/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Evt. reparation af harddisk
Fra : ellebye
Vist : 4360 gange
200 point
Dato : 01-09-04 08:54

Jeg har en pc, hvor en harddisk efter stor sandsynlighed "er stået af".

Når jeg tænder computeren kan den for det første ikke finde hardisken, og fra selve harddisken kommer der nogle "klikkelyde", som indikere at et eller andet ikke er som det skal være.

Fejlen opstop pludselig og jeg har afprøvet harddisken på en anden pc, hvor harddisken stadig kommer med "klikkelyde".

Kan nogen fortælle mig hvad der er i stykker på harddisken og om der på nogen måde, ligegyldig hvilken, er mulighed for at skabe kontakt med den, for at redde dataerne på den.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-09-04 09:32

Har du ikke fået lært at ta' backup.
Hvis du ikke kan få vist harddisken i BIOS, har du nok et problem.
Selvfølgelig findes der firmaer, der kan genskabe data, men det er dyyyrrt !
Har dog hørt om nogle, der har forsøgt med at skifte printet
(Fra en gl. hd af samme type).
Var der ikke også en gang, en der foreslog at lægge harddisken i fryseren i en lufttæt plastikpose ? Derved havde han været heldig at redde sine data, ved at monterer harddisken, mens den var kold. Det har jeg dog ikke prøvet. (Jeg ta'r nemlig backup)
Hvis du kan få detekteret den i BIOS, kan du jo forsøge med Fdisk og i yderste konsekvens med en Low-lewel formation.
Har selv reddet et par harddiske med Low-lewel formation, men så får du selvfølgelig ikke reddet dine data.
Hvilken harddisk er der tale om.
Diagnose + Low-lewel programmer findes for det meste på producentens hjemmeside.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-09-04 09:41

Forresten, lang tid siden jeg har hørt fra dig
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 210 point
Dato : 01-09-04 09:50

Hej Ellebye..
prøv lige her..: http://www.diskhelp.dk/faq.htm
bemærk priser

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-09-04 11:10

Du har ret Gambrinus, jeg har haft en del at se til da jeg er ved at få renoveret en del af huset, og lysten på kandu er ret lille primært på grund af kandus sløvsind vedrørende hastighed, men også manglende respons fra kandu. Jeg selv har vel 3-4 skrivelse udestående med kandu, men så meget som blot en mail at de har modtaget dem ?, nej.

Nå, men til det alvorlige. Jo jeg plejer at tage backup, men jeg skulle lige "rense" et kamera for billeder lige inden jeg skulle en tur på Bøtø, og harddisken kom ikke med nogen "forvarsler", det skete som lyn fra en klar himmel. Ellers tager jeg rigelig med backup.

Problemet er at bios ikke vil dedektere harddisken, den lægger simpelthen bios ned.

Jeg skrev at jeg prøvede at sætte harddisken som slave på en anden pc, og her gik bios "grasat" og loadede slet ingentig op.

Kunne man forestille sig, at man satte de ædlere dele i harddisken over i en anden skal??, spørgsmålet er, om det er noget mekanisk eller det er et "hul" i harddisken hvor lige netop styresystemet ligger.
Jeg forstår blot ikke at bios ikke dedekterer harddisken.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-09-04 11:29

BIOS detektion af harddisken er afhængig af diskens muligheder for at læse grundlæggende drevinformation fra disken.
Den kan være hoveder, men som du beskriver det kan det hænge sammen med "forvirring" i hd's elektronik.
Hvilket mærke og model er disken - skriv alle numre/koder du kan finde på den.
mvh
JensT

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 01-09-04 13:16

Hejsa......

Det er ikke helt normalt når de begynder at "klikke"...... Det kan ofte tyde på et knækket eller beskadiget læsehoved...... Har haft held til at tømme en disk der klikkede, men i dit tilfælde lyder det slet ikke godt......

VH
mrhan

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-09-04 13:16

Det er en:

IBM Deskstar
Model: DTLA-307045 ATA/IDE

Capacitet: 46,1 GB RPM 7200
P/N W: 07N3931 MLC H31984
LBA : 90.069.840 sektorer CHS: 16383/16/63

Fra JUL 02, så den er relativ ny.

Har tidligere haft den til reparation for godt 1 år siden, hvor der blev skiftet jeg ved ikke hvad i den.
Det medfører ganske vidst, at der stadig er garanti på harddisken.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-09-04 14:43

P/N og MLC skal være ens for at du kan forsøge dig med at overføre et board..:
Bemærk at du kan finde boards (se koder på boardets label) der er magen til din i PN men ikke passer - der er firmware til forskel !!!

Har lige søgt for dig engang på ebay tyskland, hvor jeg ofte finder diske.
Der er ikke nogen magen til din lige nu, men prøv at holde øje med ebay:
http://search-desc.ebay.de/07n3931_W0QQsofocusZbsQQsbrftogZ1QQsorecordsperpageZ50QQfromZR10QQsotextsearchedZ2QQgcsZ1580QQpfidZ2032QQreqtypeZ1QQalistZa25710Q2Ca31645Q2Ca31646Q2Ca31647Q2Ca14Q2Ca3801Q2Ca31806QQpf_queryZ307045QQsotrZ2QQsoloctogZ9QQcoactionZcompareQQcopagenumZ1QQcoentrypageZsearch

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-09-04 14:45

Glemte lige - hvis en sælger har en 073931 og ikke har skrevet MLC nummeret og det ikke kan ses på et eventuelt billede, så bare spørg sælgeren.

diske i din kategori plejer at gå til mellem 50 og 60 Euro - plus 8,20 i fragt.

Jeg plejer at sætte mit bud til 82,5 euro, når jeg vil være sikker på at få en bestemt disk.

mvh
JensT

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-09-04 14:49

Hvis boardet ikke hjælper - Så kan man prøve at skifte hovederne over - men det skal være i ekstremt rene omgivelser og luft. - Og så skal man helst have prøvet det før for ikke at kvaje sig. - DET ER IKKE NEMT PÅ EN Deskstar !!

mvh
JensT

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-09-04 15:25

På kursus har jeg - engeng -lært, at man ikke selv kan åbne og rep. og få en HDD til at fungere ret godt/længe, da der er en smule overtryk i DHH for, at udelukke indtrængen af støv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-09-04 15:36

Garanti eller ikke! Tror ikke garantien omfatter reetabling af data! Så jeg ville da prøve det der fryser tip!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-09-04 15:47

Jeg tror, jeg i første omgang vil forsøge det med at fryse disken ned.
Det maximale der kan ske, er at der ikke sker noget, men så er det afprøvet.

Vender tilbage i morgen, eller senere når det er afprøvet.

Det sidste er nok at begynde at skille det hele ad.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-09-04 08:51

Nu har jeg prøvet "dybfryser-metoden", men bortset fra, at evt. virus var lagt i dvale, var resultatet det samme, altså klikkelyden, og manglende kontakt til harddisken.

JensT, den metode du omtaler, med selv at skifte laserhovedet, kan man bruge een fra hvilken som helst harddisk?.

Den behøver som sådan ikke at virke særlig længe, blot indtil jeg har overført nogle filer, (billedfiler).

ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-09-04 00:44

Nej det skal være fra samme disktype hvis læse/skrivehovederne skal skiftes.
Der er 5 hoveder i din disk - 3 skiver hvor øverste overflade ikke anvendes.

Men.. efter fryseren, er det dårligt værd at gøre forsøget.. Jeg kan se at en meddelelse jeg skrev efter din meddelelse 1-9- 15:47 desværre ikke er kommet ind.. Den startede NEJ NEJ NEJ ikke fryseren.. Fryseren er for gamle harddiske under 1GB. Datatætheden i nyere harddiske gør at residual fra kondens (selvom det er uhyre minimalt) er tilstrækkeligt til at sløre dataene.

Meddelelsen indeholdt også en afkreæftelse på at der er overtryk i en disk.. Læg mærke til det lille hul, der ikke må tildækkes - Det er ventilation med et filter i - Af hensyn til trykudligning når disken opvarmes og afkøles.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : leothelion

Dato : 17-09-04 21:53

Jeg har samme problem som Ellebye. Min harddisk har klikket i nogle måneder, men for 14 dage siden sagde den stop. Jeg kunne heller ikke se den i BIOS. Jeg tager jævnligt backup, så jeg har ikke mistet så mange data, men det irriterer mig så meget, at jeg gerne vil betale max. 1.000 kr. for at få repareret hovederne. Er der nogen der ved, hvem der kan foretage en sådan reparation?

Godkendelse af svar
Fra : ellebye

Dato : 01-11-04 13:06

Tak for svaret JensT. Hvis jeg skal prøve, bliver det nok gennem en forretning.
Spørgsmålet er blot, om dataerne er det værd.

ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-11-04 23:31

Koster 500,- til 1000,- for dig her hos os..
skriv her: http://www.diskhelp.dk/sporgos.htm
Referer bare til ellebye/kandu
mvh
JensT

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-11-04 23:32

Koster 500,- til 1000,- for dig her hos os..
skriv her: http://www.diskhelp.dk/sporgos.htm
Referer bare til ellebye/kandu
Gratis hvis det ikke lykkes
mvh
JensT

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-11-04 08:42

Endnu en gang tak. Det vil jeg prøve.

mvh
ellebye