/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Chili til shawarma?
Fra : xhund
Vist : 15578 gange
100 point
Dato : 05-07-02 16:10

Jeg vil gerne lave den chilisovs, der altid står i shawarmabaren. Når man søger her kommer der en masse forslag op, men ingen med soltørrede tomater. Og jeg er helt sikker på at der er soltørrede tomater i. Jeg fandt også engang en opskrift på nettet, men har helt glemt addressen. Er der nogen der ved noget?
mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-07-02 16:55

Hej Xhund,

er det Sambal Oelek du tænker på? det er den eneste Chili sovs jeg ka' komme i tanke om de har de steder hvor jeg har spist, ellers har der været en hjemmelavet tomatsalsa af en art, men den mener jeg ikke der har været chili i...

men hvis du ska' ha' rigtig go' mums Shawarma, sku' du engang hvis du kommer til Holland prøve en af deres Shawarma barer, det er bare rigtig lækkert... det vi får herhjemme når det ikke til sokkeholderne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xhund

Dato : 05-07-02 17:35

Jeg har smagt sambal oelek, og det er helt sikkert ikke ´det de serverer på de københavnske shawarmabarer. Den er mindre bitter og smager let af soltørrede tomater. Og det er ikke almindelige tomater der er i.
mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-07-02 17:48

Hej Xhund,

Oki doki... så er i noget mere heldige derover...
nu er det et stykke tid siden jeg har været i København...

det var ikke tilfældigvis en side med hemmelige "restaurant" opskrifter, du havde fået den fra?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xhund

Dato : 05-07-02 17:52

Jeg ved det ikke. Jeg kan ikke huske addressen, desværre.
mvh

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-07-02 18:08

Hej Xhund,

den side jeg mente var denne her -->
http://www.topsecretrecipes.com/
de kommer også med en ny "hemmelig" opskrift hver uge, samt de har nogle i en database -->
http://www.topsecretrecipes.com/recipes.htm
her ka' du bl.a. se dem de har med chili...
http://www.topsecretrecipes.com/cgi-bin/search.asp?search=chili

der sku' være en opskrift her... med noget sovs til... men jeg er ikke sikker på om der er Chili med i den...
http://almashriq.hiof.no/general/600/640/641/recipes/shawarma.txt

eller denne her...
http://www.recipezaar.com/10392
men den nævner desvære ikke noget om chili...

men var det en Dansk eller Engelsk side du fandt dengang?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-07-02 01:25

Hej igen...

var det en Dansk eller Engelsk hjemmeside du fandt den på dengang?

jeg er selv helt vild med shawarma... og fået nogle Shawarma kryderier til at marinere kødet med fra Holland...
og vil meget gerne også finde den opskrift, da sådan en chili sovs ku' være med til at gøre den til mere mums...

idet Sambal Oelek ka' gi' en rimelig afterburner dagen derpå der siger spar 2... så det ku' være dæjligt selv at lave en chili sovs, der måske er lidt mildere...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 07-07-02 01:50
Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-07-02 04:46

Hej Xhund,

var det en dansk eller engelsk side... du fandt den på dengang?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xhund

Dato : 15-07-02 13:01

Det var en dansk side

mvh

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 24-07-02 22:28

Hey xhund,

du kan melde dig ind på www.madgal.dk og stille dit spørgsmål til én af kokkene derinde, de besvarer hellere end gerne én og sender én opskrifter på lige det man ønsker.

Håber det var hjælp nok

Mvh. Picasso

Kommentar
Fra : skydive

Dato : 26-08-02 10:07

Hej

Da jeg er STOR fanatiker af sharwarma chili er det lykkedes mig at fravriste dem opskriften..mængde forholdet må i selv vurdere, men jeg har lavet chilien og det smager MUMS, og er nøjagtig det samme..

Ingredienser:

3 ds tomatpure
Soltørret tomater i oile
Chili frø
Olivien oile
sukker

Blend de soltørret tomater længe, tilsæt chile frø/flager, 2 spsk sukker, og oile..blend det lidt mere..

Tag nu denne pasta og put i en skål, tilsæt tomatpure, mix det godt, hæld godt med olivien oile i, vend det et par gange om dagen..

Det er nu vigitgt at det får loav at trække en uges tid, men så er det også MUMS..

Hilsen

Thomas

ps lad mig endelig få feetback på : t.elsgaard@ofir.dk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-08-02 11:03

Hej Skydive,

you are a hero...

glæder mig til at afprøve den...

har fået importeret noget shawama kød fra holland der bare venter på at få det afprøvet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skydive

Dato : 27-08-02 09:21

HI Strarup

Det var så lidt, hmm lad mig lige høre om det der Sharwarma kød er godt...kunne være jeg skulle prøve med nogle af dine kontakter i Holland *SS*

/Thomas

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-08-02 09:57

Hej Thomas,

det er rigtig godt... men det bedste er nu fra en sharwarma bar nede i Holland... men det man ka' købe i supermarkedet eller ved slagteren nærmere sig nu meget godt... samt jeg synes det smager noget bedre end det Sharwarma man umiddalbart får herhjemme som jeg har smagt indtil videre...

mine forældre bor stadigvæk dernede... så engang imellem ka' de godt lokkes til at ta' noget med hjem dernede fra... samt man ka' også købe sharwama krydderier i butikkerne eller på markederne dernede...

i sharwarma barene dernede mener jeg de bruger Lammekød... hvor det man køber i butikkerne for det meste er svinekød... de steder hvor jeg har prøvet at få det herhjemme har det for det meste været Oskekød, og jeg tror et par steder i København har det været Lammekød... men jeg synes slet ikke det kommer bare op i nærheden af det man for dernede...

jeg har selv vha. krydderierne prøvet at marinere kødet... men det er ikke rigtig lykkedes at ramme rigtig i nu... som det man f.eks. for fra slagteren eller butikkerne dernede... men jeg har prøvet med en lammekølle jeg snittede i strimler og som jeg så smækkede krydderierne på og det snerpede rimelig tæt på...

så hvis du f.eks. ska' på ferie dernede eller kender nogen der ska' derned, så køb enten krydderierne eller hvis de har en frysebox køb noget af det kød hvor det er lavet i forvejen... mere eller mindre hvert supermarked har det...

og glem ikke at gå ind på en af deres Sharwarma Barer dernede for det er bare Guld værd...

så jeg går og håber samt krydser fingere for at et par stykker af dem der driver Sharwarma forretning dernede vil ta' og flytte herop til danmark så vi ka' få Sharwarma på den måde de laver det dernede, få det er bare mums...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : If32

Dato : 05-10-02 00:24

Til skydive

Den opskrift du nævner er ikke den helt rigtige. Jeg har prøvet at lave den som du foreslår. Jeg har samtidig købt den rigtige inde hos shawarmahouse på stroget og duften og smagen er ikke den samme. Dit forslag er godt og den smager godt men den inde på shawarmahouse er suveræn. er der nogen der har den opskrift inde fra shawarmahouse på strøget så må i meget gerne sige til for den er total i verdensklasse.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 06-10-02 00:22

Føj en anelse kanel og nogle koriander til Sydives opskrift, og den kommer meget tættere på "den rigtige chili"

Kommentar
Fra : sukkerprinsen

Dato : 27-10-02 18:34

Hejsa

Jeg er selv en hyppig gæst på Shawarma Grill House på Strøget i KBH, men trods flere forespørgsler gennem årene er det aldrig lykkedes mig at overtale dem til en helt eksakt opskrift. Sidst jeg spurgte, fik jeg det noget overraskende svar fra dem, at deres chilisauce blev lavet på en fabrik. Sådan var det vist ikke tidligere, hvor de lavede den eneste seriøse sauce på Strøget, men nu findes præcis samme blanding både på Shawarma Grill House, nabo shawarma-baren samt Falafel House, der er placeret forskellige steder på og omkring Strøget. Smagen er den samme gode som i gamle dage, men den er bare rykket længere ned gennem strøget, hvad jeg undrer mig over. Så der finder en eller anden form for masseproduktion sted, som måske udspringer fra Shawarma Grill House. Nok om det detektivarbejde - og så til opskriften - hvis basale hemmelighed ganske rigtigt er de soltørrede tomater.

Jeg har eksperimenteret en del selv, og hvis vi kombinerer de mange gode svar her, kommer vi faktisk tæt på den:

En dåse soltørrede tomater i Olie (Kan fx købes i Føtex)
280 g. tomatpasta, dobbetkoncentreret 28-30 %
1-2 spsk. chilifrø (kan købes meget billigt i invandrer-butikker, i KBH fx på Nørrebro, køb det ikke i supermarkeder!)
Olivenolie
1 spsk. tørret Cayenne Pepper
1. lille tsk Garam Masala (indeholder bl.a. koriander, muskatnød og kanel).
En anelse citronsaft, helst frisk
En anelse salt
En anelse hvidløgspulver

Det er muligt at min blanding er for stærk eller svag, men brug da Cayenne Pepperet som "tuner".
Pas ligeledes på med Garam Masalen, der efter min mening er hemmligheden, men som kræver det helt rette blandingsforhold. For meget ødelægger smagen. Fås også i mange varianter.

Det er meget vigtigt at blandingen får lov at trække nogle dage i et lufttæt glas. Man kan også lade blandingen koge et kort stykke tid, stille det i køleskabet - og mums.

Morten

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-03 23:50

Hej Xhund,

faldt lige over denne side og kom i tanke om dette indlæg... der sku' være en opskrift her som siger at den er en "Chilliopskrift Ligesom på Sharwarma-barene i København"... -->
http://www.netby.dk/Nord/Appelsingade/Opskrifter/tilbehindex.htm
direkte link til opskriften... "Chilliopskrift a la Sharwarma-bar"... -->
http://www.netby.dk/Nord/Appelsingade/Opskrifter/tilbehr2.htm#Chilliopskrift

[citat]
Chilliopskrift a la Sharwarma-bar

100 gram groft knust/tørret chillipulver
Olivenolie (efter øjemål)
5 hvidløgsfed (presset)
Karrypasta, karrypulver (stærk) eller spidskommen
2 tsk. citronsaft
5 spsk. sukker
Revet frisk ingefær
salt
3 til 4 store dåser (á 140 gr. stk.) koncentreret tomatpuré
tomatketchup (ikke nødvendig, kun for "krydderiets skyld")

Chillipulver blandes med olivenolie, hvidløgsfed. Tilsæt karrypasta eller karrypulver, efter ens smag og hvor stærk den skal være, citronsaft, sukker, ingefær efter smag og hvor stærk den skal være. Tilsæt salt, koncentreret tomatpuré og til sidst eventuelt tomatketchup. Som du nok kan fornemme, så er det en opskrift som skal laves efter øjemål, så du skal nok prøve at lave den et par gange til du rammer den "rigtige opskrift" God fornøjelse!
[/code]

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nalamai

Dato : 17-03-03 22:51

Hejsa.
Der er også den let hidsige model :-

2 teske stærk chilli pulver
2 teske fint havsalt
saften af 1/2 citron eller en 1/1 citron
Kan bruges på mange retter, fx. spagetti
Vær lidt varsom.. Den er god!!

Deruderover er der en MEGA HOT model, for dem som bare elsker det:

2 - 3 frisk Chili , gerne de strækeste , hakkes fint med kornene i, HUSK GUMMIHANSKER !!
2 - 3 fede hvidløg friske, hakkes på sammen måde
1 knold frisk ingefær, skrællet og hakket fint
saften af 1- 2 citoner

God fornøjelse Umh!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-06-03 06:59

nalamai, strarup, sukkerprinsen, skydive, PARKENSS, og Picasso har alle helhjertet forsøgt at hjælpe dig. Synes du ikke det ville være passende, at du efter et lille år skylder dem at lukke dit spørgsmål.

Ram

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 23-10-03 11:14

Nu snakker I meget om København og det er rigtig, at man dér finder Københavns bedste shawarma og chile.

men..

På strøget i Århus ligger MAC!
Han har efter min menig Danmarks bedste chili og krydderriblanding.
Prøv ham hvis I kommer forbi.

Det er ved at være nogle år siden, at jeg flyttede til KBH, men der er stadig et fast punkt på dagsordenen når jeg besøger Århus.. MAC

tj

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 23-10-03 14:24

Er det bare mig, eller er chilien på Shawarma house anderledes nu? Jeg flyttede fra Kbh for et års tid siden, og var derovre for første gang i lang tid her i sommer .. SKulle selvfølgelig ind og ha' en shawarmaret og nogle falafler og også et par bægre chili med hjem. Jeg synes at den er stærkere nu på en ikke så rar måde (jeg er ellers til MEGET stærk mad) .. men før i tiden var den mere eksotisk - sikkert pga enten koriander, garam masala, kanel eller noget .. Nu er den bare stærk, og har ikke den der lækre lækre smag af et eller andet ubestemmeligt.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 23-10-03 14:27

Den er slet ikke så delikat, som den plejede at være

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 04-11-03 13:50

Sukkeprinsen. Dit svar er helt ude i tovene.
Jeg kender en af kokkene på Shawarma Grill House på strøget, og de laver det selv fra bunden af. Har set det flere gange og har selv lavet den masser af gange.
Og der IKKE soltørrede tomater i.

Kommentar
Fra : monsberg

Dato : 13-01-04 13:37

Patriar - det er muligt, de laver den helt fra bunden af, men deres chili er identisk med den der findes andre steder på og omkring Strøget. Jeg ville også have ødt min hat på, at der var soltørrede tomater i. Men siden du kender opskriften, vil du så ikke dele den med os andre?

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 13-01-04 22:46

De vil ikke ud med opskriften
Men grunden til at det er den samme i NOGLE af de mange kopier, er at de fleste har arbejdet derinde i mange år, og er derefter Startet for sig selv.
Hvis du spørger dem derinde, så kender de alle hinanden, lige pånær i den tyrkiske kopi i starten af strøget, efter Shawarma Grill House.

Jeg mener 100 % det med at du burde komme ind og få en rundvisning. Så kan du jo også se hvordan det andet bliver lavet.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 13-01-04 22:47

bare skriv om du vil

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-09-04 18:22

Jeg laver selv min chilisovs, den smager næsten som den på sharwarmabaren nr.1 på strøget.

Indgredienser:

Tomatpore (en lille dåse)
Knust chili (6 teskefulde)
Salatolie (ikke olivenolie), som dækker toppen.
En lille smule hvidløg, hvis man kan lide det.
Det hele blandes godt
Det er opskriften 90 % af opskriften fra Strøgsharwarma.
Lade mig høre fra dig hvad du syntes om den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-04 23:50

bruger selv den her til bestemte retter:
enten flåede/hakkede tomater på dåse - 1 dåse - eller tørrede tomater (hele posen og 1 dl vand)
tørrede eller friske chili - første en lille håndfuld - anden en god håndfuld
løg 1
salt efter behag
hvidløg efter behag -
det hele hakkes i blender og svitses i lidt olie til den vædske der er vandet er væk

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-04-05 16:18

hvad med at lukke denne tråd

Kommentar
Fra : kasper1976

Dato : 13-05-05 11:05

Hvad med:

Hvidløg
Koncentreret tomat
Chili piri piri
En anelse sukker
En anelse soya
Olie

Om sommeren kan den samme opskrift bruges men i stedet for sukker moses frisk ananas i..... Det er lækkert chili til Grill-maden

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 18-11-05 08:47

Jeg vil blot tilføje en mulig ingrediens, nemlig Ajvar, der er en peberfrugt/aubergine-relish, der kan købes i det fleste indvandrerbutikker. Jeg ved det umiddelbart lyder lidt mærkeligt, men det smager virkelig godt i en blandeing med knust chili og olie. Sådan en blanding er der også nogle grøntkandler på Nørrebro der sælger, og den smager ligesom nogle af de bedste chilisovse der er til at få. Jeg kender ikke det sted på Strøget i snakker om, men det kunne måske være en mulighed at Ajvar er en af de ingredienser der bruges også i deres sovs.