/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
C-mos batteri fejl
Fra : lham
Vist : 422 gange
100 point
Dato : 14-08-04 05:52

En gammel IBM PC 330-450DX2 (66MHZ) skriver under opstart "fejl 161 c-mos battery"
Ved at gå ned på "Afslut konfiguration " kan maskinen godt starte op, men den kører extremt langsomt i forhold til tidligere.Jeg har været nede på bundkortet og målt batteriet ( CR 2032 3volt ) både med og uden 220 volt tilsluttet til 3,1 volt, så batteriet må vel være i orden,hvad gør jeg for at få fart på den gamle dame igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 09:40

Mna skal aldrig gå tilbage til en Fusser.... Lad damen dø i fred.

Hvis der er C-mos i kan den ikke huske Bios-opsætning uden batteri...

Så skal du støve en Bios op som du kan indlæse når du har skiftet batteriet. Det er en lille exefil som du køre via boot på en diskette. Den kan nok findes på nette ved at søge på bios og de tal du skriver.

God Weekend
benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 12:22

BIOS er ingen fil, det er Basic Input Output System, en lille chipklods hvor der er lavet nogle kommandoer der får din computer til at kunne starte. Ud over basisfunktionerne har man på mange computere mulighed for at ændre indstillinger i BIOS setup og disse ændringer du foretager huskes ved hjælp af det lille 3 volt knapbatteri, som også driver computerens ur.
Man kan til nogle systemer få opdateringer til BIOS og de indlæses via et Flash program som kan have en exe fil, men selve opdateringen er en anden type, hos ASUS hedder den awd.
Umiddelbart vil jeg tro, at fejlen ligger i dit batteri uanset din måling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 12:23

Årsagen til langsommeligheden er at du kører med default opsætning og altså skal indstille din BIOS setup hver gang du starter for at få normal drift.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 12:57

Det kunne jo osse være fartblindhed Hvis man kommer fra en moderne pc og skal starte en sådan veteran pc op, så går det langsomt! Lidt lige som når man drejer fra motorvejen og skal ned på 80 igen!
Under alle omstændigheder er det en batterifejl! Jeg vil osse anbefale udskiftning, det koster jo ikke meget sådan et batteri. Og så naturligvis optimale bios settings som Bjarne siger! Bare det at sætte video og system cache på skulle give dig et gevaldigt boost!