/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dunkelyd for fronten Opel Astra 1,6 st.c~
Fra : axch
Vist : 1253 gange
100 point
Dato : 19-08-04 09:06

Hej
Jeg er kørt lidt tør for ideér om hvad det kan være der laver denne dunkelyd fra fronten på min opel astra 1,6 st. car. dunkelyden følger hastigheden, hvilke vil sige at den bliver hurtigere jo hurtigere der køres. jeg har skiftet bremseskiverne for at være sikker på at det ikke skulle være dem der var skæve og derved ramte kaliberen. jeg har tjekket motor ophænget men gummi klodserne var der stadig. jeg har tjekket hjulene for flade steder, men de er runde hele vejen rundt, er der nogen der har en idé ? på forhånd tak Alex

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 09:34

Hvad med dine trækaksler? De plejer godt nok at skurre af helvede til, men det kunne vel være kardan'erne.

En lille sidebemærkning: "Prøv at slukke for stereoanlægget"!

Kommentar
Fra : PepsDK

Dato : 19-08-04 10:16

Måske dine stempler ikke har det så godt ;P

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-08-04 10:32

Lyden følger hastigheden på bilen og ikke omdr.! Det kunne meget vel være et "eksploderet dæk" men det har du jo undersøgt. Et defekt "knokelled" i dine kardaner, som 3773 peger på, er også MEGET sandsynligt...faktisk nok det som er årsagen?! Et defekt forhjulsleje plejer at "hyle" frem for at dunke, men prøv at rykke i hjulene i vertikal retning når de er fri af jorden, hvis der kommer en svag lyd og du kan mærke at hjulet "giver sig" er det et forhjulsleje.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-04 12:55

Umiddelbart kunne det lyde som et dæk hvor trådene inden i er sprunget. Det kan give en dunkende lyd, men så plejer man også at kunne mærke det i styretøjet. Det kan man dog ikke altid se på dækket om det er i stykker.
Et andet bud er, som tidligere nævnt, et kardanled, det giver også en dunkende, rumlende lyd.
Et leje plejer som Pallenoc skriver, at hyle eller runge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-04 12:59

Jeg kan oplyse at et ødelagt kardanled i en PUG 106, kan lyde som en gammel sporvogn inde i bilen. Når man drejede lød det som en gammel mascot. Men dunkeriet har jeg oplevet i en anden bil - kan bare ikke huske hvilken.

Accepteret svar
Fra : Steenk1

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-04 21:14

Hvis det dunker kraftigere når du svinger under kørslen er det et kardanled.

Godkendelse af svar
Fra : axch

Dato : 23-08-04 08:31

Tak for svaret Steenk1.