/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvepsebo i hæk??
Fra : mj606
Vist : 4940 gange
50 point
Dato : 08-07-02 10:19

Hvordan fjerner jeg sikkert ? et hvepsebo fra en ligusterhæk...?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 08-07-02 10:33
Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-02 11:46

. Det vil være bedst at foretage behandlingen om aftenen, så er alle dyrene hjemme, og dyrene vil forholde sig i ro. Gedehamsene er ikke så aggresive i mørke og ved lave aftenstemperaturer.

Et frithængende bo kan uskadeliggøres ved at man sprøjter det, nedenfra og ind i indgangshullet, med et af de gængse insektsprayer, indeholdende pyretrin, som meget hurtigt lammer gedehamsene.

En tilpudring af boet med et insektpudder vil også være meget effektivt, men har en noget langsommere virkning.

Sidder boet skjuldt f.eks. i en hulmur eller i et hul i jorden, må man nøjes med at tilpudre indgangen med for eksempel malationpudder. Gentag behandlingen nogle aftener i træk. Prøv ikke at lukke indgangen til, idet dyrene så blot vil søge ud andre steder.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 01:18

Lad os lige høre hvad du gjorde !!! (hvis vi må)

Kommentar
Fra : mj606

Dato : 26-07-02 18:25

Tak for svarene - Mine børns mor ( hun havde problemet ) har sprayet benzin op i boet 2 aftener i træk, hvorefter hun tog et par sorte sække - klippede boet frit og fjernede det helt - det største problem var varmen, hun havde taget vintertøj på for at beskytte sig mod stik..Hun brugte en vandforstøver til at spraye benzinen op i boet.
Tak for hjælpen, problemet er løst på tilfredsstillende måde.
Med Venlig Hilsen Michael

Kommentar
Fra : mj606

Dato : 26-07-02 18:25

Tak for svarene - Mine børns mor ( hun havde problemet ) har sprayet benzin op i boet 2 aftener i træk, hvorefter hun tog et par sorte sække - klippede boet frit og fjernede det helt - det største problem var varmen, hun havde taget vintertøj på for at beskytte sig mod stik..Hun brugte en vandforstøver til at spraye benzinen op i boet.
Tak for hjælpen, problemet er løst på tilfredsstillende måde.
Med Venlig Hilsen Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 22:10

"mj606" <mj606.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0U349.5741$G3.786872@news010.worldonline.dk...
> Hvordan fjerner jeg sikkert ? et hvepsebo fra en ligusterhæk...?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Hold en klud vædet med benzin under kuben, vent til det er næsten mørkt så
hvepsene er hjemme.
De kan ikke tåle benzindampe.

Hilsen Aksel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 16:23

Jeg ved ikke hvad der er mindst giftigt og brandfarligt (de som pest og
kolera), men en god stor dåse med insektspray kombineret med et
insektpudder, der kan klare hvepse og bier, har jeg anvendt med held (uden
at blive overfaldet) mange gange.

Efter mørkets frembrud bevæbner man sig med en lommelygte, og ovennævnte
"ammunition".

Først sprayes en insektsprayen ind i åbningen til der ikke komme flere
hvepse dryssende ud af flyvehullet (hold ikke hånden lige under hullet !!!).
Når dette er er klaret i løbet af ca. ét minut, blæses insektpudder op i det
nu godt gennemvædede flyvehul. Skulle der nu være en enkelt eller to der har
overlevet den første behandling (hvepse der ikke er nået at komme hjem), vil
de få pudderet på sig og dø.

Husk at fjerne boet når det er helt dødt, så ikke børn og husdyr kan få fat
i det.

Denne metode har jeg også anvendt i en stensætning med et hvepsebo, og til
bier der havde taget ophold i en hulmur, hvor de fløj ind igennem en
udluftningsrist. Sidstnævnte måtte tages af flere omgange da boet sad langt
oppe i muren, men her hjalp pudderet godt til.

Held og lykke

/Ole

"mj606" <mj606.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0U349.5741$G3.786872@news010.worldonline.dk...
> Hvordan fjerner jeg sikkert ? et hvepsebo fra en ligusterhæk...?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>