/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Dr. Big gik død
Fra : jespereh
Vist : 421 gange
200 point
Dato : 18-08-04 20:26

Jeg skulle hjem fra skole, da min dr. big pludselig efter et par kilometer gik voldsomt ned i omdrejninger og kørte lige pludselig kun 30! Tænkte at det var mærkeligt, men besluttede mig for at køre med de 30 hjem, så jeg kunne finde ud af hvad der var galt. Det gik også fint nok, indtil at jeg skulle over vejen. Den gik ud..... Jeg prøvede forgæves at jogge et par gange på kick'en og prøvede også el-starten, men den gad bare ikke at starte. Jeg måtte trække den hjem. (ps. der var en kilometer hjem op ad en lang bakke!)
Da jeg var kommet hjem prøver jeg først at tjekke om der er gnist på tændrøret. Det var der, men den er MEGET lille, prøvede så 2 andre tændrør med samme resultat. Jeg skruede også topstykket af, fordi at den i et par dage har sagt "klik, klik, klik, klik" når at man gassede op, men der var ikke noget at se.
Tændrøret har den rigtige lysebrune farve.
Det er ikke sikringen ved batteriet.
Og cyllen er ikke ridset.
Hvad kan det være ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-08-04 21:05

Du skruer først tændrørshætten af, hold helt inde ved ledningen så den ikke ødelægges når du skruer den af.
Så får du ledningen lagt (Eller holder den med en handske eller isoleret tang)så enden er 1cm fra stel (En skrue eller topstykket) og ser efter om der kommer en fin gnist. Hvis der gør, har du fejlen i tændrørshætten. Inden i den ligger en formodstand der ligner en sikring, den kan du midlertidig skifte ud med et søm eller lignende, eller på anden måde sætte ledningen fast direkte på tændrøret, indtil du får ny hætte.
Hvis det ikke er det, så skriver du igen, for så er fejlen måske membranen, eller stoppet karburator.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 18-08-04 22:13

har prøvet at skifte tændrørshætte, det der stadig det samme, men det med membranen har jeg ikke prøvet endnu, kan den være flosset i kanterne, hvis at den er en carbon membran ?
Vi kan godt udelukke det med karbuen, da jeg har tjekket den.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-08-04 22:54

Ja selv en karbon membran kan knække, man kan kontrollere den ved at blæse og suge med munden når den er afmonteret, den skal være tæt.
Men det kan jo være mange ting, jeg formoder den ikke kan starte mere, eller kan den stadig køre 30?
Havde du cylinderen helt af, for at se efter revner mm.?
Der kan jo også være gået en simmerring som sidder på hver side af krumtapakselen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 18-08-04 23:20

nej, jeg havde kun topstykket af, og kørte stemplet helt i bund, og lyste ind i cyllen med en lommelygte.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-04 23:50

Ja men en knækket stempelring er jo også en mulighed, og da du var kommet så langt med at skille den ad, kunne du jo lige så godt have trukket cylinderen af. Jeg ved godt man bør have nye pakninger og huske at hjælpe stempelringene godt i bund, for ikke at knække dem under genmonteringen, men du skulle nok lige ...
Men prøv at teste den membran først.
Men det kan jo være mange ting, jeg formoder den ikke kan starte mere, eller kan den stadig køre 30? Eller har du ikke samlet endnu?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-08-04 09:30

Er der modstand hvis du sætter en finger for tændrørshullet?? bliver fingeren pustet væk? ellers er det Kompresionen den mangler hvilket jeg vil skyde på efter det du forklarer og det skyldes ofte at der er skidt i olietilførselsslangen så den derfor ikke smører og så sætter den sig Hvis det er tilfældet koster det en ny cyl og stempel eller en honing af cyl og nyt overstørrelsesstempel
Mvh sune
Ps det er ikke noget med gnist i guess da den så slet ikke ville kører

Godkendelse af svar
Fra : jespereh

Dato : 05-08-05 17:11

Tak for svaret pallebhansen.