/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Æbletræ i espalier?
Fra : t_seberg
Vist : 4967 gange
100 point
Dato : 01-09-04 21:52

Jeg vil gerne have et æbletræ til at vokse i espalier op af en mur. Hvilken sort skal jeg vælge? Jeg vil gerne have store røde æbler. Og hvordan skal jeg "tøjre" grenene fast til muren - så træet bliver "fladt" ???

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 01-09-04 23:17
Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 01-09-04 23:46

Tak!! det er dog ikke helt fyldestgørende. håber der er nogen der kan hjælpe med lidt mere konkrete anvisninger.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-09-04 00:13

Hvad med dette her fra: http://www.plantetorvet.dk/index2.php

Sund og hårdfør vækst Rigtbærende Middelstort mad- og spiseæble November-januar
Bladfarve: Grønne
Efterårsfarve: Ingen info
Blomster: Ingen info
Blomstringstidspunkt: Ingen info
Frugt / Frø: Rødt
Jordbund: Middel / Nærringsrig / Drænet
Tåler ikke: saltsprøjt og vind Max. Højde: 8.00
Max. Bredde: 5.00
Vækst: Moderat til Normal vækst
Giftig: Nej Læs om giftighed her
Lysforhold: Fuld sol

Æble 'Ingrid Marie' CAC / Æble 'Ingrid Marie'

Espalier, Med Potte, 2 etager

Levering: fra uge 37 Antal: Stk. pris (incl. moms): 266,88 DKK

Æble 'Ingrid Marie' CAC / Æble 'Ingrid Marie'

A-Kvalitet, Med Potte, 5 grene

Levering: fra uge 37 Antal: Stk. pris (incl. moms): 181,56 DKK

Æble 'Ingrid Marie' CAC / Æble 'Ingrid Marie'

A-Kvalitet, Med Potte, 5 grene

Levering: fra uge 37 Antal: Stk. pris (incl. moms): 207,81 DKK

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : henriktorsten

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-04 23:54

Rød ingrid Marie er et godt bud. Krydsning mellem Ingrid Marie og en anden jeg ikke kan huske. Et andet meget lækkert spiseæble er Elstar (min favorit), bliver dog ikke så rødt som det andet. Begge kan gemmes nogle måneder, hvis de ligger rigtigt.

Køb evt. 1. års planter uden sideskud. De er billigere og lettere at forme med en pæn lige stamme og vandrette grene ud til begge sider. De har desuden den kvalitet, at de ikke har fået klippet toppen. Jeg købte selv for 3 år siden et bundt med de 2 ovennævnte og Rød Aroma. De 2 af træerne er nu færdigformede knap 2 m høje og 2,5 m brede. De er opsat på fritstående espalier med vandrette tråde med 30 cm imellem. Jeg gav 299,00 for alle 3.

Opsætning på væg: Et bud er at sætte et armeringsnet fast på muren. Kan fås i rå jern, der bliver rustfarvet eller som galvaniseret (gråt). Hvis du bruger hver anden vandrette tråd passer det nogenlunde. De andre kan evt. skæres af med en vinkelsliber. En anden mulighed er at montere vandrette lister f.eks. i tjuja, lærk cedertræ eller andet holdbart træ, der ikke behøver behandling og holder i årevis. Sæt dem i 3-4 m længde og med 25-30 cm imellem. Du kan også montere kraftig ståltråd vandret mellem f.eks. 2 lodrette lægter.

Uanset typen bør der plantes 20 - 25 cm fra muren, ligesom net, lister eller tråd sættes 15 cm fra muren, så der er luft bag grenene.

Godkendelse af svar
Fra : t_seberg

Dato : 12-09-04 16:33

Tak for svaret henriktorsten.