/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rene glas?
Fra : food_life
Vist : 2382 gange
100 point
Dato : 07-07-02 10:19

Vi drikker kaffe m/mælk af glas - efterhånden får de en belægning af proteiner (mælkehvidt lag) som ikke lader sig fjerne i opvaskemaskinen! Har du et godt råd?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-07-02 10:39

Jeg har ikke selv opvaskemaskine så jeg kan kun sige hvad jeg tror det er og hvad jeg mener du kan gøre.

I en opvaskemaskine bliver tingene jo ikke tørt af og det vand der hænger på glasset tører væk og efterlader jo kalken fra vandet på glasset, så det er ret sikkert kalk.

Om det er kalk og om den kan fjernes kan du jo finde ud af ved at putte glassene i noget kalkfjerner. Eddikesyre eller anden kalkfjernermidel.

Start med et enkelt glas for at sikre de kan tåle det, og så justere syren til det virker, dosereingen til afkalkning burde passe.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-07-02 12:13

hej food_life.
Det behøver ikke at have noget med mælk at gøre. Det kan også være glaspest, hvilket der ikke kan gøres noget ved, kun smid ud og købe nogle nye glas. Glaspest viser sig, som du skriver, som et mælkehvidt lag.Vi har oplevet det nogle gange, og det har ikke noget at gøre med om det er dyre eller billige glas.

MVH

viskinge

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 07-07-02 12:17

- jeg ved at det er proteiner fra mælken - men ellers tak for andre svar!

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 07-07-02 14:58

hej food_life

du kan prøve at vaske dine glas i almindelig opvask tilsat lidt edike, det plejer at virke for mig

vh
dorthe

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 07-07-02 19:09

- eddike fjerner ikke proteiner!

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-02 19:31

Food_life natron virker stadigvæk......................

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 07-07-02 20:18

Skal nok prøve natron ved lejlighed!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-07-02 20:29

Hej food life

hvis du har prøvet afkalkning og det ikke virker hvad så med at gå den anden vej og bruge base.

Jeg kan huske at en går jeg arbejde på for en del år siden der brugte vi klor til at rense malkeanlæget med, det havde selvfølgelig også noget at gøre med at klor decifensere men aligevel.

Så hvis du forsøger at med alm klorin uden at fortynde med vand.

Jeg ved også at man kan bruge bagepulver til at rense sin kaffekande med. Man fylder simpelthend kaffekanden med vand og en smugle bagepulver og lader det stå og virke, det skulle syde/boble ret godt mens det virker

Mvh per

Kommentar
Fra : theking

Dato : 07-07-02 22:10

vaskemaskinen skyller sikkert i varmt vand så proteinerne "brænder sig fast" tilslut den til koldt vand.
hilsen Theking.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 07-07-02 22:10

Opvaskemaskinen skyller sikkert i varmt vand så proteinerne "brænder sig fast" tilslut den til koldt vand.
hilsen Theking.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 07-07-02 23:54

Hej igen

Der kan muligvis også være tale om det man kalder Glaspest, hvis det er dette der er tale om, er absolut intet at stille op.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : franke

Dato : 08-07-02 08:55

Det lyder på mig som glaspest. Det er når glassets kvarts bliver påvirket af varmen og sæben i opvaskeren. Når glasene først har fået glaspest er det forsent, og man kan kun smide galssene ud og købe nye,- som en anden her også skrev. MEN man kan forebygge glaspest ved at:
- nedstætte mængden af sæbe. Skyld istedet for bestikker godt af inden.
- sænke temperaturen så meget som muligt.
- åbne opvaskeren STRAKS efter endt opvaks, så vandet kan fordampe hurtigt.

Vi drikker ikke mælk eller kaffe med mælk af vores glas, og vi har også haft en del glaspest. Så jeg tror at det er det vi snakker om.

Ellers tag dog dine glas med til en fagmand,- Imeco, Inspiration eller anden fagforretning og hør hvad de mener om det. Så må man håbe at glassene ikke er købt i Bilka,- for så får man ikke hjælp.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 08-07-02 09:35

Hold op med at tale om glaspest - det er proteinrester. Glassene fejler intet!

Kommentar
Fra : franke

Dato : 08-07-02 10:19

Hvis det nu er proteinbelægning, som jo må ligge på glassenes overflade, hvorfor kan det så ikke fjernes med syre, base, tandpasta, fedt, olie, natron, cytronsyre, pudseklud, opvaskemiddel eller "Åndernes magt"??? Må det ikke være noget, som sidder INDE I glasset?? Da glas godt kan tåle saltsyre, hvorfor så ikke prøve det? Hvis det ikke bliver fjernet af saltsyre, må det være noget andet en protein, da protein er organisk, og vil blive opløst af saltsyre.

Jeg har ikke set dine glas, men jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, at MÆLK, som er det mest naturlige man kan drikke af et glas (lige bortset fra øl), skulle være skyld i dette "protein-fænomen" på dine glas. Og især når det er mælk i kaffe,- altså fortyndet mælk. Hvis man ser logisk på det:
- 99% af alle "hvidbelagte" drikkeglas fra opvaskemaskiner skyldes glaspest og ikke mælk.
- 99% af alle drikkeglas, som bruges til REN mælk får IKKE protienbelægning,
- 99,9 % af alle drikkeglas, som bruges til kaffe med mælk får IKKE proteinbelægning.
- 100 % af de glas som får glaspest vaskes op i opvaskemaskiner.

Jeg vil gå så vidt som at sige, at det er muligt at du afviser teorien om glaspest,- men det beviser ikke at der ikke er tale om glaspest,- blot at du tror at det ikke er glaspest. Hvis glassene ikke fejler noget, hvorfor kan de så ikke renses? Jeg kan selv fjerne langt mere hårdføre ting fra glas end protein.

Min løsning er: Smid dine hvide glas ud, køb nogle nye. Det er jo egentlig ligemeget om det er glaspest eller proteinrester vi snakker om,- hvis det ikke kan fjernes, så er glassene ødelagte, også selvom de ikke fejler noget. Det ser ud til at alle de foreslag der er kommet her, ikke kan hjælpe med at gøre galssene rene,- så de er kaput.

Når/hvis du køber nye glas, så følg nogle af de råd der er kommet her, så får du i det mindste ikke glaspest på dine nye glas,- og så ville jeg måske overveje at drikke kaffe af kop eller krus for eftertiden.

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 08-07-02 10:51

Har aldrig nævnt at det ikke kan fjernes; blot bedt om et godt råd til at fjerne det! I restaurantbrancen er fænomenet velkendt og her bruger man et specielmiddel som glas og kopper ligger i blød natten over. så er belægningerne væk! Dette middel kan dog ikke købes privat; men har prøvet det og det virker - glassene er som nye, altså ikke glaspest! Det kunne dog være at der her hos KanDu var brugere son havde er råd - derfor mit spørgsmål!

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-07-02 10:58

food life

Du har fået en del råd, har du alerede prøvet dem alle sammen siden du er så sikker på at ingen af dem virker ?? *SS*

per

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 08-07-02 11:09

Nej - og derfor har jeg heller ikke godkendt noget svar endnu!

Kommentar
Fra : franke

Dato : 08-07-02 12:42

Ja, det hjælper jo meget at få nogle fakts på bordet. Det ville f.eks. være fedt at få de seneste ting at vide,- eller hva?? Med den seneste oplysning kan jeg da godt forstå at du siger det ikke er glaspest,- og at du har fundet noget som virkede, men som du bare ikke kunne købe. I så fald trækker jeg mine beskyldninger tilbage igen,- men vil dog opfordre spørsmålstillerne til at komme med så mange oplysninger som muligt, så vi har en chance for at svare.....

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 10-07-02 16:46

Zonker - natron virker som det eneste - vil du give mig mulighed for at give dig point?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 11-07-02 11:36

food_life.

Du kan sagtens godkende en kommentar som svar.
Tillykke med dine rene glas

Mvh
Laurenzio

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 14-07-02 23:01

Tak for svaret zonker.