/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nissan Micra vinduesvisker
Fra : tjeps
Vist : 2003 gange
200 point
Dato : 17-08-04 12:55

Min kærestes Micra fra '95 har en defekt vinduesvisker - forrudens venstre visker holdt pludselig op med at køre og sidder nu "løst". Dvs; man kan uden problemer dreje den med håndkraft frem og tilbage på ruden - som om den er "hoppet af systemet" inde bagved.

Spørgsmålet er - hvordan fungerer viskerne og kan jeg lave det selv? Er det kædetræk der bare er hoppet af, eller er det mere kompliceret end som så?

vh
Thomas

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-08-04 14:47

Hejsa

Jeg kender ikke bilen - men prøv at kigge op under og se hvad det er galt...

Normalt er der to arme fra viskermotoren en til hver visker....

Nogen gange knækker de - men de er koster ikke en bondegår, hvis du er lidt fiks på fingrene kan du selv skifte den..

Forudsat at det er lavet på den måde jeg beskriver.

Kædetræk har jeg aldrig set til viskere..

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 200 point
Dato : 17-08-04 15:45

Se først i enden af visker armen der sidder det en møtrik under et plast dæksel, som du kan vippe op. det kan være at du bare skal trække til møtriken.Du kan se om møtriken beveger sig når du lader visker motoren køre.Hvis ikke må du som Benjamin Hansen siger se på armene fra viskermotoren. Er du heldig så tager du bare en vandpumpe tang og klemmer de armene som er hoppet af sammen.
alimak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-08-04 16:31

Som både alimak og B.H siger er der ikke de store ben i et viskersystem...og jeg er sikker på at det er alimak som har "løsningen" i dette tilfælde!
Hvis du i dette tilfælde og fremover selv vil blive mere dus med din (og kærestens) bil og evt selv reperare og lave service selv, er det nok en god idé at anskaffe dig en værkstedsmanual til netop din model. Læs evt dette tip:
http://www.kandu.dk/dk/tip/7713

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 17-08-04 17:16

Jeg vi nu sige det er da bare og købe et nyt træk til viskeren og få det på... Det er næsten helt sikkert en fiberbøssning der er slidt op, og vil hoppe af igen.
Men det kan godt være "svært" og komme ned til og få op, men er helt klart noget man selv kan klare. Du skal bare huske at inden du skruer viskermotoren af skal du ligge mærke til hvordan trækket sidder på motoren og få det andet/nye til og side samme sted. Ellers vil dine visker komme til og stoppe det forkerte sted.

Godkendelse af svar
Fra : tjeps

Dato : 17-08-04 20:14

Tak for svaret alimak. En vandpumpetang - er det en papegøjetang, eller...?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-08-04 20:27

Tak igen, en vandpumpetang er en papegøyetang.
alimak