/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Filtre
Fra : lenz
Vist : 869 gange
20 point
Dato : 22-08-04 20:17

Hej
Er der nogen som har et godt middel mod filtre i en langåret hund, filteren skyldes at hunden har underuld.

Jeg har fået hunden sådan, og vil helst ikke klippe den ned!

Mvh
Lenz

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-04 20:25

Nu kan pelsen jo være så filtret at det er nødvendigt at klippe det af. Ellers kan hunden få alvorlige hudproblemer/skader.
Og for at undgå det er der kun i gang med kam/børste.
Langhårede hunde bør børstes grundigt hver dag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-04 20:26

Så er det bare at gå i gang med en stålkam, samtidigt fjernes
det løse uld.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-08-04 20:36

Skal det forstås sådan at du vil have hjælp til hvordan du løsner de filterknuder der i pelsen, der er mange midler i handlen som kan bruges, men jeg plejer at rede det ud ved at begynde ude hvor hårerne slutter og arbejde mig ind efter mod huden samtidig holder jeg igen i hårerne for ikke at hunden skal få ondt i huden over at du trækker filterne op, er filterbollerne meget tætte plejer jeg at forsøge at rive dem op stadig nedefra hårspidsen og opefter med bunden så det deler sig, i praksis lige som når du river papir over, men scilicone pudder kan hjælpe eller baby pudder hvis du har det hjemme så det ikke filtre igen. jeg fortsætter så med at rede hver delt filter bolle lige så forsigt op, denne metode gør at du måske kan undgå at klippe i hårerne, men er filter bollerne meget tætte og stramme kan det være nødvendigt at klippe op i bollerne, det gør du så fra hårspids og ind imod huden uden at klippe i huden, så det skal gøres med forsigtighed. og så bliver det ikke grimt da du kun laver en slids i bollerne for at løsne dem.

Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-04 20:45

Du kan købe en hundestrigle, der er beregnet til at tage underuld hos en dyrehandel/dyrlægen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-08-04 23:24

Først og fremmest kan du købe balsam evt. KW Balsam hos en dyrehandel. Dernæst kan man få nogle kammen, hvor "tænderne" kan dreje rundt. De er gode til at rede filter ud, og til meget langhårede racer. Selv har jeg købt en hos dyrlægen, men de kan sikkert også fåes hos en velassorteret dyrhandel.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-04 14:54

Hvad er det for en race?

Uanset hvad, så ville jeg nok starte med at klippe filterkagerne af. Pelsen vokser jo ud igen, og det er altså ikke særligt behageligt for hunden at blive flået i pelsen. Især hvis du har overtaget den for nyligt ville det da være synd at sætte jeres forhold på sådan en prøve. I stedet vil din hund betragte dig som vorherre selv hvis du fjerner klumperne nænsomt med en saks.

Derefter skal du finde ud af, hvordan lige netop den race skal passes. Både kostmæssigt og hvilke redskaber der er de bedste. For det er lettere for dig og bedre for hunden helt at undgå at den slags filter opstår.

Kommentar
Fra : lenz

Dato : 23-08-04 15:04

tak for alle jeres svar

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-08-04 20:16

Lenz du skal trykke på accepterer svar for at lukke spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 20 point
Dato : 24-08-04 21:33

Hej Lenz !

Er din hund filtret, kan du få hjælp hos en hundefrisør. Hun/han kan fortælle dig om det er muligt at rede filtrene ud, eller om det er bedst at klippe dem af, og derpå starte på en frisk. Hos hundefrisøren kan du også få gode råd om hvilke redskaber du skal bruge til din hunderace.

En ting er 100% sikkert, du må ALDRIG vaske en filtret hund, det gør at pelsen bliver som filt. Og det med at vaske hunden, er noget de fleste ofte prøver, når de går i panik med de filtrede pelse.

Det vigtigste redskab er en god stålkam og en carte. Brug først carten, og derefter kammen når du friserer din hund.
Tænk på at du ligesom skal rede ulden ud af pelsen. Brug en balsam, som du blander med vand, i en forstøverflaske, og spray dette på din hund, når du friserer den.

Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-04 21:37

Jeg børstede vores Golden i dag. Hun havde fået en masse små burrer ind i pelsen, så den var fuldstændig filtret sammen på undersiden af halen flere steder. Først striglede jeg hende, så brugte jeg kammen. Hver gang jeg kom til en filterknude, klippede jeg den af. Og der var en hel del. Men bortset fra, at pelsen virkede lidt tyndere på halen, kunne man ikke se det.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : lenz

Dato : 24-08-04 21:39

Tak for svaret k.j.k.

Kommentar
Fra : hundeuld

Dato : 28-10-04 15:37

Og når du så har fået pelsen fin igen, så kan du gemme det fine nye uld,, og få lavet garn af det , se
www.hundeuld.dk
og hvad du kan strikke, det kan du blandt andet finde her
www.rokken.dk det er et forum for håndens arbejde
Hilsen Bente