/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
gulvfliser
Fra : droslerne
Vist : 5988 gange
130 point
Dato : 10-08-04 12:18

Kan man ligge gulvklinker oven på et trægulv ??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 140 point
Dato : 10-08-04 12:24

Det vil jeg ikke umiddelbart anbefale. Trægulv "arbejder" og giver efter, og klinker kræver et stabilt, hårdt underlag for at det skal holde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-08-04 12:42

læs evt: ”3 gode vådrum” udgivet af Byggeskadefonden (fliser på trægulv).

svaret er JA

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-08-04 12:51

Som dova er inde på, så arbejder (alm)træ og klinker sig forskelligt.
Jeg har dog personligt erfaring med at lægge fliser/klinker på en 25mm gulvspånplade uden dette har medført hverken knækkede fliser eller ødelagte fuger. Jeg primede spånpladen med et såkaldt "vådrumssystem" inden jeg lagde fliserne.
Men jeg vil ikke anbefale at lægge fliser på et "traditionelt" trægulv (planke-, parket-,eller flydende gulve).

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-08-04 12:58

Man kan hælde et fiberprodukt ud over gulvet, som så bliver helt stabilt, men du spørger jo ikke om hvordan......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 13:08

Hvorfor vil du lige netop have klinker på?
Mange har brugt det i forbindelse med brændeovne, men med mindre der er noget stabiliserende under holder det ikke.
Hvis det er i forbindelse med vådrum skal du have professionel hjælp for det er en videnskab for sig at gøre det tæt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 13:17

Jeg har lige fået at vide, at hvis man lægger klinker på trægulv f.eks. som underlag ved brændeovn, vil det blive betragtet som en K3 på en evt. tilstandsrapport.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 13:23

Derfor skal der stabiliseres med f. eks. en metallplade og så ville det da være smartere at nøjes med en pæn metalplade.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 13:43

Et lille sidespring -måske.
Jeg kan så oplyse at klinker/fliser angives som en mulighed for brandsikring mod trægulv på brændeovne så en K3 afhænger af resultatet af arbejdet. Jeg har klinker under ovn med en alu. plade under og det er lovligt og det holder og gav ingen K3'er (efter 2 tilstandsrapporter), men hvor er det grimt og farligt med de kanter og bliver snart lavet om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 13:54

Det er så fordi BjarneD, at du har pladen under klinkerne,at det ikke har givet en K3, men det er nok ingen løsning at lægge metalplade under klinker på et helt gulv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 14:25

En løsning, men ingen realistisk løsning. På et helt gulv burde man finde noget der er mere fleksibelt og nemmere, at holde.
F. eks. i et køkken ville jeg foreslå sådan noget som Pergo kitchen, der er flydende gulv i laminat i firkanter.
Om man syntes det er pænt må være en smagssag.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-08-04 15:29

Hej droslerne !
Hvis i gerne vil have et "rigtigt" svar på jeres problem, må i skrive lidt om hvad, hvor og sådan, er det under en brændeovn, er det et badeværelse osv.
Der er jo kommet flere udmærkede indlæg, men jeg synes ikke lige der er noget egentligt bud, udover at dova fraråder, og jomfruane siger ja.
Så lad os høre lidt nærmere, så skal jeg forsøge at give et kvalificeret bud på en løsning.

MVH Benny

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 10-08-04 17:02

Hej igen
Nej det er ikke til en brændeovn, men til en indgang (Entre) det bliver til tider meget beskidt og vådt grundet hund og unger.
Gulvet er meget stabilt på 3 kvadratmeter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 17:08

Jamen så åvil jeg anbefale jer at lægge Pergo oven på trægulvet. Det er utrolig slidstærkt og lettere at holde en klinker og så kan man få det enten som en trægulvsefterligning eller som store fliser
http://www.europe.pergo.com/Consumer/Templates/Products/CS_ProductPage.asp
lægning
http://www.raadogdaad.dk/images/projekt/pdf/pergo.pdf

Kommentar
Fra : bgram

Dato : 10-08-04 17:49

Hej droslerne.
Selvfølgelig skal du da have klinker i en entre. Jegb vil kraftig fraråde dig at lægge klinker oven på trægulv, da fugerne med stor sandsynlighed vil revne. Du har en mulighed, der med 100% sikkerhed virker. Man kan få nogle svalehaleplader i stål fra et firma der hedder eftex. Plader kan du lægge oven på dine strør, ja de kan endda saves lidt ned i strøerne, hvis det kniber med højden. Ved at benytte pladerne, har du også mulighed for at få gulvvarme i entreen. Jeg mener, at hvis du vil have gulvvarme i, skal betonlaget oven på pladerne være ca. 76mm, men hvis du ikke ønsker gulvvarme, kan du gå ned på 50 mm. i betontykkelse. Husk at lægge klinketykkelsen til, hvis du vil kontrollere om der er plads til en sådan konstruktion.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-08-04 23:34

Hej droslerne igen !
Nu er 3 kvadratmeter jo ikke ret meget, og du skriver at gulvet er meget stabilt, så i din situation har jeg et forslag at gøre dig, som jeg selv ville benytte, hvis gulvet som du jo skriver er meget stabilt.
Du kan købe en gulvspartelmasse i byggemarkedet, jeg husker ikke lige navnet, men det købes i hvide 25 kg sække og er selvnivelerende, dvs at hvis du følger brugsanvisningen, så får det tilpas tyndtflydende konsistens til at det selv glatter helt ud og bliver vandret, du skal i begyndelsen selv hjælpe til med en stor spartel.
Denne spartelmasse kan bruges på alle typer underlag, også træ.
Hvis din højde tillader det ville jeg bruge et par sække, således at laget bliver 20 - 25 mm tykt, dette skal så blot tørre et par dage hvorefter du lægger dine klinker på helt normal vis.
Denne spartel giver en stabilitet i underlaget helt op til 50 mm tykkelse på en gang, så hvis dit gulv ER STABILT i forvejen får du ingen problemer med revnede fuger o.l.
Held og lykke med projektet
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-08-04 12:07

Spartelmassen jeg henviser til hedder: MIRA X-planner

mvh Benny

Kommentar
Fra : murerhans

Dato : 21-08-04 10:29

Når gulvet ikke er mere end 3 m2, vil jeg foreslå at tage trægulvet op og bygge gulvet op fra grunden

Kommentar
Fra : Gulvmanden

Dato : 29-08-04 23:02

Det kan rettes op med fiber armeret spartelmasse, derefter kan du lægge fliser på !

Kommentar
Fra : hsl1305

Dato : 10-12-04 10:29

super løsningen som er uhyre nem til et lille rum : 22 mm x-finer pålim fliserne med en flisepasta fug klinkerne med fugemasse og husk alle fuger mod væg fuges med gummifuge

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 01-01-06 20:19

Tak for svaret dova.

Det er et gammelt spørgsmål
Hilsen Robert

Godkendelse af svar
Fra : droslerne

Dato : 01-01-06 20:19

Tak for svaret dova.

Det er et gammelt spørgsmål
Hilsen Robert