken!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-09-04 13:09

Du kan prøve med en svamp til aluminiumsgryder - dem der er blå med en grå skurreflade (for alt i verden IKKE en alm. grydesvamp) og så flydende skurrecreme. Med en god gang knofedt kan det være, du kan få det væk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-04 13:12

Som Jernladyen siger skurecreme, men det bedste er noget der hedder Cif. Det er det der tidligere hed Vim.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 16:47

Uanset hvad du end vil bruge nu, så forsvinder ridserne ikke.
Da du købte stålbuen over komfuret, fulgte der så ikke en vejledning med vedr. vedligeholdelse? Hvis du har fulgt den, kan du jo klage til forretningen.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 04-09-04 20:09

Jeg synes at du skal prøve en blanding af wienerkalk og sprit (ikke vand) og poler med en ren, blød klud. Hvis du skulle være så heldig at have en langsomtgående polermaskine med polerskive (lammeskind) kan det være en stor hjælp. Mange bådejere bruger en sådan til forårsklargøringen.
Wienerkal er meget finkornet slibemateriale og ridser derfor ikke,men af samme grund vil det også tage lang tid. Husk fremover kun at aftøre rustfrit stål med sprit og endelig en ren, blød klud.
Wienerkal kan f. eks. købes i Matas. Der er selvfølgelig lukket nu, men du kan også prøve med alm. tandpasta.
PS! Jeg bruger selv wiener kalk på min båd både til glasfiber og stål. Køkkenvasken bliver rigtig skinnende, men der skal lægges noget arbejde til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-04 20:09

Den stænkeplade, du kalder stålbuen, er den fra fødslen spejlblank, eller er den mat ligesom en alm. køkkenvask?

Kommentar
Fra : svemone

Dato : 05-09-04 08:20

Hej alle sammen og tak for svarerne. Stålbuen er mat. Jeg har prøvet alm. skuremiddel til vask, sprit, vinduessprit og som sagt det til komfuret.
Jeg vil prøve wienerkalken + vand, hvis ikke der er andre som skriver om et mirakelmiddel.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-04 09:48

Wienerkalk er et polermiddel, som prøver at gøre stålet blankt som et spejl (hvis du blir ved i flere dage). flydende skurepulver og grønne skuresvampe gør det mat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-04 10:16

Før du går videre med en ny rensemetode, så spørg i en "hårde hvidevare" forretning. De sælger også køleskabe i mat stål. Der kan du måske få det rigtige råd. De sælger da speciel rens til køleskabe i mat stål.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 05-09-04 10:45

Det var wienerkalk og SPRIT (det duer ikke med vand, da kalken ikke kan opløses i vand)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-04 20:36

Hvis din stænkeplade ikke er i MAT rustfrit stål, men i BØRSTET rustfrit stål, skal du forsøge at ramme retningen af børstesporene. Jeg formoder, det er vandret. Og hvis du vil genskabe udseendet, må du nok bruge vandslibepapir korn 180-240 (vådt!) og kun bevæge slibeklodsen vandret.