/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
HALLO er der en kloakmester til stede ..~
Fra : ans
Vist : 5547 gange
100 point
Dato : 12-08-04 22:32

Ikke nødvendigvis en kloakmester, men en bruger, der måske har kendskab til følgende:

Her, hvor jeg bor, er kommunen ved at renovere kloaksystemet og jeg har fået følgende skrivelse (uddrag)

"Vedr.: Renovering af kloakstikledning.

Stikledningen til Deres ejendom er netop blevet TV-inspiceret. Ledningen vil blive renoveret på den offentlige del mellem hovedledning og skel til Deres ejendom i forbindelse med renovering af hovedledningen i vejen. Dette vil ske uden omkostning for Dem.

Den del af stikledningen, der er beliggende på Deres grund, trænger til renovering. Der er kraftige rødder og rørbrud i ledningen, som vil kunne give alvorlige driftsproblemer, hvis ledningen ikke bliver renoveret.

xxxxxxx udfører kloakeringsarbejdet og firmaet vil kunne give Dem et godt tilbud på renovering af Deres del af stikledningen. De kan kontakte xxxxxxx vedrørende tilbud."

Jeg har så kontaktet firmaet og indtil videre fået et mundtligt tilbud. Mit forsikringsselskab synes det er lidt i overkanten.

Det arbejde, der så skal laves til min brønd er følgende:

Fornyelsen vil ske ved en opgravningsfri metode( der er gravet hul i vejen/fortovet, det har kommunen betalt for), den eksisterende betonledning knuses og erstattes med en ny plastledning.

Der er ca. 45 meter fra kloakken i fortovet til min brønd.

Hvor meget/lidt skal det koste.

Jeg skal nok oplyse om tilbuddets størrelse, men vil gerne have en kommentar fra Jer først.

Point er indtil videre sat til 1

Hilsen ans

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-08-04 22:43

omkring 1500 - 2500,- vil nok være en rimelig pris. (ved ikke om det er rimeligt, men nok prisen)

Men ring evt. til en anden kloarkmester i din by. Der er jo ingen der siger det skal være xxx som skal lave det

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-04 22:57

Jeg ville helt sikkertkontakte et andet firma og høre om pris på at få gravet 45 meter nyt kloakrør ned.
Jeg kan godt se det er nemt med underboring,ingen have, indkørsel m.m. ødelægges.
Men det er en dyr løsning jeg tør næsten ikke komme med et bud, men 25000 tror jeg ikke lyder urealistisk.

Nu har du vel egentlig ikke pligt til at lave det nu, men det er da rigtigt at det kan give store problemer senere hvis tilstanden på din ledning er så dårlig som der gives udtryk for.
Og det er helt rigtigt, at du selv hæfter for den del der er beliggende på din egen grund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-04 23:33

Jeg vil også kontakte et andet firma, men er i tidsnød.

Det firma, der arbejder for kommunen har sagt, at de vil lukke hullet i fortovet mandan den 16.08.04. Efterfølgende vil det blive dyrere, hvis der påny skal opgraves.

Kommunen har sendt et brev til mig om at min stikledning var tilfredsstillende, men de havde ikke taget højde for hvilken brønd, min ejendom var tilsluttet, ergo kommunen har givet mig en forkert oplysning.
I går onsdag kontakter min "anden" nabo mig. Han havde fået brev fra kommunen, det jeg tidligere har skrevet et uddrag af, om renovering af ledningen. Min "anden" nabo har været på ferie, derfor bliver det nu i sidste minut, det skal klares. Jeg er tilsluttet den brønd, som min "anden" nabo har fået brev om.

Jeg kontakter selv en kloakmester i morgen fredag, for at få et tilbud mere.
Der er ikke pligt til at få det lavet nu, men min nabo, der er tættest på brønden, har haft gener,det har jeg ikke.
Derfor vil han have det lavet nu. Vi kommer til at dele udgiften.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-08-04 23:38

Hejsa
Det kommer helt an på arbejdsmetoden der anvendes.
Styret underboring
Raket (trykluft)
eller opgravning.
Når de knuser den eksisterende kloarkledning anvendes med næsten 100% sikkerhed en rakket drevet af trykluft. Du skal nok regne med at det tager 2-3 mand en dag. Prisen kan diskuteres og den kan ikke gives på nettet.
Men jeg har fået lavet en del styret underboringer af ca. 20 meter i tilgængeligt terren og de kostede imellem 5 og 15 kkr. pr styk.
Jeg anvendet http://www.zacho-lind.dk/styrbar.htm
De ved hvad de laver og har mange års erfaring. Meget flinke mennesker. Prøv at kontakte dem og se hvad de siger til din lille opgave.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-08-04 23:38

Hejsa
Det kommer helt an på arbejdsmetoden der anvendes.
Styret underboring
Raket (trykluft)
eller opgravning.
Når de knuser den eksisterende kloarkledning anvendes med næsten 100% sikkerhed en rakket drevet af trykluft. Du skal nok regne med at det tager 2-3 mand en dag. Prisen kan diskuteres og den kan ikke gives på nettet.
Men jeg har fået lavet en del styret underboringer af ca. 20 meter i tilgængeligt terren og de kostede imellem 5 og 15 kkr. pr styk.
Jeg anvendet http://www.zacho-lind.dk/styrbar.htm
De ved hvad de laver og har mange års erfaring. Meget flinke mennesker. Prøv at kontakte dem og se hvad de siger til din lille opgave.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-04 23:50

Jeg har set det arbejde, de laver for kommunen. Det ligner meget en raket, der bliver "fyret"af. Jeg vil da prøve at kontakte det firma, som du,Benjamin, har anvendt.

Jeg hader at blive påduttet et firma. Har lidt på fornemmelsen at kommunen tjener penge på de kunder, firmaet får

ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 00:06

Ja, og kommunen betaler sikkert firmaet så lidt, at det bliver nødt til at udføre de "private" opgaver til overpris for at holde firmaet kørende.
I vores kommune, er dem der ikke er tilsluttet kloaknettet, blevet pålagt at skulle have tømt sceptiktanke o. l. en gang om året.
Det bliver så opkrævet sammen med renovation, spildevandsafgift m.m.
Prisen for en tømning betaler man kommunen ca 680 plus moms for, men kloakfirmaet får kun knap 150 for det af kommunen, og det er da en forskel fra de ca 500 man skulle betale hvis man selv hyrede firmaet til at gøre det.

Nå men hvad lød tilbudsprisen så på?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-08-04 00:07

Jeg vil mene at det må koste 15000kr, men det må jo være en samlebrønd du har, altså en brønd der samler regnvand og spildevand, så hvad sker der når kommunen, vil have det sepereret, i 2 ledninger. De må give en vis form for garanti på det ikke sker de næste 10-15 år, for ellers er det jo smartere at få gravet en extra rør ned nu, hvis det skal bruges inden for en overskuelig tid.
Endvidere er det jo smart at sige at dit rør er dårligt, hvis de har haft TV-inspektion op i dit rør, må du da kunne få lov at se filmen.
http://www.ejerportal.dk/indsend_opgave.php
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-04 00:25

På den rapport jeg har en kopi af, er det kun spildevand. Det er kun for en fagmand at finde hoved og hale i den.
Palle, du har da ret i at jeg kan forlange at se filmen. Det tror jeg jeg vil gøre, samtidig vil jeg have en fagmand ved min side. Tror nu nok at naboen bliver utilfreds, men så længe jeg skal betale halvdelen, må jeg vel have ret til det.

Dova
Jeg skal nok vende tilbage med det mundtlige tilbud.

Lige pt får jeg ikke mails, men det er snart for mig, skal op kl. 5.00.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 13-08-04 08:14

Hej!
Når nu kommunen har lavet en fejl så få dem til at forlænge fristen for tildækning af hullet, så du og naboen får tid til at indhente et par tilbud. Der er vel andre i området som har fået løst tilsvarende opgave så spørg dem om priser og erfaring med entreprenørerne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-04 11:23

invisible

Du kommer med et bud på 1.500 - 2.500.
Er det den totale pris, eller prisen pr. meter?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 14:33

Tak for svaret dova.
Det er lige før jeg tror, at du er min nabo eller det firma, som har givet et mundtligt tilbud Det mundtlige tilbud var på 25.000,- + moms

Til Benjamin.Hansen, pallebhansen, Tikker og invisible vil jeg også give point, så følg lige med på seneste 25

Hilsen ans og god week-end

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 14:34

Tak for svaret dova og god week-end.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 14:49

Hej ans
jeg tror nu ikke jeg er nogen af delene, men havde en lille ide om hvad det ville koste

hilsen dova
og god weekend til dig også