/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Buldne finger?
Fra : food_life
Vist : 22613 gange
100 point
Dato : 20-08-04 15:34

Hvad er en buldne finger - hvordan opstår den og hvorledes helbredes den?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-08-04 15:52

En bullen finger er en betændt finger.
Den opstår fex som følge af en neglerod, som bliver betændt.
En god ting er også sæbebad. En skål med varmt vand og sæbespåner, sid med fingeren i vandet i en 10- 15 minutter et par gange dagligt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-08-04 15:53

Jeg mener det er snavs/betændelse/blodsamling evt. fra en splint.
Sidde med fingeren i sæbevand (sæbespåner) og få renset såret/riften.
Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 15:59

De fleste tilfælde af bulne fingre skyldes at neglen bliver klippet/bidt for langt ned, men kan også skyldes andre indefra kommende infektioner. Det er ofte stafylokokvirus der er i en bullen finger.
Det er bedst at høre hos lægen for måske er penicillin nødvendigt.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 20-08-04 16:51

En bullen finger er som calista skriver en betændt finger.
Det kan fremkomme ved enhver infektion i fingeren. Du kan have revet en neglerod af, bidt neglene så korte, at det er begyndt at bløde, du kan have skåret dig eller et bistik, som har forårsaget betændelsen.
En ting, der er meget vigtig, er at det bliver behandlet. Hvis fingeren hæver meget, og der samtidig er en dunkende smerte, skal man søge læge for videre behandling.
Citat
Men mennesker, der lider af en infektionssygdom, kan også under tilberedningen overføre bakterier til maden. Hvis man fx har halsbetændelse, kan man overføre bakterier til maden, når man hoster og nyser. Har man et betændt sår eller en bullen finger, udskilles der sygdomsfremkaldende bakterier med materien.

Citatet er fra denne side http://www.forbrug.dk/mad/fodevarer/hygiejne/mikroorganismer/

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-08-04 16:54

hvis du nu ikke har sæbespåner i huset, så fald endelig ikke for fristelsen til at bruge flydende brun sæbe. den indeholder kaustisk soda, som er vældig gavnlig for døre og trægulve, som trænger til den hårde skrubbetur.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-08-04 16:58

For at følge op på det Ans siger:

Bylder, bumser, bulne fingre, betændelse i næse, øjne ører og bihuler skyldes ofte stafylokokker. Også raske mennesker og dyr fx hunde kan have stafylokokker i næse og svælg.

Hvis Stafylokokker fx fra en byld eller bullen finger overføres til et levnedsmiddel, vil det, hvis temperaturforholdene er gunstige, dvs. mellem 20 og 40°C - danne toksiner, der kan fremkalde maveforgiftning hos dem der spiser maden.

Retten, hvori der er udviklet toksin, behøver hverken at have forandret lugt eller udseende.

Inkubationstid: 2-3 timer
Symptomer: Kvalme, mavesmerter, mavekramper og diarre. Varighed: 1-2 døgn.

Taget herfra: http://www.forbrug.dk/mad/fodevarer/hygiejne/mikroorganismer/stafylolococcus-aure/

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 21-08-04 08:36

Tak for svaret ans.