/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
lus
Fra : anette11
Vist : 1239 gange
50 point
Dato : 01-09-04 09:51

Hejsa
Vores dreng har fået lus - er der nogen som ved hvilke forholdsregler man skal tage sig - tøjvask, kæmning m.v. - er der nogen produkter som lusene ikke er resistente overfor ? - jeg har hørt at der kan købet et middel i en helse butik - er der nogen som evt. kender dette.

Hvor lang tid plejer så noget at stå på ?

mvh Anette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-04 10:04

Prøv at læse denne side

http://home19.inet.tele.dk/holstebroloeveapotek/Gode_raad/Lus/lus.htm

der er svar på det, som du spørger om.

Hvis din dreng er i institution, har i så ikke fået en vejledning?

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 01-09-04 10:16

Sig det til institutionen....så der ikke er andre der for, ellrs for han jo bare igen.
Vask alt sengetøj. Put måske noget i fryseren. Hvis du er bange for at han er recidens, så brug gerne 2 slags lussehårvask, så du vasker håert 2 gange med hver.

De sidder meget i baghoved, og bag ørene. 1 cm eller 2 oppe på håret, kan man af og til se æg. De er hvide og sidder fast på håret. Godt fast :(

Held og lykke med behandlingen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 10:26

Det er i hvert fald vigtigt, at hele familien bliver tjekket.
For ca 10 år siden, havde vi problemet i min datters skoleklasse, med en flok piger der fik lus igen og igen.
En af fædrene blev helt vild over, at nogen antydede, at hans datter skulle have lus, indtil sundhedsplejersken undersøgte dem allesammen og måtte fortælle ham, at det havde hun altså.
Det "sjove" af det hele var, at det viste sig, at faderen selv havde lus, så det var via ham, at datteren viderebragte dem op til flere gange.
Jeg tror så ikke rigtigt på at midler fra en helsebutik kan få bugt med lusene.
Men på apoteket har de flere forskellige produkter, og der er anvisning på, hvilke forholdsregler I skal tage.
Hvor lang tid det står på, afhænger helt af hvor heldig man er med at få dem udryddet første gang, og om "kilden" han har fået dem fra, også bliver behandlet, ellers bliver det som jeg skrev et tilbagevendende problem, desværre, for så er det, at lusene med tiden udvikler resistens mod de tilgængelige midler.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : oscarfisk

Modtaget 60 point
Dato : 01-09-04 10:27

Skift den alminlige kam ud med kæmmekammen.hvilket er vigtigt!!!
Tag alle bamser og tøjting og isoler dem i 2 døgn,for de kan ikke overleve mere end 48 timer uden hovedbund.
Skift sengetøj hver dag til de er væk!
På apoteket har de et kæmmesæt der hedder bugbuster som er alle tiders at bruge,det er lidt dyrere end en alm.kæmmekam men holder bedre.
Det er ligegyldigt hvilken luseshampo du bruger hvis du føljer disse råd samtidig.
vi har prøvet det tre gange og er sluppet efter ca.tre dage.
men brug kæmmekammen op til en uges tid efter
Held og lykke
Mvh.Oscarfisk.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 01-09-04 10:33

Det er en gammel skrøne med fryseren
Og lad være med at bruge shampoen mere end en gang samme dag.

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 01-09-04 10:37

Til dem med langt hår kan det være en fordel at bruge balsamspray når du kæmmer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-09-04 10:54

Nu ved jeg ikke hvilket middel fra en helse butik du tænker på, men er det Tea Tree Oil kan det ikke anbefales

[citat]
Selv ”natur-produkter” er ikke sikre, f.eks. risikerer man kontaktallergi ved anvendelse af Tea Tree oil.
[citat]

fra denne side http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?artikelID=4178&kategoriID=546

Kommentar
Fra : calista

Dato : 01-09-04 11:02

Som oscarfisk skriver, så er bugbuster meget meget godt!!
Her har min datter alt for tit lus, og den eneste måde, at komme det djævelskab til livs, er ved kæmning, kæmning og atter kæmning!
Tættekam og balsam er GULD værd hos piger med langt hår. Og så slipper man for alle de kemikalier!!

Altså, bugbuster- sættet og masser af balsam!! Glem det med at fryse alting. Men skift sengetøj ofte og lad være med at dele kam med lillemanden.
Husk at tjekke dig selv og resten af familien

Held og lykke med "jagten"

Godkendelse af svar
Fra : anette11

Dato : 01-09-04 11:55

Tak for svaret oscarfisk.

mvh Anette11

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 12:14

Hej anette11
Du må endelig ikke tro, at du kan undgå brug af diverse kemiske midler ved at bruge den i øvrigt udmærkede kam.
Den skal ses som en kombination med de gængse midler. For luseæggene sidder så fast, at de ikke kan redes af.

Men jeg håber I får bugt med krybene

mvh dova

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 01-09-04 12:37

Velbekommen.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 01-09-04 12:47

oscarfisk. Det er ikke en skrøne med fryseren, grunden er at slå æggene ihjel. eks. på noget som ikke tåler vask.
Du siger man skal isolere tøjdyr ol. i 2 døgn....Ja det er mugligt at Lusen ikke overlever det, men det gør ægget. Derfor fryseren.

Du siger man kun skal bruge shampooen en gang om dagen,,,,hmmm.....faktisk skal man vaske håret 2 gange med shampooen,,,,, det står også på etiketen.
Grunden til jeg forslår at vaske det med 2 slags shampoo (ialt 4 gange) er, at efterhånden er lus blevet recistense overfor shampooerne....hva de kan tåle i den ene shampoo, kan de ike tåle i den anden shampoo.

Men uanset hvordan du gør, håber jeg du slipper af med dem :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 13:01

Hej Trinethk
Jeg vil nu godt give oscarfisk ret i det med fryseren.
Det er ikke nødvendigt.
Lus kan nemlig ikke leve særlig længe i normal stuetemperatur.
Og æggene dem finder man ikke i tøj og sengetøj.
Det er kun hvis et hår med ægget klistret på, er faldet af og sidder på bamser, i sengetøj o.l.
Og af hensyn til evt. kemiske reaktioner skal man ikke bruge to forskellige midler umiddelbart efter hinanden.
Men brugsanvisningen siger ganske rigtigt 2 gange med samme middel.

Loppeæg drysser af og ligger i omgivelserne, men altså ikke luseæg.
mvh dova

Kommentar
Fra : anette11

Dato : 02-09-04 09:17

Hejsa igen
Jeg må sige at jeg synes det er dejligt med alle de gode råd og vejledninger - det ville være dejligt om I alle kunne få point.

Vi købte igår bugburster samt shampoo og iværksætte planen efter anvisningen - allerede her til morgen fandt jeg ikke en eneste lus - ikke engang en død - nu sørger jeg for opfølgning på behandlingen og fremover at "rutine"-checke for det er godt nok noget skidt for de små pus - jeg kan ikke lade være med at tænke på de piger og drenge som har langt hår - puha det må være hårdt...

Med ønsket om en god dag til alle
mvh Anette11