/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
øjenbetændelse
Fra : pesa
Vist : 5878 gange
50 point
Dato : 08-08-04 18:50

Hej
Vi har en ruhåret foxterrie som har øjenbetændelse.Den har være til dyrlæge og fået øjendråber der hedder kloramfenikol ,det hjælper også.Men når vi holder op komme det tilbage igen.Det er sådan noget tyk gul slim der kommer ud.Den er 7 måneder.
Hilsen pesa

Kommentar
Fra : vimse

Dato : 08-08-04 18:55

Et godt gammelt råd er:skyl øjet med kold kamille te........ virker på mennesker

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 08-08-04 19:21

Er det øjenbetændelse, har I fået dyrlægen til at pode, når nu det har stået på over længere tid?? Hvis det viser sig ikke at være betændelse ville jeg prøve at vaske øjnene mindst en gang dagligt med saltvand. Alternativt kamillete kan have effekt, som vimse skriver

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-08-04 19:40

Det kan skyldes, at øjenlågene er en smule for store til øjet. Den kan vokse sig fra det, hvis det er det. Vi har en Golden, der havde samme problem. Har din hund også nogle svage bobler på nethinden, lige ved siden af øjenlåget???
Vores Golden får lidt øjenbetændelse engang imellem endnu. Så vasker jeg dem (så det sjasker) i lunken stærk kamillete et par gange om dagen et par dage eller mere, til det er væk. Jeg bruger en vatrondel til at komme det i/på øjnene. Jeg bruger den samme kop kamillete en hel dag, men jeg kommer aldrig vatrondellen i det mere end en gang. Så tager jeg en ny, så bakterierne ikke kommer ned i det. Bagefter sætter jeg et "låg" af staniol over koppen. Om aftenen ryger det ud, som hun ikke vil drikke. (og hun vil gerne drikke lidt af det - bavdr.)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 08-08-04 20:07

Kære pesa

Et godt råd herfra. Brug øjenbad til hunde, hver dag. Fugt en tot vat (vatrondeller) i øjenbadet, tryk på vattet, og dryp det ind i hvert øje, del vattet i 2 stykker, og tør hver sit øje. Det holder øjnene rene, og samtidigt fjerner det røde "tårestriber".

Der findes flere produkter på markedet som er rigtig gode

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-08-04 20:14

Hej Karin.
Det var faktisk vores dyrlæge, der sagde, vi skulle bruge kamillete selv om de selv sælger øjenbad. Det må der være en meget god grund til, da han jo derved afstår fra at tjene nogle penge.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 08-08-04 20:52

Hej

Vi har selv været turen igennem for et år siden og for et måned siden. Vi fik øjendråber som hjalp første gang uden ydeligere tiltag, men efter den sidste behandling for een måned siden var der stadig øjenbetændelse efter behandlingsperioden, vi forsatte med kamillete i ca. een uge, hvorefter det forsvandt. Vær opmærksom på om der evt. skulle være anden betændelse i kroppen på hunden, sår m.v., det kan også være med til at fremme/skabe øjenbetændelse.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 08-08-04 21:00

hmm nej der skal IKKE skylles med kamillethe.. også en rigtig dum ide at gøre det ved mennesker, da kamilletheen irriterer slimhinden i øjet og der vil fortsat være øjenbetændelse..

Men på apoteket kan man købe sterilt saltvand, det trækker du op med en kanyle i en sprøjte og hælder det ud på en ren tør eks. vattampon. (sprøjte og kanyle kan du også købe på apoteket)
Sørg for at have vasket fingre inden.
derefter renser du hundens øje.. sørg hele tiden for at gå udefra og ind , og at du hele tiden benytter et nyt sted på vattet, eller helt skifter det for hvert strøg. Derefter renser du det andet øje.. Inden det ny vattampon og håndvask. Der er ikke noget der smitter som hundes øjenbetændelse, du kan overføre smitten fra øje til øje, men også til dine egne øjne.. så derfor hav en god håndhygiejne ..

Fortsætter det efter eks. en uge er det nødvendigt at kontakte dyrlægen

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 08-08-04 21:52

Hej trisse63.

Normalt er det mig meget imod, at blande mig i andres råd, men her kan jeg ikke lade være.
Vores "gamle" læge anbefalede at bruge kamillete.
Jeg har brugt kamillete til vores to børn,behandlingsperioden varede 8- 10 dage.
Nu har jeg tre børnebørn,når der er opstået øjenbetændelse bliver der brugt kamillete.
I starten bad jeg de unge om at kontakte lægen, når der kom betændelse.
Men når de havde brugt en stor del af deres SU- kostpenge på diverse receptpligtige midler uden at det har den store effekt, måtte alternativet tages i brug og det virker.
Det kan jo laves rimelig tynd og alligevel virke.
Hilsen Rita.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 08-08-04 22:16

Hej pesa.
Min hund havde lignende symptomer, da han var hvalp. Øjendråberne hjalp, men symptomerne kom straks igen, når vi holdt op med at dryppe øjnene. Min dyrlæge fandt så ud af, at min hund havde små knopper(folikler) på det inderste øjenlåg; hun sagde at det var yderst sjældent hun så dén slags. Behandlingen var, at hunden under fuld bedøvelse skulle have skrabet foliklerne væk med en skalpel, - det var ikke rart at se på. Dette blev gjort hele 3 gange og med efterfølgende øjendråber før hunden var rask. Det er jo slet ikke sikkert, at det er det, din hund fejler, - jeg vil bare nævne det som en mulighed, hvis ikke øjendråber er nok i sig selv. Så kan du evt. bede dyrlægen om at kigge øjenlågene ordentligt efter i sømmene.
God bedring til din hund!

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 08-08-04 22:21

Jeg arbejder i sundhedssektoren og vi bruger IKKE kamillete til øjenbadning. Det er faktisk et par år siden at man fandt ud af, at det kan skade mere end det gavner. Saltvand anbefales nu om stunder.
Gogzi.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-08-04 00:47

Hej Gogzi. Hvordan kan kamillete skade øjnene?????
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-04 01:17

Gogzi har faktisk ret, det er flere år siden man stoppede med at anbefale kamillete til at skylle øjne med.
Jeg har nemlig også arbejdet i sundheds/plejesektoren.
Det er fordi der er stoffer i kamillete som kan virke lokalirriterende på slimhinderne i øjenlågene.
Kamillete bliver heller ikke mere anset som værende særlig godt at give små børn.

Og trisse63, dit råd vil jeg kun blande mig en lille smule i, for det lyder egentlig rimelig fornuftigt: Men man renser ALDRIG øjne udefra og ind, hverken på dyr eller mennesker, men altid indefra og ud.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-08-04 01:44

Der kan man bare se. Ja, man bliver klogere hver dag, (tror jeg nok). Men det passer godt nok med, at vore tøs snart er 3½ år, og det var da hun var hvalp, vi fik det at vide. Så kan jeg bedre forstå, hun får røde øjne af det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 09-08-04 08:54

Hejsa. husk at hvis I vælger selv at lave lidt saltvand, istedet for at købe det på apoteket, så er det altså ikke helt ligegyldigt i hvilket forhold man blander vand og salt. Cirka 1 liter vand og en teskefuld salt.
Gogzi.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-04 18:17

Hejsan, -sikken en masse råd! Og som sædvanligt både for og imod. Så jeg kan da ikke dy mig for at komme med min mening og mine erfaringer også.

Øjenbetændelse er en temmelig smitsom "børnesygdom". Hvis din hund leger med andre unge hunde jævnligt, så er det nok en ide at få dem behandlet samtidig, for ellers skiftes de bare til at smitte hinanden. Og ja, øjendråber kan være nødvendigt, hvis øjnene er meget angrebne.
Øjendråber laver man IKKE!!! selv. Den sterile saltvandsopløsning mener jeg er på 0.9%, -altså ikke noget med "cirka"!! der. Og det svarer altså snarere til 1 gram pr. dl. Både for lidt og for meget salt kan virke irriterende.

Det var så MINE meninger om den sag.

Så kommer mine erfaringer:

Da Silke var hvalp, ca. ½ år, legede hun næsten daglig med sin søster. Og vi måtte gang på gang dryppe øjne med dyre dråber fra dyrlægen, indtil vi fandt ud af med søsterens familie at få behandlet tøserne samtidig. Men der var mange andre hvalpe i vores omgangskreds, så øjenbetændelserne blev ved med at komme igen. For ikke at skulle dryppe øjne hele tiden, så tørrede jeg Silkes øjne med vat opvredet i frisk kamillethe. IKKE noget med at dryppe med kamillethe eller pjaske øjnene til. Bare lige tørre "snavset" væk flere gange om dagen. Og klatterne sidder jo altid i den inderste øjenkrog, for det er jo den vej, øjet renser sig selv, så det ville da være unaturligt at rense den modsatte vej... Hvis man gnider indefra og ud, så gnider man da snavs og søvn IND i øjet??

Silke er helt vokset fra det nu, -hun er nu over 2 år. Men på tørre dage, -som vi har i øjeblikket, der holder vi os væk fra grusstier, for jeg ved, at støvet herfra også kan irritere hendes øjne.

Kommentar
Fra : Gogzi

Dato : 09-08-04 18:55

Skal vi ikke lige prøve at skille øjendråber og saltvand til at BADE øjne i. Klart, klart laver man da ikke øjnedråber selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-04 11:08

Nej Birgitta, øjet renser ikke sig selv udefra og ind,
og hvis du tænker nærmere over den refleksbevægelse du selv laver , helt automatisk, hvis du har noget siddende i øjenkrogen, så gnider du heller ikke udefra og ind for at fjerne det, for så presser du det bare længere ind i øjenkrogen.
Er det ikke rigtigt
Du fjerner det garanteret indefra og ud/ned over det nederste øjenlåg.
Og sådan lærer man det altså på plejeuddannelserne.
dova

Kommentar
Fra : migmigmigmig

Dato : 05-09-04 23:18

kammile te virker også på katte lige son på hunde det hjalp på min hund....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-09-04 17:43

Dova, jeg har på fornemmelsen, at vi måske har forskellig opfattelse af, hvad "udefra og ind" betyder. Med udefra og ind mener jeg: Bevægelsen, der starter fra den side, hvor øret sidder, og slutter i den side, hvor snuden sidder...

Hvis du med "udefra og ind" mener: Fra et punkt udenfor øjet og ind mod midten af øjet, så har du ret. Selvfølgelig gnider man ikke fra (snude)øjenkrogen og ind mod midten af øjet.

Hvis jeg har ret i det, så gør vi det ens, når vi renser øjne. Vi sætter bare forskellige ord på.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 29-10-04 01:24

Jeg har en hvalp på 10 mdr. Da den var 5-7 mdr. havde den også noget øjenbetændelse. Så fandt dyrlægen ud af, at det var jordbærøjne, d.v.s. at slimhinderne i øjenlågene var meget røde. Han sagde, at det er noget hvalpe kan få på grund af nedsat immunforsvar. Han fik så nogle specielle øjendråber, og så gik det væk på ca. 2 uger. Man kunne se, at hans øjenlåg var jordbærrøde på indersiden, når dyrlægen vendte øjenlåget. Du kan jo prøve at ringe til din dyrlæge igen, og høre hans kommentar til "jordbærøjne".

Kommentar
Fra : cocococo

Dato : 29-08-06 14:01

Hej birgitta jeg syntes du er over det hele Jeg fandt denne side igår og havde selv et ? om hund der nappet og det kunne du også svare på er du noget inde for dyr ????

K.H betina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-08-06 14:07

Jaah, jeg er hundeelsker