/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kalorietabel pr. styk-ej pr. 100 gram
Fra : Hondaen
Vist : 1530 gange
500 point
Dato : 20-08-04 15:31

Hej,
er der en, der her et link til en kalorietabel (helst dansk), der viser kalorier pr. styk - altså ikke pr. 100 gram - eksempelvis antal kalorier pr. stykke rugbrød, pr. æble, pr. glas mælk...etc.
Jeg ved, der er mange velmenende mennesker herinde, som sikkert gerne vil give links med div. tabeller, men jeg er altså udelukkende interesseret i en tabel som beskrevet ovenfor - de andre har jeg. Jeg gider nemlig ikke veje maden...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-04 15:38

Af de tabeller, som du har set på har du så set denne
http://www.densundelinie.dk/opskrifter/kalorietabel.htm

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 20-08-04 15:38
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-04 16:11

Jamen helt så enkelt er det da ikke.
Hvis du f.eks bare tager en skive brød, evt rugbrød, varierer kalorieindholdet fra ca 18-45 pr.skive, efter hvilken slags det er, alm mørk eller groft. Med færrest kalorier i det uden kerner. og der må man næsten forlade sig på diverse deklarationer, og derfra regne ud hvor meget det er.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 20-08-04 16:54

Ans, det er noget lignende, men holder lige spørgsmålet åbent, da jeg godt kunne bruge en lidt mere udbygget - takker indtil videre
Oscarfisk - det var lige præcis hvad jeg IKKE ville have
Dova, det er jeg selvfølgelig klar over, men det var heller ikke det jeg spurgte om...

Kommentar
Fra : malou0503

Dato : 20-08-04 17:15

Selvom det ikke er det du søger, er jeg alligevel nødt til at sige, at en kalorietabel der udelukkende skriver pr. stk. vil være meget tvivlsom, eftersom al form for fedt, kalorier m.m. jo er udregnet pr. 100g. Så selvom du får en tabel hvor der står, at en rugbrødskive har et kalorieindhold på 20, så er det jo ikke lige meget hvor tyk skiven er.

Prøv i stedet at se på varen. Mange er faktisk begyndt på, især på brød, at angive hvor meget indholdet er pr. skive. Ellers er det faktisk ret nemt på mange varer at regne det ud selv. F.x. en pose grovboller på 600 gr. Jamen, så er det jo bare at regne ud hvor mange der er i posen i forhold til de 600 g og så gå efter de 100 gr på indholdsfortegnelsen.

Det lyder indviklet, men der kan faktisk gå sport i at regne ud hvad større varer som boller, frugt m.m. vejer og dermed indeholder. Indrømmet - det er måske lettere at veje maden, men står du midt i indkøbene, kan det være rart at sammenholde indeholdet pr. stk i stedet for pr. gram.

Kommentar
Fra : malou0503

Dato : 20-08-04 17:15

Selvom det ikke er det du søger, er jeg alligevel nødt til at sige, at en kalorietabel der udelukkende skriver pr. stk. vil være meget tvivlsom, eftersom al form for fedt, kalorier m.m. jo er udregnet pr. 100g. Så selvom du får en tabel hvor der står, at en rugbrødskive har et kalorieindhold på 20, så er det jo ikke lige meget hvor tyk skiven er.

Prøv i stedet at se på varen. Mange er faktisk begyndt på, især på brød, at angive hvor meget indholdet er pr. skive. Ellers er det faktisk ret nemt på mange varer at regne det ud selv. F.x. en pose grovboller på 600 gr. Jamen, så er det jo bare at regne ud hvor mange der er i posen i forhold til de 600 g og så gå efter de 100 gr på indholdsfortegnelsen.

Det lyder indviklet, men der kan faktisk gå sport i at regne ud hvad større varer som boller, frugt m.m. vejer og dermed indeholder. Indrømmet - det er måske lettere at veje maden, men står du midt i indkøbene, kan det være rart at sammenholde indeholdet pr. stk i stedet for pr. gram.

Kommentar
Fra : Hondaen

Dato : 20-08-04 17:22

Malou0503, jeg er enig med dig, men desværre er det de færreste varer, hvor den slags er angivet - gid der var...ligesom på amerikanske varer med "Nutritional facts per serving", det burde være obligatorisk....Jeg er selvfølgelig klar over, at der er forskel på hvor tykt brød mm er, men jeg leder efter noget vejledende....
Tror desværre ikke, at der nogensinde går en sport i det for mig - jeg vil bare gerne have en tabel, hvor jeg relativt nemt kan udregne kalorieforbruget i dagens måltider, bare vejledende, så jeg har en føling med, hvor meget jeg spiser...

Kommentar
Fra : JesperRS

Dato : 25-08-04 08:25

Jeg kan ikke komme i tanke om en side på dansk, der har det, du ønsker. Der findes derimod en på engelsk. http://www.fitday.com er stedet. Du skal oprette dig selv som bruger først og det er gratis og let. Læg mærke til når du vælger en type mad, at du kan vælge alle mulige forskellige størrelser og mængder til langt de fleste ting.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 13-04-05 12:14

Sådan en leder jeg også efter!