/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dantax DVD afspiller, mp3?
Fra : zicko
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 29-06-02 22:54

jeg kunne ikke finde en anden gruppe der passede bedre til mit spørgsmål, så nu stiller jeg det her.

Jeg har netop købt en Dantax DVD1600 der skulle kunne spille MP3 cd'er, jeg har nu prøvet med 2 cd'er, den første kunne den slet ikke genkende (sagde at jeg skulle sætte en cd i der kunne afspilles) og den anden sagde den godt nok var en mp3 cd men jeg kunne ikke få den til at vise eller spille nogen af numrene på den.

Er der nogen bestemt måde man skal brænde dem på? nogen indstillinger eller noget?

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 29-06-02 23:29

Det ved jeg ikke, men når du finder ud af det så bliv medlem af www.mp3.com - der er alle de nyeste melodier at finde... bl.a. A little less conversation - den er for feeeed

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-06-02 23:30

Hej Zicko,

har du evt. set i manualen om den nævner noget omkring MP3'er og problemer med at afspille brændte CD'er med MP3'er på? evt. noget med bit-rate?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-06-02 23:38

Hej Zonker,

det er lovligt til eget forbrug at lave kopier af sin cd-samling og af CD'er sålænge du selv ejer og har originalerne... dette gælder også at konvertere dem til mp3 og putte dem på en CD, du evt. ka' smække i en MP3-spiller af enhver art der ka' spille disse CD'er.

det er faktisk meget rart man ka' gøre det... så ka' man fra sin cd samling ta' de bedste numre og putte dem på en CD og ha' flere timers fed musik... Og det er ikke ulovligt...

Men selvfølgelig er der også ting mht. MP3'er der er ulovligt... men ikke lige det her...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 29-06-02 23:44

strarup + zonker > Netop.. det er ikke ulovligt at kopiere egne eller lånte cd'er til eget brug.. der er utrolig mange fordele ved at have sin cd'samling på mp3 cd'er, bl.a kan der være mange flere numre på en cd, man kan hele tiden via fjernsynet se hvilket nummer der bliver spillet, hvilket album det er fra og hvad nummeret hedder og så videre.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-06-02 00:03

Hej Zicko,

ved du med hvilken bitrate (kBit/s) og kHz dine mp3'er er lavet i?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 00:05

der er nogen i 96 nogle i 128 og nogle i 192...

jeg prøvede at ligge lidt af hvert på for at se hvilke den kunne spille...

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 30-06-02 00:11

Det burde ikke have den store betydning hvilken bitrate du ligger filerne i. Hvis det gør har du været uheldig med dit køb.

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 30-06-02 00:28

Hvis det ikke virker optimalt og det er helt nyt hvorfor går du så ikke bare ind med det...? Der skal da ikke være noget galt med en sådan maskine, hvis du lige har anskaffet dig denne.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-02 00:38

Hej Zicko,

har du brugt CD-RW eller CD-R? der er åbenbart nogle DVD afspillere der ikke ka' køre med en CD-RW...
desvære er Dantax ikke nævnt på denne liste
http://www.redrobe.com/dvd/vcd.php
Det er godt nok en liste over DVD afspillere der ka' læse CD-R VCDs, men der bliver også nævnt noget omkring MP3'er

Nogle problemer ka' også være hvis der er andre data'er på Cd-rommen...
har du evt. andre filer end MP3 filer liggende på CD'en, som F.eks. noget text eller andre data'er, eller er det kun MP3 filer der er på den?

Problemet ka' også være at den ikke understøtter lange filnavne, og du er nød til at brænde din CD i ”ISO level 1”, det er ret træls da det betyder at dine numre kun må fylde 8 bogstaver, og at en del info i filnavnet ikke ka’ komme med. Andre ka' kun klare 12 bogstaver, mens andre ka' klare flere.

og nogle ka' også ha' et bitrate problem... Men står der ikke noget i din Manual/brugervejledning omkring MP3 (evt. CD-RW/CD-R) kompatilitet?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 30-06-02 05:18

der er kun en ting at sige i denne sag. FÅ DEN BYTTET! :)

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 10:55

Misteryman > Der er ikke nogen der siger at DVD afspilleren er defekt. Det er bare et spørgsmål om at finde ud af hvordan den skal have mp3 cd'erne formateret, det er det jeg med dette spørgsmål prøver at få svar på!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-06-02 11:14

Hej Zicko,

nu har jeg hverken den Dvd afspiller eller Manual du har... men ka' du evt. fortælle hvad der står i den omkring nogle af de ting jeg har nævnt i et tidligere indlæg? (ellers ka' det godt være lidt svært at vurdere, da der ka' være mange ting der spiller ind...)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-06-02 10:22

"zicko" <zicko.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:o1pT8.14045$va.1300242@news000.worldonline.dk...
> jeg kunne ikke finde en anden gruppe der passede bedre til mit
> spørgsmål, så nu stiller jeg det her.
>
> Jeg har netop købt en Dantax DVD1600 der skulle kunne spille MP3 cd'er,
> jeg har nu prøvet med 2 cd'er, den første kunne den slet ikke genkende
> (sagde at jeg skulle sætte en cd i der kunne afspilles) og den anden
> sagde den godt nok var en mp3 cd men jeg kunne ikke få den til at vise
> eller spille nogen af numrene på den.
>
> Er der nogen bestemt måde man skal brænde dem på? nogen indstillinger
> eller noget?
>

Nogle DVDafspillere har et problem med filer som er encoded med over 256
kbit/s. Sørg for at dine mp3 filer er max. 192 kbit.
Min Nintaus vil f.eks. ikke læse filer som er kodet med over 192 kbit/s
Ellers kan det være at din Dantax har problemer med CD-mærket. Så prøv
f.eks. et af de bedre (Verbatim, Traxdata etc.) eller nogle andre low-price
cd-er.

Martin

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 12:04

strarup > Brugsanvisningen er desværre meget begrænset. Der står udtrykkeligt at den kan spille CD-R og CD-RW, det er en RW jeg har prøvet med indtil nu da det vil være lidt spild at brænde en CD-R bare for at prøve.. CD-RW'en kan man jo bare slette og prøve igen...

jeg har prøvet både med ISO v1 (8 + 3 tegn) og ISO v2 med lange filnavne, og det ser ikke ud til at den vil læse nogen af dem.

jeg har også prøvet fra Roxio Easy CD-creator at brænde en decideret MP3-CD også uden held.. .DVD afspilleren skriver godt nok at der er indsat en mp3 cd, men den kan tilsyneladende ikke finde numrene.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 12:29

Strarup > du fik ret.. jeg prøvede at brænde en CD i ISO Level 1 (8+3 char.) og det virkede, man skal dog lige huske at ligge en mp3 playlist med (playlist.m3u) hvor numrene står i så virker det fint...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-06-02 13:24

Hej Zicko,

oki doki... lyder fint... så er der dømt fed musik til øregangene...

jeg var ikke lige klar over det med playlisten... jeg har oplevet at hvis der er andre data'er på end kun MP3'er at det sommetider ikke vil funke... Så har jeg også lært noget nyt...

Forresten jeg ved ikke om du har været på denne her side
http://www.roxio.com/en/interest/music/makeMP3s_ECDC5.html
men ellers ku' det også være den havde nogle fif til at lave MP3 CD'er...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 30-06-02 17:11

Det er ikke alle mp3-afspillere der har brug for en playliste.

Jeg ved fra anden side, at den metode som jeg beskrev virker, uden at playlisten er nødvendig.

Kommentar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 17:32

zonker > det er meget muligt, men nu drejede det her spørgsmål sig nu ikke om andre mp3 afspillere end min egen :) og her virkede din metode altså ikke...

Strarup > Det var netop Roxios Easy CD Creators MP3 CD funktion der gjorde mig opmærksom på at der også skulle være en playliste... Vil du ha' pointene så opret lige et svar :)

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-06-02 17:56

Hej Zicko
For at Strarup får hans velfortjente point
har du to mugligheder
Find den kommentar fra Strarup der hjalp dig
så kan du se ude til højre at der står accepter kommentar-den klikker du bare på,så bliver svaret fra Zonker automatisk afvist,og Strarup får dine point.
Du kan også gå helt ned i bunden,dernede har du muglighed for at afvise det svar fra zonker,og så bagefter finder du så igen den kommentar der passer dig bedst,og accepterer den.
Alså der behøves ikke være et formodet svar,en kommentar kan altid bruges istedet
PS-Undskyld jeg blander mig.
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : zicko

Dato : 30-06-02 18:26

Tak for svaret strarup.
den skulle bare brændes i ISO level 1

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-07-02 01:57

Hej Zicko,

det var da så lidt... det bedste er da at du har fået det til at funke og nu ka' spille mp3'er på din DVD afspiller...

go' fornøjelse og enjoy the music...

mvh.

Strarup