/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Defekt VHS-bånd
Fra : Pridbjoern
Vist : 4420 gange
140 point
Dato : 03-09-04 20:42

Kære eventuelle hjælpere-.

Har et ca. 15 år videobånd, der er gået helt i smadder. En kollega prøvede på at reparere det, det blev det værre af.
Kan nogle overspille/samle stumperne, naturligvis mod betaling, eller evt. gi`mig et godt råd, om, et firma, der evt. kunne påtage sig opgaven.
Videoen er særdeles vigtigt for mig, da den indeholder film af et afdød familemedlem.
mange venlige hilsener
Priedbjoern

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-09-04 20:55

det er ikke nemt at forklare, så jeg vil foreslå dig at
tage alle stumperne med til din lokale fotohandler,
han/hun kan sikkert hjælpe.
Mvh natmaden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-04 20:58

Hvad mener du med at det er gået helt i smadder?
Og hvad har din kollega gjort for at reparere det?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-04 21:05

Hvis det er i begyndelsen eller slutningen af båndet, det er gået i smadder, er der mulighed for at redde resten.

Kommentar
Fra : Pridbjoern

Dato : 03-09-04 21:33

Tak for dit svar ans.
Jeg er ikke ret teknisk, og jeg formulerede mig dårligt.
Der er ikke båndsalat.Selve båndet(tape) er intakt, men muligvis beskadiget, berøring af kollegaens fingre. Hvad ved jeg ?
De øvrige dele ligger usamlet.

mange venlige hilsener

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-04 21:51

Prøv at forklar mig fejlen, før din kollega fik det.

Kommentar
Fra : Pridbjoern

Dato : 03-09-04 22:10

Hej ans-.

Det var selve tapen der var knækket.
Da det bl.a. drejer sig om forskellige optagelser med omtalte afdøde familiemedlem, er
det til at leve med, hvis dele af båndet på kasseres.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-04 22:14

Har din kollega prøvet på at sætte det sammen, eller hvad har han/hun gjort?
Var det knækket på midten eller hvor? Blev det knækket netop der, hvor du mindst af alt ønsker at miste noget?
Prøv at give så fyldestgørende oplysninger, som muligt.

Kommentar
Fra : Pridbjoern

Dato : 04-09-04 05:56

Hej ans-

Har kikket på tapen. Tapen er uden synlige reparationsspor, den ser hel ud. Har ikke ønsket at forplumre situationen yderligere ved at rode med tapen. Jeg tror simpelthen kollegaen er gået i panik. Måske er en eller anden fjeder sprunget, eller hvad ved jeg ? Båndet har en spilletid på 100 minutter, vist nok et discount-bånd. Det indeholder familieoptagelser. Naturligvis vil jeg hellere ha` 9O minutters spilletid end 10 minutter. På den anden side er er 10 minutters spilletid bedre end slet ingen. Jeg forventer bare, der ved rep. sker en eller anden forbedring, da jeg flere gange har været ved at kyle båndet ud, men ikke nænnede

Kommentar
Fra : Fox_dk

Dato : 04-09-04 08:57

Da jeg arbejdede som radiomekaniker reparerede vi videobånd ved at fjerne det dårlige stykke bånd (kan ødelægge videohovederne) v.h.a. en speciel holder til båndet, et baberblad og special tape til at samle enderne med. Jeg ved ikke lige hvor man evt. kan købe udstyret men ellers kan du jo gå ned til din lokale radio/tv forhandler med eget værksted, så burde de kunne klare opgaven. (desværre nok ikke helt billigt)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 09:50

Hvis tapen er hel, det må ikke være være splejset sammen i det "brune", men skal være splejset sammen med indløbstapen, det hvide. Hvis det er det, er det nemt at redde båndet. Det skal så blot sættes over i en anden kassette. Hvis du har et bånd, som du ikke vil bruge mere, kan du bruge den kassette, men må så undvære båndet.
Du kan jo også købe et nyt bånd.
Skil to kassetter ad. Lad det ene ligge som "brugsanvisning". Fra det andet fjerner du båndet og sætter dit familiebånd i. Husk, når du skiller kassetten, skal du have forsiden opad.

Jeg har også repareret et utal af videobånd.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-04 10:42

som skrevet
det er ikke nemt at forklare, så jeg vil foreslå dig at
tage alle stumperne med til din lokale fotohandler,
han/hun kan sikkert hjælpe.

Hmm !

Formoder at det er vhs.

tag et andet bånd og skil det forsiktigt ad, det indeholder nemlig de samme stumper.
Når du fjerner skruerne i bunden, så pas på , der er en let fjedrepåvirkning på spolerne i kassetten,
og dimserne kan let hoppe ud(af sig selv).

ang selve båndet hvis det er helt, så kan du jo nu ligge de bevaringsværdige spoler i denne kassette,
husk at ligge meget mærke til hvordan båndet 'løber' forbi ruller/tapper , sørg for at det ligger HELT PÅ SAMME MÅDE !

angående selve båndet er det knækket, hvis ikke så kan der være sket det at der har været en fold på det,
resultattet er at en del af båndet er 'på vrangen', det kan nogen gange ses , ved at kikke på båndet på spolerne.
normalt er båndet jo jævnt oprullet, og en afvigelse vil sandsynligt være en fold.

Lidt fedtfingre gør ikke den store katastrofe, men skal da helst ikke være der.
og hvis båndet ellers er helt, er der en chance for at de mange år har gjort at det er som det er,
båndene taber nemlig kvalitet(især billigbånd), med tiden, kvaliteten afhænger også af hvilken maskine at det afspilles i,
da der er små afvigelser i hvordan at de prøver, at optimere billedkvaliteten. (en ældre afspiller, vil nok være bedst).

Hvis dig og Ans ellers er tilfreds med at et bånd har to ender, ja så melder jeg fra her

Men prøv http://goggle.dk med lidt kombination af søgeord som ' videobånd vhs reparation hvordan u-matic'

God week-end
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 11:07

> natmaden

Et videobånds kvalitet afhænger af kassettens kvalitet. Billige videobånd skyldes en ringe kassette.
Pridbjoern skriver at båndet har være knækket, men at en kollega har repareret det.
Jeg går ud fra at det er "splejset" sammen. Dette må kun ske fra det "brune" tape til det hvide indkøringstape. Aldrig fra brunt til brunt.
Ja, du har ret i, at dimserne nemt kan springe ud. Det sker, hvis man ikke vender kassetten (forsigtigt), efter at have fjernet skruerne i bunden. Derefter kan man trække den øverste del af kassetten af.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-04 12:49

[hør] > ans . jeg mener nu at enderne er gennemsigtige
jo man kan godt slejse et bånd på midten.
med tynd tape på bagsiden af båndet
man kan sikkert få et stykke 'splejsetape' hos fotohandleren.
du splejser, ved at ligge de 2 løse ender over hinanden(ca. 2cm) på et skæreunderlag
(bagsiden af båndet skal vende opad) og de skal ligge meget lige og man skærer nu i en vinkel på ca 45 grader.
så at man har 2 løse skråtskårende ender der passer sammen.
stadig liggende på skæreunderlag,(med bagsiden op) sætter man et stykke tape over samlingen.
man tager så og skærer overskydende tape væk fra kanten.

ps. alle skæringer skal være med eks. barerblad.
og for at sikre at båndet ligger stabilt, kan man klistre to stykker katon på skæreunderlaget,
så båndet ligger mere stabilt.

-----------------------------------------------
underlag

-----------------------------------------------
katon
-----------------------------------------------
bånd / <-snit i bånd
-----------------------------------------------
katon
-----------------------------------------------

underlag
-----------------------------------------------

men 'fælden' er stadig hvis båndet har været krøllet et sted og derved måske er på vrangen.

og stadig fotohandlen ved besked, og kan sikkert tegne bedre, end at man kan på kandu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-04 13:09

Jeg holder nu med ans i, at det ikke er godt at tape et videobånd sammen.
Det kan heller ikke afspilles ordentligt bagefter.
Maskinen vil i bedste fald stoppe når samlingen nås, og i værste fald rykke båndet over, med båndsalat til følge. Det kommer an på hvor hårdt valsen trykker på båndet i maskinen.
Hvis du har et sprunget bånd, er løsningen, at dele båndet på 2 kassetter der hvor det er sprunget, og sætte ny indløbs og udløbstape på de sprungne ender. Hvis du forstår hvad jeg mener.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-09-04 13:21

>dova

Man kan sagtens splejse et bånd på midten. Der er ingen professionelle, der gør det. Knækker båndet påny, der hvor det er splejset, kan man risikere at "tapen" sætter sig fast på videohovedet, og så bliver videobåndoptageren ødelagt.

Men jeg venter da at høre fra Pridbjoern. Han må da gerne fortælle, hvad det er kollegaen har gjort, for at reparere båndet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-04 13:56

Hvis båndet stopper, har man vel ikke splejset det ordentligt.
At klippe/splejse er da noget at man gør mange steder,(dr, nordisk film og hollywood)
om det er godt. i dette tilfælde er det jo nødvendigt.

Uddrag fra
http://magnetisme.netgreb.dk/aarsopgave/6_magn_lag.htm
Citat
Splejsning
Man kan redigere i allerede indspillet lyd ved splejsning.
Splejsning er slet og ret, at man klipper i båndet og limer det sammen igen i den ønskede rækkefølge af lydsekvenser.
Uønskede lyde kan selvfølgelig også "klippes" helt fra, uden at man senere limer dem til igen.
Fig. 15a/b/c/d viser hvorledes man splejser et bånd.
Inden man kan gå i gang med at redigere (splejse) skal man først anskaffe sig et splejsesæt, som vist på Fig. 16.
fig 15 = http://magnetisme.netgreb.dk/aarsopgave/images/kap_6/fig_15.gif
fig 16 = http://magnetisme.netgreb.dk/aarsopgave/images/kap_6/fig_16.gif

http://www.vll.dk/nyhedsmail.08.03.htm
http://www.meistrup.com/dk/priser/kassette.htm
http://www.interstage.dk/Sider/Produkter/Varegrupper/100/175-000/177-200_FOTO.shtml
http://www.tape.dk
osv...

og stadig fotohandlen ved nok besked.

Nej jeg er ikke fotohandler

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-11-04 00:34

Nu er det snart nytår