/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
hjælp til køb af western
Fra : cokie
Vist : 559 gange
50 point
Dato : 19-08-04 13:20

hej...

jeg har i aldi luret en western guitar ud..
Squier by Fender Dreadnought..

er min første western så jeg ved ikke selv hvad jeg skal købe eller hvor henne..
men er den i aldi okai?? - ved godt aldi generalt suger, men den el de engang havde er nu okai til en billig pris..

nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal købe..
vil max give 1400 for min første western..

på forhånd tak..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 13:27

OK nok til hyggeformål. Men forvent ikke det vilde. Man får nogenlunde hvad man betaler for.

Køb den, sæt et sæt nye (og ordentlige) strenge på, så er den fin til lejrbålet.

Check nu lige www.ke-musik.dk , han har altså meget - både billigt og dyrt.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-04 15:05

Hvis du køber sådan en billig-spade, så vær særdeles opmærksom på den ikke er skæv i halsen (kig ned langs båndene og strengene). Mærk efter at båndene er slebet ordenligt til (ikke river fingrene). De fabriksmonterede strenge er som udgangspunkt noget skrammel og bør straks skiftes.

Husk du skal have en gigbag eller en pose til den, ellers bliver den snart dyb fortid.

Hvis ikke der er justeringsmuligheder for højden på strengene, bør du checke at lejet er nogenlunde ok (ca 5mm ved 12. bånd). At strengene ikke rasler ved de lave bånd og ikke flyver vildt højt ved de høje.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 15:10

Almindeligvis vil du være bedre hjulpet (og rådgivet) ved at handle i KE eller en anden musikforretning. At købe guitar i Aldi er lidt som at købe mælk hos slagteren, brød ved skomageren, olie i brugsen osv osv. På det her punkt vil jeg stærkt anbefale faghandelen - også selv om det koster lidt. En ringe betalt HK-pige i Aldi vil antagelig ikke kunne rådgive dig så meget som en anelse, udover at fortælle dig hvad den koster. Hvis du kender en erfaren spade-ekvilibrist kunne du læne dig op af ham, og få ham til at prøve spaden inden du køber. Han ved også hvad han skal kigge efter.

Kommentar
Fra : cokie

Dato : 19-08-04 16:54

jeg kunne godt forestille mig den i aldi ville være det værste lort.. men nu havde de før haft en squire stratocaster og den var nu okai.. den skulle vidst være okai som begynder..
men ja jeg regner med at købe en elektrisk i stedet.. har en spansk, så ville nok være bedre med en elektrisk i stedet, da det jeg hører mest af primært er rock..

fandt så en "startpakke" med en Fender Squier Bullet Stratocaster til 1800,-
ville det være et godt køb?
vil ikke give mere, eftersom det ikke er fordi man tjener sygt mange penge som 17 årig, hehe..

men tak for hjælpen med det andet.. :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 17:06

Joda, man kan sagtens få aldeles hæderlig lyd af de der startpakker. Har skam prøvet flere af dem. Squire plejer ikke at være det ringeste - men igen - forvent ikke at få mere end du betaler for. Almindeligvis er der en grund til at fede spader koster mellem 5 og 10 gange mere.

Men skal man stå på værelset og head-bange og spille med på Thin Lizzy Greatest er det helt fair med sådan en startpakke (den er også mere mor-venligt, end en "rigtig" guitarforstærker).

Hvis/når du en gang skal lave noget lidt vildere, er Korg A6'eren en fed lille multipedal med alle de effekter hjertet kan begære. Sådan en kan sommetider skaffes very cheap i den blå. Men ellers findes der mange multipedaler, med tilslutningsmulighed fra stereo'en og udgang til hovedtelefon (meget mor-venligt). Kan godt huske tiden som teenager! Dengang fandtes alle de ting bare ikke. Så der slæbte man Fender Twin Reverb'en hjem på værelset (meget mor-u-venligt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 17:07

Faldt iøvrigt over et tilbud i tilbudshjørnet i Bilka Århus - der var der en elspade - sat ekstra ekstra ned. Den var ikk' så ring' endda.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 17:13

Iøvrigt kan sådan en lille startforstærker godt blive sjov når den får en shure stukket i fronten og ryger udover et potent PA. Det har jeg også prøvet. Faktisk kan du for den sags skyld finde en gammel tandberg mono spole båndoptager og køre guitaren gennem den. Man har i sådan en lavet en lille fiks ting med en glødelampe for at beskytte forstærkerdelen mod hærværk. Overstyrer du sådan en spille, får du faktisk en ret sej heavy-lyd. De der gamle tandberg kan du finde på kommunens genbrugsplads til 0kr.

Kommentar
Fra : cokie

Dato : 19-08-04 17:16

okai.. jeg takker mange gange..
hmm må se det an med nogle startpakker jeg må kigge efter.. vil nemlig først begive mig ud i de dyre priser når jeg rigtigt kan spille guitar.. - har kun lige spilllet et par måneder så kan nu ikke speciel meget.. meget lidt..
går ikke til undervisning, såeh..

men kigger på det.. og takker :)

Godkendelse af svar
Fra : cokie

Dato : 19-08-04 17:18

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 17:25

Næh, men øvelse gør mester. Husker jeg rigtig, har Kenneth Hansen, alias Ken Hammer heller aldrig fået en eneste undervisningstime. Han stod bare på værelset i timevis og spillede til bla. Thin Lizzy. Han havde iøvrigt dengang han var i din alder en Ibanez (ikke noget specielt fint mærke dengang). Og spillede ud gennem en bette Fender forstærker (mor-u-venligt). Han har sgu da klaret sig helt fint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-04 17:51

Kender ikke lige modellen fra Aldi, har set den, men ved ikke om den duer.
Har du overvejet at finde en god brugt, evt med hjælp fra en "kyndig". Jeg er godt klar over at der måske skal ledes lidt mere for at finde den rigtige, men mange gange kan det betale sig at få en bedre kvalitet på den måde istedet for at købe nyt for billigt

mvh dova