/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skovflåt og lopper
Fra : pk1bk
Vist : 2216 gange
100 point
Dato : 09-08-04 23:02

Er der nogen, der har praktiske erfaringer med de tre forskellige produkter:
Exspot
Frontline
Bayvantic
På emballagen lover de jo alle, at de kan det hele, men det er ikke de erfaringer som jeg har gjort, men det kan jo være, at det er mig, der ikke kan forstå at anvende dem rigtig.
Det jeg er interesseret er dels den forbyggende virkning og dels hvor gode de er til at løse problemerne, hvis skaden er sket.
Mvh
Pk1bk

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-08-04 23:07

Frontline virker, men så vidt jeg har hørt, skulle Bayvantic være endnu bedre. Exspot skulle være den dårligste af dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-04 23:17

Jeg har selv 2 katte. Jeg bruger Frontline, som forebyggelse mod lopper. Jeg synes at det virker mod lopper.
Det skulle også være beskyttende mod tæger og flåter. Der kan dog godt hænge en tæge eller flåt på mine katte, men så bruger jeg en tægetang til at fjerne dem med. Det siges at hunde/katte ikke bliver syge, hvis man har brugt det forebyggende middel, frontline, (det blev anbefalet i en radioudsendelse). Tæger og flåter hænger på, men skulle falde af af sig selv. Det er dog ikke altid, jeg har tålmodighed til at vente på det. Derfor bruger jeg tægetangen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 23:17

Exspot er skam et glimrende produkt til hunde, men ulempen er at det ikke må bruges på katte.
Jeg havde rig lejlighed til at teste produktet sidste sommer hvor vi havde hunden med i et sommerhus der ligger midt i en skov. Vi fik nærmest et chok over at skulle pille 5-8 flåter af i løbet af en dag og så hentede jeg Exspot som dyrlægen anbefalede og nu var det døde flåter vi fandt. Jeg har ingen erfaringer med midlet med hensyn til lopper, men jeg har hørt fra andre, at det er meget effektivt.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-08-04 23:20

Jeg fjernede flere gange ugentlig flåter, af vores Groenendael!
Er nu tre uger inde i en Bayvantic behandling og endnu har jeg ingen flåter fundet!
De to andre produkter, har jeg ikke prøvet, dog har jeg ladet mig fortælle,
at de ikke er sikre på hunde, der som vores hyrdehund, har kraftig underuld!
Så vidt jeg ved, duer ingen af produkterne til en allerede angreben hund.

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 23:24
Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-04 23:31

Hvis du har både hund og kat er det ikke tilrådeligt at bruge Exspot, da det kan være farligt for katten, hvis den slikker på hunden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-08-04 23:35

Det samme skulle gøre sig gældende for Bayvantec ifølge mit link

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-04 23:55

BjarneD
Det var den udsendelse, jeg tænkte på. Derfor anbefalede han også Frontline, da der så ikke ville være fare for kattens helbred. (Hvis der nu var både kat og hund i huset)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 00:06

Jamen det er da helt rigtigt Ans og der kan vel ikke være andre konklusioner i det tilfælde.
Altså Frontline er det eneste der duer hvis man har både hund og kat mens de andre produkter har den kraftigste virkning, men kun til hunde og forskellen er så at Bayvantec virker bedst forebyggende og så må resten jo være op til den enkelte at vurdere hvad der er behov for.
(og det var altså ikke for at få point at jeg sammenfattede)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 00:17

Der er vist ikke nogen af produkterne der dur til at udrydde lopper. Men kun til at forebygge.
Jeg har prøvet frontline til katte, og det forhindrer i hvert fald ikke at flåterne sætter sig.
Men det kan så heller ikke være så effektivt som de to andre mærker i omtaler, for når de helst ikke skal bruges på katte, er det fordi der er mere giftstoffer i, end i frontline.

Men en anden ting er, at det altid er godt at give hunden eller katten en egentlig loppekur før man starter på noget af de tre forebyggelsesprodukter, for mange gange kan dyrene faktisk have lopper selv om man ikke opdager det,
Jeg har i hvert fald flere gange oplevet folk påstå, at deres dyr ikke havde lopper, og samtidig ikke kunne forstå hvad det var for nogen mygstikagtige udslæt de havde på benene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 00:48

dova
Kan du fortælle mig hvad en egentlig loppekur er uden at bruge de tre tidligere nævnte produkter?

Myggestikagtige udslæt kan man få ved at gå på en græsplæne eller i en skov. Der kan lopperne også hoppe på en. Desuden er der mange lopper i en fuglerede. Hvis man fjerner den om sommeren, kan man være vis på at lopper falder ud af reden og på den måde kan "hoppe" på en.

BjarneD
For mit vedkommende har det intet med point at gøre. Spørgsmålet er stillet i kategorien hunde. Jeg har svaret på min erfaring med katte

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 01:02

Efter hvad jeg har fået oplyst er midlerne effektive mod alle blodsugende insekter, der kan godt kan "springe" på hunden/katten, men ikk evil overleve det. Loppebekæmpelse kan jo så for øvrigt ikke kun foregå på dyret, men skal i lige så høj grad udføres på tæpper, måtter hunde/kattekurv og set på den måde kan Dova jo have ret i at det ikke er godt nok til lopper (da der jo skal mere til).

Ans, der var ingen hentydninger til andet end at nogen bruger den taktik med at skrive tingen sammen og ofte får point for det, og det ville jeg ikke mistænkes for.
Alle svar er da meget seriøse (hvis jeg skal vurdere) og problematikken med katte kunne jo være relevant.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 01:18

En egentlig loppekur er en metode til at slå lopper og æg ihjel her og nu, både på dyret og ikke mindst i dets omgivelser.

Det hedder en kur, og ikke et eller andet forebyggelsesprodukt man smører i nakken på dyret i håb om, at det er et vidundermiddel der kan klare alt.
Hvis dyret en gang har haft lopper, er hytten sgu fyldt op med loppeæg og larver, og hvis de forebyggende midler ikke lige holder så længe som forventet, er man faktisk lige vidt, for så er dyret fyldt med lopper igen efter kort tid.
Loppeæg udklækkes ikke på dyret, og det vigtigste hvis man vil af med lopperne, er at sprøjte med noget der slår æggene ihjel, for en loppe lever ikke særlig længe, og hvis det f.eks er en indekat man har, kan man faktisk blive lopperne kvit på et par uger, kun ved at sprøjte huset med gift der slår æggene ihjel. For på den tid er lopperne døde af sig selv, og når der ikke klækkes flere kommer det helt af sig selv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 01:39

BjarneD
Jeg har lagt mærke til at nogle brugere bruger den taktik at skrive tingene sammen. Jeg mistænkte nu ikke dig.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-08-04 01:57

Jeg undrer min nu temmelig meget over vores Golden. Hun har aldrig haft en loppe i sit liv, og hun har kun fået Frontline to gange på de 3½ år, hun har levet. Da skulle vi ud til nogen, vi vidste havde lopper. Men den gamle, vi havde var en krydsning. Bare hun HØRTE ordet loppe, så havde både hun og vi dem overalt. Mine ben ligner noget der er løgn efter det. Til gengæld havde hun så godt som aldrig flåter. Hendes pels var meget tyk og lang, så vi kan have overset nogle/en del. Men hende, vi har nu, kan komme hjem med en flåt et par gange om ugen. Hun HADER at får Frontline og lign. på, så vi nænner det ikke. Vi fjerner så bare tægerne, når de kommer. Hendes pels er da heldigvis så tynd, at de ikke kan skjule sig, når vi kæler med hende.
Men hvor blev alle de lopper af, som boede her da vi havde den anden hund. Kattene har heller ikke lopper. Men de er så også indekatte. Men hvis lopperne lever videre i omgivelserne, hvorfor er de så i det mindste ikke hoppet på kattene, som heller ikke får noget??? Eller skal jeg hellere stille det i et spørgsmål selv?? Det er jo i grunden et spørgsmål - eller hvad?? Og nu vil jeg trille i min seng. Go' nat.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 02:05

Det er muligvis out of topic, men på baggrund af jernladens indlæg kunne jeg ikke lade være med at læse lidt om lopper.
Her fra Statens Skadedyrslaboratorie:
Citat
et hjem med lopper vil en stor del af bestanden være æg, larver og pupper, mens de voksne lopper kun udgør en lille del. De voksne lopper, som man fanger på gulvet eller i sofaen, er ofte lige kommet frem af kokonen. De kan også være rystet af eller kradset ud af værtsdyrets pels. Disse sultne lopper vil være på jagt efter et værtsdyr men kan også hoppe på mennesker.

Loppeplagen inden døre hænger til en vis grad sammen med fyringssæsonen. Det skyldes som før nævnt, at loppelarverne trives dårligt i et tørt miljø og ikke opformeres så kraftigt i de perioder, hvor huset varmes op. Der sker en vis opformering i forårsmånederne og en voldsom stigning i antallet af lopper i efterårsmånederne. Det er specielt fra sidst på sommeren til hen omkring jul, man skal være opmærksom på lopper.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-08-04 07:18

Jeg har også regsistreret ændringer i forholdet lopper og tæger, men har forbundet det med hhv at bo i byen og på landet. Efter at være flyttet på landet har hundene ikke haft lopper, hvorimod de som aktive jagthunde har haft uanede mængder af tæger.
Dvs den tætte kontakt af hunde i by og på træningspladser har været den væsentlige baggrund for udveksling af lopperne.
Min erfaring er, at exspot er mest effektivt til at tage tægerne, således at de drysser døde af hunden. Men pga. bivirkninger fra exspot foretrækker jeg selv at fjerne tægerne med mindre omfanget er for stort.
Til lopper ville jeg nok bruge frontline, tidligere brugte jeg tiguvon. Det var effektivt, men havde også ubehagelige bivirkninger.
Har man brug for disse midler må man forsøge sig lidt frem for at se, hvilket hunden kan tåle. Jeg har lagt mærke til at bivirkninger har været størst ved at komme på hunden om dagen når den efterfølgende var i bevægelse, hvorimod når det blev givet om aften før søvn var det mindre.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 10-08-04 08:17

Jeg har både hund og katte, og bruger Frontline, men ikke spray, da der går for meget til spilde i pelsen. Frontline i plastikpipetter er udmærket, især hvis man bruger lidt tid på at fordele det ordentligt. Det skal indføres i nakkeskindet, altså ikke i pelsen, Skil pelsen ad, så den bare hud ligger blot, op til flere steder og du er tæge og loppefri i op til 1 mdr. De andre produkter lover længere varighed, hvilket jeg ikke har haft fornøjelsen af....Samtidig er frontline det billigste, samtidig med at pakningen til stor hund kan bruges til katte også (indlæg om dette kan ses under tips) Det er fælles for alle produkterne at tægerne dør, men ikke altid falder af, men det er nemt at fjerne dem, når man alligevel nusser dyrene.
God jagt på uhyrerne. hilsen la.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 10-08-04 08:52

Jeg har kun hund - og bruger Exspot. Vi har aldrig hverken lopper eller tæger. Frontline er udmærket mod lopper, men virker ikke særlig godt mod tæger, og har du en hund du går meget i skoven med eller hvor der er højt græs, så skal du have noget der virker mod tæger. Jeg har spurgt en forhandler om hvad der er bedst Exspot eller Bayvantic - og hun fortalte at hvis jeg var tilfreds med Exspot, så skulle jeg bare fortsætte med det. En af mine venner har brugt Bayvantic til sin hund - og den fik nogle underlige sitringer langs hele ryggen af det - så det må på en eller anden måde være mere giftigt end Exspot. Men det er rigtigt - har du både hund og kat, så kan du ikke bruge Exspot, da det er enormt giftigt for katte - men har du kun hund, så vil du blive meget tilfreds med Exspot. Dog er det jo for sent at bruge det, når først hunden har fået lopper - det bruges jo for at forebygge. Har hunden fået lopper er du nødt til at gå på apoteket og få noget til at vaske hunden i, så lopperne dør - du skal købe noget at sprøjte hjemme med - og så skal du sprøjte Exspot i nakken.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-04 18:34

Silke har prøvet ex-spot, men hun svømmer meget, så efter 14 dage begyndte hun at få tæger igen. Så tit vil jeg ikke dryppe hende. Men da der var virkelig mange tæger heromkring og da jeg selv har haft borreliose 2 gange, så var jeg ved at blive desperat. Jeg har forsøgt at vaske hende i hundeshampo med eucalyptusolie, som jeg har erfaring for skræmmer tægerne væk fra mine ben. Men virkningen holder kun til næste gang, hun svømmer.
Så er der jo nogen, der mener, at stærke B1-vitaminpiller skræmmer myg væk. Så jeg spurgte i Matas om det også virkede på tæger. Og det mente de bestemt ikke, det gjorde. Men jeg var som sagt desperat, for jeg pillede mellem 10 og 20 tæger af Silke OM DAGEN, -og da jeg selv var plaget af myg, så købte jeg et glas. Dyrlægen blev spurgt, og hun sagde, at det ikke kunne skade, så Silke og jeg får nu en pille hver om dagen. Efter 2-3 uger var antallet af tæger på Silke faldet til 1-2 stykker om dagen. Og nogle dage er der slet ikke nogen. Men her op til week-enden løb vi tør for piller, og allerede dagen efter pillede jeg 5 tæger af hende. Måske skal man egentlig op på en endnu større dosis B1-vitamin... De piller, vi spiser nu, de indeholder 300mg thiaminhydroclorid og de er fra apoteket, -de er billigere og stærkere end dem fra Matas.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-08-04 21:50

Det aktive stof er forskelligt.
Frontline: Fipronil
Ex-spot: Permetrin
Bayvantic: Permetrin og imidacloprid

Hentet fra Lægemiddelstyrelsen

Fipronil:
Det aktive stof, fipronil, virker som en kontaktgift, idet det påvirker loppernes nervesystem, således at de dør.

Permethrin:
Det er et syntetisk kraftigt virkende insekticid, som fremkalder neurologisk paralyse hos insekter. Præparatet anvendes ved behandling af både fnat og lus, idet det er et af de mindst toksiske insekticider til human brug.

Synergieffekten som opstår, når permethrin arbejder sammen med imidacloprid, bidrager til en uforlignelig kombination. Dette betyder beskyttelse - ikke kun imod flåter, men også imod lopper, myg og sandfluer. Imidacloprid er et meget væsentligt middel til loppekontrol. Det virker ved kontakt og giver hurtig kontrol over loppeproblemerne. Myg og sandfluer bliver ligesom flåterne frastødt, allerede før de kan bide.

Katte har en genetisk bestemt mangel, når det gælder hepatisk glucoronidation. Derfor tåler katte ikke den pyrethroid-koncentration, der er i Bayvantic® Vet., selv om de tåler pyrethroider i meget lave koncentrationer.
Og derfor må Bayvantic® Vet. ikke bruges til katte.

Vær opmærksom på at nogle hunde reagerer allergisk, men de kan som regel tåle et af midlerne.

Bayvantic® Vet. er det mest effektive middel mod flåter, men i de perioder af året hvor der ikke er risiko for flåter, kan man bruge midler der kun virker mod lopper.

Loppetjansen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 10-08-04 22:23

Gad vide, om de også virker mod myg på mennesker? Eller er det mon os, der falder døde om, og ikke lopper, myg og tæger??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-08-04 23:01

Permethrin bruges til børn i midler mod lus

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-08-04 00:07

Nå, ja sådan nogle små fyre har vi heldigvis ikke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sunielsen

Dato : 11-08-04 12:37

En ting som er rigtig godt mod tæger er hvidløg.
Hak/pres hvidløg så det er meget fint og put det ned i noget madolie, så det lige dækker.
Så giver man dagligt ½ tsk hvidløg i hundens mad hver dag og den har ingen tæger længere.
Det virker desværre, så vidt jeg ved, ikke mod lopper, men har man kun problemer med tæger er dette et rigtigt godt råd, som jeg selv bruger.
Og hunden kommer ikke til at lugte af hvidløg......
Hilsen Susanne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-08-04 12:40

Rådet med hvidløg har jeg afprøvet tidligere og jeg må sige, at de flåter (det hedder det jo) jeg fandt på hunden må have været lige så glad for hvidløg som jeg er for de sad godt fast.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-04 14:39

Jeg har selv prøvet med hvidløg på min forrige hund, Ramses. Jeg synes ikke, at virkningen var så overvældende. Men værre: Et stykke tid efter at han var død af autoimmun hæmolytisk anæmi, da læste jeg i et bernerblad (som de blev ved med at sende til mig længe efter hans død) -at undersøgelser havde vist, at hunde, der blev fodret med løg havde forøget risiko for at få ---autoimmun hæmolytisk anæmi..... Jeg ved så ikke, om den samme risiko er til stede ved hvidløg. Men jeg er noget forsigtig med at fodre med specielle ting daglig uden at have snakket med dyrlægen om det.
Så Silke har aldrig fået hverken løg eller hvidløg.

B1 vitamin virker også mod myg på mennesker, men ikke 100%.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-08-04 16:04

Vores Golden stinker lang væk, når hun har fået hvidløg. Hun finder alt hvad der kan spises, når hun og hendes "far" går luftetur, og det bliver straks ædt. Desværre har hun en forkærlighed for hvidløgsting. En hel uge i træk stank hun af hvidløg, så hun ikke var til at være i hus med. Jeg har aldrig oplevet noget lignende hos mennesker. De kan godt nok også stinke af hvidløg, men ikke nær så meget.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 17:09

Jeg er nu enig med BjarneD, hvidløg hjælper ikke mod flåter. Tæger er nogen helt andre uskadelige insekter.
Nogen tror også at indvoldsorm kan kureres med løg eller hvidløg, men sådan er det heller ikke.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 24-08-04 11:53

Tja, det bedste jeg har prøvet er frontline på sprøjte, hvor man kan fordele det over hele dyret og derefter rigtig gnide det ind i pelsen, men ellers den mest effiktive værktøj når skaden er sket, har jeg fået fra Finland og ligner mest af alt et koben til at trække disse flårter ud med og de virker bare hurtigt og nemt! Jeg har en Japansk spids med en meget lang pels, og kan faktisk være rigtig svær at holde ren for diverse utøj og flårter, men nem når skaden er sket!

MVH
per

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-08-04 15:30

--Nåh, ja, tæger hedder flåter eller omvendt. Jeg har gudhjælpemig en "Tæge-fjerner" fra apoteket! Men når bare vi allesammen ved, hvad vi taler om, så er det nok ikke så vigtigt hvad vi kalder de bette dyr.... Men det er da lidt sjovt, at man kalder dem "tæger", ikk'?

Kommentar
Fra : PQH

Dato : 24-08-04 21:21

Det med hvidløg som i siger ikke virker, det er for i griber sagen forkert an, jeg har givet min hund, som er en cavalier King Charles hvidløgsdråber fra noget der hedder PET-GOURMET i ca 2 år, og efter den den tid har der ikke været, værken lopper eller flårter på hunden. Før jeg begyndte med hvidløgsdråber var det tit, problemer med lopper og flårter. Min hund stinker ikke af hvidløg. 2-3 dråber på dens mad en gang dagligt er nok.
Prøv at se deres hjemmeside som er www.pet-gourmet.dk

Hilsen Per.