/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvordan lapper jeg bedst min køl
Fra : aliceole
Vist : 846 gange
50 point
Dato : 30-06-02 23:23

Jeg har en 3,5 meter jolle med plan bund. Den var lidt revnet i foråret fyldte det op med ren polyester kunne ikke holde. Så den har lagt og suget nok 50 liter vand ind i mellem skroget skulp skulp sagde det. Fik sat den op på siden boret huller sæde kasserne så vandet kunne rende ud hviket det også gjorde, er så bare våd derinde men det tører vel engang. Der blev også boret extra huller i kølen så den kan stå den næste uge og siv tom. Jeg ligger inde med glasvæv og polyester, og så er planen rulle op over kølen fra begge sider med noget 2 mm. glasvæv. og hvad så når det er tørt og sliben glat. Hvad er den rigtige fremgangs måde at gøre kølen sejl klar igen?.
Skriv venligst hvordan jeg gør det på den rigtige måde tak. Hilsen. Ole Horsens.

Kommentar
Fra : ak

Dato : 01-07-02 22:10

Jeg ville hvis det var mig, laminere bunden/kølen med nogle lag glasfibermåtte og polyester (dit eget forslag) derefter skal den have Hempels Light Primer, helst flere lag, hvorefter du kan male med en bundmaling.
Hvis du skal lave finis, f.eks hvis den ikke er helt jævn, kan du bruge Plastik Paddings PP100 spartelmasse. Bland kun lidt op ad gangen da det tørre meget hurtigt. Hilsen AK

Kommentar
Fra : aliceole

Dato : 02-07-02 18:01

Tak skul du have. Efter det der light primer kan der bruges polyester med farve? skal kun male højst en halv liter eller hvad siger du.

hilsen. Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 23:44

"Michael Nielsen" <nielsen@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet med glasfiber er, at det ikke er vandtæt. Det lyder paradoksalt,
> men er ikke desto mindre sandt. Fremgangsmåden er normalt at lave det

Du mener naturligvis polyester og ikke glasfiber

Claus

Kommentar
Fra : aliceole

Dato : 03-07-02 15:49

Hej Michael. Planen er at slibe omkring 5 cm på hver side af kølen derefter slibe ned til jeg ser fiberen rulle nyt glasfiber op over kølen. Hvorpå jeg sliber det jævn efter det er tørt. Vil så give det light primer nogle gange, og så er det hvad for en maling skal jeg bruge. Jeg har ikke i år planer om at slibe hele bunden klar til kobber bund maling. Det skal bare lige rep. i år, og så næste forår giver jeg den en rigtigt omgang bund maling. Så sig mig kan jeg nøjes med at bruge polyester oven på den der light primer?. Gerne et svar retur. Hilsen. Ole Horsens.

Accepteret svar
Fra : ak

Modtaget 50 point
Dato : 03-07-02 22:02

Jeg vil helt klart bruge en eller anden form for bundmaling ovenpå flere lag primer. Polyester er ikke velegnet, så må du heller bruge en 2 komp epoxy maling. Du kan få en masse gode råd hos Hempels de udgiver også en god lille bog om alt det du er igang med. Den kan sikkert findes på deres hjemmeside. Jeg ved jo ikke helt hvad det er for en båd, men jeg tror ikke du skal ofre at bruge kobber bund maling på den. (jeg bruger det godt nok selv men det er på en båd der bruges til kapsejlads)

Godkendelse af svar
Fra : aliceole

Dato : 11-07-02 22:56

Tak for svaret ak.