/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Ginsingrod - tilberedning af
Fra : willlliam
Vist : 1693 gange
520 point
Dato : 13-08-04 20:10

Har fået en ven til at købe Ginsingrod i Kina, opskriften står på kinesisk..hmmm
Er der nogen som ved om man drikker afkoget af Ginsingrod eller man spiser roden blended.
Hvor længe skal en rod koge og trække?
Hvor meget skal man tage? Er der nogen som kender et relevant link???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:27

Wei-shi på dette link er også importeret og hun ved en masse om den slags http://www.klinikshen.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:32

Min tidligere, også kinesiske akupunktør der er uddannet læge sagde altid: Det er ikke mad, det er medicin og det skal man være varsom med.
Jeg har lige læst om en undersøgelser der bekræfter det. Ginseng og flere andre urter kan have en gavnlig effekt, men det er ikke alle der kan tåle dem og så er de dødsens farlige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 20:53

Jeg vil foreslå, at du finder en der kan oversætte den kinesiske tekst, for ginseng er altså ikke noget man bare leger med, som BjarneD også siger.
Det er måske en lidt grov ammenligning, men hvis du kender den danske plante digitalis, fingerbøl, bliver der lavet medicin af udtræk fra den, men alligevel kan små mængder af planten have dødelig virkning. Og ginseng er giftig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:17

Akupunktøren fra mit link kan helt sikkert hjælpe, om hun vil gøre det gratis tør jeg ikke love.

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 13-08-04 21:21

Hej BjarneD
Det gør hun næppe gratis, mere interessant er det at vide, hvilken undersøgelse som beskriver Ginsing som værende farligt...hmm - og til Dova: kender godt digitalis purpura ( er det ikke det den hedder ?? ) men sammenligningen er vist her ikke helt relevant her - Mvh William

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:43

Nu må du ikke overfortolke for det er jo bevist, at Gensing styrker immunforsvaret og endda skulle have positiv effekt mod cystisk fibrose, men som anden medicin er der tilfælde hvor det kan være katastrofalt. Det jeg har læst om drejer sig om forbindelse mellem behandling med blodfortyndende medicin og Gensing.
Jeg er selv blevet behandlet med ægte kinesisk naturmedicin og det er stort set alt sammen noget hvor man laver the på urterne, men der er stor forskel på trækketid og meget andet, og min behandler var altså kinesisk læge i traditionel kinesisk medicin med akupunktur og moxa som specialer. Hun er desværre emigreret til Australien sammen med sin danske mand.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-03-06 15:08

Jeg har brugt gensingrod i mange år, som udtræk i snaps. Det svager frygteligt, men hvis man samtidig bruger anisfrø og lakridsrod, er det faktisk en dejlig bitter.
Jeg køger gensing i en kinesisk købmandsbutik på Nørrevold. Hele pakkens indhold lægger jeg i en flaske og overhælder med Brøndum Klar Efter en måneds tid tilsætter jeg anisfrø og lakridsrod. Nu skal hele baladen trække i mindst 3 måneder.
Denne snaps skulle, i små mængder styrke emunforsvaret og mange andre ting. Den har i hvert tilfælde fjernet træthed hos mange jeg har givet opskriften. Det er naturligvis ikke videnskabelig bevist, men jeg kender ikke til nogen dødsfald