/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
dyse i karburator på yamaha 4. gear
Fra : jacob123
Vist : 3429 gange
35 point
Dato : 25-08-04 20:57

Hey guys..

Jeg har en Yamaha FS1 4.Gear og jeg kunne godt tænke mig at vide,
hvor stor dyse der sidder i en 14.5mm karburator som standard og hvilken dyse den kører bedst med, når jeg har:
-= 43mm cylinder - 43mm H/S stempel - 14.5mm karb. - 18mm indsugningsplade, 43mm højkomprimeret topstykke =-

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 21:49

Der er ikke noget der hedder 14,5 mm karburator?
Men mange FS1 har sat 16mm på, desuden gearet dyret, og sat en udstødning på der ligner orginal, men yder noget mere.
Med den opsætning, skal dysen være 150-160
Og så vil den gå ca 70km/t
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 25-08-04 22:51

okay, men jeg har altså målt diameteren i karburatoren til at være 14.5/15 mm, så det må være en gammel karb. som har været solgt engang..
Jeg kører med 150*dyse nu, men synes ikke den kører ordentligt.. prøvede med 180* dyse, og det hjalp lidt, selvom det er en stor dyse til det tun.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 23:28

Det er sikkert udemærket med 180, men så skal luftfilteret også være rent/nyt.
Hvis den er gearet, så skal den også kunne komme op på 85km/t.
Der kan kun sættes Mikuni karburator på, og de har kun været solgt i 10-16-17,5 mm, så du har nok målt skævt.
Det er selvfølgelig vigtigt at den har et 5,3hk udstødning på, eller mere.
VH Palle Hansen
PS: Udstødningen kan godt være sovset godt til, specielt hvis den har kørt med overskud af olie, som man gjorde førhen, der er ingen grund til at køre med mere end 2,5-3% olie i.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 23:29
Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 27-08-04 22:32

Synes ikke jeg kan finde en dyse der passer perfekt til den.
Jeg har prøvet med dyse: 140* - 150* - 180* - 190* men når jeg skifter til 4. gear, så vil den ikke trække mere, først hvis det går lidt ned af bakke, kommer den op i omdrejninger og så trækker den igen..

Kan det være membranen som er utæt?
Hvis jeg kører i 3.gear med fuld gas i 30 sekunder, så holder den op med at trække, falder i fart og først når jeg kommer langt ned i fart, starter den igen.

får den for meget benzin eller hvad kan der være galt, jeg er meget træt af det.

Jeg har desuden 13-tands fortandhjul / 43 bagtandhjul, Proma udstødning og 43mm cylinder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-04 00:38

Det er en ret kraftig gearing, men det har jo ikke noget med sagen at gøre.
Du har altså en forstoppelse i benzinhanen, skru den helt ud, og rens tanken. Endvidere har benzinhanen, jo filter der stikker op i tanken, men også det lille runde filter på siden.
God tur.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 29-08-04 20:47

jeg kom til at tænke på, om det ikke kan være nålen der hvor benzin-slangen sættes på karburatoren, som skal hæves eller sænkes?
Når jeg giver halv gas, siger den "boooh" og går ud, så tænder den igen, når den har suget benz ind igen.

Jeg har prøvet at rense filter, samt benzinhane, det var ikke det..

desuden så er protunas tun sæt på 7.5 hk med 15-tandsfortandhjul, så det burde ikke være gearingen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 35 point
Dato : 29-08-04 21:39

Ja Protuna har 15 tands til 7,5 hk, hvor mange HK har du da så til dit 13 tands?
nålen der hvor benzin-slangen sættes på karburatoren? Det er svømmernålen, den kan eller bør ikke justeres, men kan skrues af, og skilles forsigtig ad med en split der trækkes ud af den med en pincet, men det er kun hvis der er skidt i den, og så er den somregel utæt, og oversvømmer karburatoren. Så nøjes med at blæse den ren med trykluft.
Jeg tror egentlig ikke der er andet problem, end din knallert er gearet for højt, og du har en uorginal dårlig membran, du skal ikke skifte membranen, men få nogle nye kulfiberplader til den. Og sørg også for at få nye pakninger på begge sider af membranen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jacob123

Dato : 30-08-04 23:47

Tak for svaret pallebhansen.
Jeg vil prøve at sætte et 11/12 tands fortandhjul på og se om det hjælper.
Kan membranen da godt være skyld i, at den kører dårlig i 3. og 4. gear?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-04 01:05

Selv tak.
Ja prøv med 11/12 tands fortandhjul
Nææ, det er normalt sådan at en dårlig membran kun vil tillade at den går rimeligt i tomgang, og laver ballade ved flere omdr., så jeg er godt nok lidt usikker på om det kan være den. Men de billige membraner og specielt membranplader fra THansen, er noget skidt, men de plejer nok mere at give tomgangsproblemer.?
Har du prøvet at kigge ind fra alle sider, medens den går i tomgang, om der skulle være lidt udslip ved top og bundpakning?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 31-08-04 20:23

men du siger det kan være membranen.
når jeg kører med fuld gas i et lille stykke tid, så siger den "bohhhh" og går ud, så skal jeg starte igen, hvad kan det skyldes?

Mvh Jacob

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-04 20:53

Det må skyldes at den er blevet for varm, og at du kører med for lille dyse. * Det vil sige stempelet er lige ved at sætte sig, og har nok allerede nogle risser. Du skal nok op i 180 dyse.
* For hvorfor skulle den eller kunne køre det første stykke tid.
Motoren bliver varm, hvis dysen er for lille, og man presser den i for højt gear, da den ikke kommer op i omdr. så den ikke "luft/benzinkøles", så er det bedre at geare et gear ned, og lade den få flere omdrejninger.
En tydelig indikering af at dysen er for lille er at den ikke rigtig vil tage det sidste gas på håndtaget.
VH Palle Hansen
NB: Lav gearingen om og sæt størerer dyse i. Men vent med at tænke på membranen, det er måske en "and" fra min side? (Selvfølgelig sker der alligevel ikke noget ved at give den kulfibermembran, men der er jo lidt arbejde ved det.)
Men tjek også at karburatoren er mindst 16 mm, da en for lille karb. køler og giver for lidt. De 16 mm skal være diameteren hele vejen gennem karburatoren.

Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 01-09-04 20:04

ok takker for hjælpen..
prøver at ændre de ting det du siger der kan være galt ;)

Kommentar
Fra : jacob123

Dato : 02-09-04 21:57

nu har jeg "lavet" membranen, den sugede falsk luft ind, nu skal jeg bare have sat et mindre fortandhjul på og så finde den rigtige dyse (60*) vil jeg tro passer!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-04 22:25

Du mener vel 160, men hvis du køber en 16mm karburator, skal du op i 180.
Det eneste sted jeg kender, der har karbonmembranplader er:
http://www.protuna.dk/products.asp?c=23817610&n=19065156#xy
De har jo også tandhjul:
http://www.protuna.dk/products.asp?c=23817610&n=19065286#xy
VH Palle Hansen