/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kunefe (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 1563 gange
200 point
Dato : 08-08-04 18:19

Jeg vil høre om der var en der ville oversætte denne styrkiske opskrift for mig, det ville være ret dejligt.

Mvh
Per

Kunefe with Pistachionuts
Ingredients Measure Amount
Sugar 2 1/2 cup 450 gr
Water 1 3/4 cup 350 gr
Lemon juice 2 teaspoon 10 gr
Pistachionuts (chopped) 2 3/4 cup 200 gr
Margarine 1 Spoon 200 gr
Kadayıf (Shredded pastry) - - 200 gr

Preparation

Instıvctions : Combine sugar and water in a saucepan. Stir over low heat until sugar is dissolved. Boil gently for 5 minutes. Add lemon juice; stir. Boil for 1 minute. Set aside. Combine kadayıf shreds and melted butter in a pan. Break. kadayıf shreds in butter blending well with tips of fınger. Divide into half. Spread one half in a slightly greased baking pan 25x25 cm (9x9 inch). Press with fınger slightly. Sprinkle with crushed or ground nuts. Press aaain using a spoon. Repeat same with remaining half, pressing fırmly this time. Bake in a moderate oven for 30 minutes or until golden brown. Remove from oven. Let stand for 2 minutes. Pour warm syrup over. Cover and let stand until syrup is absorbed. Cu. into 5-6 cm (2-2 1/2 inch) squares. Arrange on a serving plate. Serve warm or cold.

Servings: 12

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 08-08-04 19:43

Der er vist lidt fejl i din afskrift, men de betyder vist ikke noget, jeg har taget dem med direkte, så kan du jo selv bedømme det.

Jeg kan ikke finde ud af hvad Kunefe betyder, heller ikke kadayıf. Det er vel tyrkiske ord, men kadayıf er efter opskriften at dømme en bestemt type pasta i strimler.

Her er så mit bud:

Kunefe med pistacienødder

Ingredienser   Mængde
sukker      450 g
vand      350 g
citronsaft      2 tsk 10g
pistacienødder, hakket   200 g
margarine      1 ske 200 g (der må være en fejl her)
kadayıf
(strimlet pasta)   200 g

Tilberedning

Instıvctions : Bland sukker og vand i en kasserolle. Rør over lav varme til sukkeret er opløst. Kog sagte i 5 minutter. Tilsæt citronsaft. Kog i 1 minut. Bland kadayıf strimler og smeltet smør i en pande. Bræk kadayıf strimler i smør og bland godt med fingerspidserne. Del i to halve. Spred den ene halvdel in en let olieret bradepande (25x25 cm). Pres let med fingrene. Strø med knuste eller malede nødder. Pres igen med hjælp af en ske. Gentag med den resterende halvdel, denne gang presses fast. Bag ved moderat varme i 30 minutter eller indtil den er gyldenbrun. Fjern fra ovnen. Lad den stå i 2 minuttet. Hæld varm sirup over. Dæk til og lad stå indtil siruppen er absorberet. Skær i 5-6 cm firkanter. Arranger på serveringsfad. Serveres varm eller kold.

Portioner: 12

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-08-04 19:50

Pastry er IKKE pasta!! Direkte oversat er det konditorkager, wienerbrød (Danish Pastry), så jeg kunne måske forestille mig, at det er en slags winerbrødsdej?

Ellers må du finde en opskrift på Kadayıf (Shredded pastry), Netper

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 08-08-04 19:53

Undskyld. Calista har ret. Den var lige smuttet for mig i varmen.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : calista

Dato : 08-08-04 19:53

Efter lidt søgning på nettet, tror jeg at Kadayfi er det samme som filodej

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-08-04 20:14

jeg havde ikke lige set at den lavede så mange fejl i teksten da jeg sendte det så jeg prøver lige igen her

Jeg havde faktisk fundet en opskrift på Kadayıf, men det er vist en dessert ogikke så meget at gøre med denne opskrift.

Ingredients   Measure   Amount
Sugar   2 1/2 cup   450 gr
Water   1 3/4 cup   350 gr
Lemon juice   2 teaspoon   10 gr
Pistachionuts (chopped)   2 3/4 cup   200 gr
Margarine   1 Spoon   200 gr
Kadayıf (Shredded pastry)   - -   200 gr
Preparation
Instıvctions : Combine sugar and water in a saucepan. Stir over low heat until sugar is dissolved. Boil gently for 5 minutes. Add lemon juice; stir. Boil for 1 minute. Set aside. Combine kadayıf shreds and melted butter in a pan. Break. kadayıf shreds in butter blending well with tips of fınger. Divide into half. Spread one half in a slightly greased baking pan 25x25 cm (9x9 inch). Press with fınger slightly. Sprinkle with crushed or ground nuts. Press aaain using a spoon. Repeat same with remaining half, pressing fırmly this time. Bake in a moderate oven for 30 minutes or until golden brown. Remove from oven. Let stand for 2 minutes. Pour warm syrup over. Cover and let stand until syrup is absorbed. Cu. into 5-6 cm (2-2 1/2 inch) squares. Arrange on a serving plate. Serve warm or cold.
Servings: 12

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 200 point
Dato : 08-08-04 21:25

Jeg vil give Calista ret, der er tale om filodej.

Hvis du har fundet opskriften her:
http://www.kultur.gov.tr/portal/default_en.asp?belgeno=4429

Så følger der en oversættelse her, den indholder i hvert fald samme fejl 1 ske 200g. De mængder passer overhovedet ikke sammen. Jeg vil TRO der er tale om 200g, men jeg har ingen erfariger med filodej, og ved ikke, hvor fed den selv er. Filodejmængden er dog 500 g i den opskrift, jeg har fundet, hvor du kun skriver 200g.

Künefe med pistacienødder

Ingredienser Mængde
sukker 450 g
vand 350 g
citronsaft 2 tsk 10g
pistacienødder, hakket 200 g
margarine 1 ske 200 g
filodej 500 g

Tilberedning

Bland sukker og vand i en kasserolle. Rør over lav varme til sukkeret er opløst. Kog sagte i 5 minutter. Tilsæt citronsaft, rør. Kog i 1 minut. Sæt til side. Bland filodejstrimler og smeltet smør i en pande. Bræk filodejstrimlerne i smørret og bland godt med fingerspidserne. Del i to halve. Spred den ene halvdel i en let smurt bradepande (25x25 cm). Pres let med fingrene. Strø med knuste eller malede nødder. Pres igen med hjælp af en ske. Gentag med den resterende halvdel, denne gang presses fast. Bag ved moderat varme i 30 minutter eller indtil den er gyldenbrun. Fjern fra ovnen. Lad den stå i 2 minutter. Hæld varm sirup over. Dæk til og lad stå indtil siruppen er absorberet. Skær i 5-6 cm firkanter. Arranger på serveringsfad. Serveres varm eller kold.

Portioner: 12

Mvh Sonja

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 11-08-04 13:49

Tak for svaret SonjaAS.