/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Formateret med bootproblemer
Fra : kraller
Vist : 393 gange
100 point
Dato : 20-08-04 20:15

Hej
Jeg har en IBM Intellistation Z pro 6865-260 pc som før har kørt Wnin NT 4.0. Jeg har formatteret den, og nu kan jeg ikke få den igang igen........

Den har Adaptec. Ved opstart skriver den: AHA-2940U2W SCSI BIOS v2.01.0
og Harddrive = 0.

Jeg har forsøgt med 98bootdisk, biosupdate fra IBM mv.

Den har ikke fundet cd drev, som jeg så kan boote på.

Hvis jeg sætter bootdisk i , ber den mig fjerne den før jeg fortsætter.

Nogen forslag?

Accepteret svar
Fra : xyzzygy

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-04 20:18

hvis den ikke kan ta XP - så tag HDd'en ud og fyr den ind i en ordentlig computer og installer så win XP.

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 20-08-04 20:21

Hej.
Hvis du har mulighed for at starte en installation fra en Win 98, skal du bare følge proceduren indtil genstart. Og her udskifter du skiven med din Win NT. Det burde kunne gøre det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-08-04 20:45

Kan den ikke boote fra CDromdrevet ?
Hvis du vælger at boote fra dit a-drev skal du bare lade den starte med CD-romdrev.
Det skulle da kunne lade sig gøre.
Årsagen til at du ikke kan start på di HD kan være at du ikke har fået formatteret med
format c: /S
Da /S kopier systemfilermed ind på din HD samt gør den bootabel

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-08-04 10:13

Hejsa
er det et scsi cdromdrev eller ide cdromdrev ??

Kommentar
Fra : kraller

Dato : 22-08-04 22:06

Hej

Tak for de mange forslag.

Til xyzzygy:
God ide med at flytte HD over i min anden mask og installere der, men jeg opdagede at kablerne i de to PC'er (min anden er en Compaq Pressario 5838) til at forbinde HD med ikke har helt samme stik. Hvorfor ved jeg ikke, de er lige gamle. Så det mislykkedes. Kan man evt. sætte at "alm" båndkabel i Z Pro'en?

Til greenfield69:
Jeg kan ikke boote på 98 Bootdisk/cd. Floppy vil den ikke acceptere og cd reagerer den ikke på.
Vil Jeg så kunne boote på NT ( Har ikke prøvet)

Til Benjamin.Hansen
Jeg kan ikke inde i systemet ændre boot til cd. Hvorfor kan jeg ikke regne ud.
Jeg har rigtig nok ikke formateret med format c: men istedet inde i bios.
(problemet er at maskinen har stået stille i et par år og er sikret med password som jeg ikke har længere ...... det er min gamle arbejds pc... så password er gået tabt, derfor denne hårdhændede metode....) Derfor har jeg ikke kunne /s filerne

Til dk:
Jeg er ikke nogen haj i pc termer, hvad er forskllen på SCSI og IDE?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-08-04 22:36
Godkendelse af svar
Fra : kraller

Dato : 24-08-04 09:53

Tak for svaret xyzzygy. Jeg har besluttet at skifte SCSI ud med IDE. Du får pointene, da det trods alt var dig der fik mig til at åbne maskinen.

Mvh
Kraller