/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Billigst lån til bil?
Fra : jomfruane
Vist : 954 gange
300 point
Dato : 07-08-04 14:33

hvem kan guide mig til den bedste vejledning?

jeg vil købe bil, skal låne 100000kr. kan ikke få et ordentligt overblik på hvad der bedst kan betale sig.
jeg har fået et helt (van)vittigt tilbud fra nordea på et andelsboliglån og financieringen hos forhandleren er svært gennemskueligt. (jeg skal faktisk prøve med alle tænkelige udbetalinger for renten hopper og danser).

jeg vil jo gerne havde besked på at hvis jeg betaler 100kr mere om måneden så spare jeg et års afdrag, men ingen er interesserede i at hjælpe. man burde havde en privat uafhængig rådgiver....

okay hvem kan hjælpe - komme med forslag, ideer, muligheder jeg kan afsøge?

fik jeg lige nævnt at jeg er enlig mor på SU?
derfor gerne under 1500kr i ydelse om måneden, afhængig af osv osv....

det vil være mit studielån der betaler ydelsen - er det helt hen i vejret?

tak!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 15:13

Du er tilsluttet en bank,ikke ?
De har altså rådgivere der sidder der for det samme, at hjælpe dig med den slags, og kan også gennemskue finansieringstilbudet fra forhandleren.
Så spørger du om det er helt hen i vejret?
Jeg kan sagtens forstå du gerne vil have en bil.
Og det kommer selvfølgelig an på dit øvrige budget, men personligt kunne jeg ikke finde på at overveje en bil til 100000 på en SU. Det er jo dyrt at have bil: benzin, forsikring ,vægtafgift, reparation og vedligeholdelse o.s.v.
Og med hensyn til studielånet. Er det noget du får udbetalt løbende siden du siger det skal dække ydelsen.
For så vidt jeg ved, er de ret dyre, og på den måde, kommer du jo til at betale dobbeltrente, altså både på lån til bilen og bagefter på studielånet.
Du skal også huske at tage i betragtning, at forsikring og vægtafgift nemt kommer til at koste op mod 1000 kr pr. måned, da du skal have kaskoforsikring når bilen skal finansieres.

Men prøv at snak med en bankrådgiver, de kan hjælpe med opstilling af sådan et budget.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-08-04 15:25

kære dova

det er uinteressant hvad du synes, mener og tror.

du læser mit spørgsmål - fint.

hvis ikke du kan svare - så lad være.

det er ret udbredt herinde at behandle andre somom de er mindre begavede, dette er ødelæggende for konceptet.

Til andre der skulle finde på at komme med samme råd ang. min personlige bankrådgiver, kan jeg fortælle at jeg er i en virkelig god bank, men ikke har ret til at optage lån i den, da jeg ikke er i den fagforening som banken er tilknyttet.

det er ikke et spørgsmål om at jeg ønsker mig en bil, men at jeg skal bruge en bil (hvilket i og for sig intet har med mit spørgsmål at gøre.)
jeg har fine beregninger på hvad det koster at have en bil - heller ikke det mit spørgsmål går på.....

bilen er dyrere end 100000kr - jeg har sparet sammen til udbetaling på 20%

Kommentar
Fra : kaskott

Dato : 07-08-04 15:56

Der er flere ting end lige renten der spiller ind, når du skal vælge den bedste løsning for dig. Ved forhandler-finansiering skal du helt sikkert stille pant i bilen. Det koster penge at få lavet dokumentet og også at få det tinglyst. Disse omkostninger kan let sluge en eventuel rentebesparelse i forhold til et banklån.

Hvis Nordea har tilbudt dig et andelsboliglån, er det formentligt til en rente på 6½-7% og med et etableringsgebyr på 500-1.000 kr. Dette tilbud tror jeg bliver det billigste for dig totalt set (efter skat). Pt. kan du nemlig ikke give pant i din andelsbolig (ny lov på vej, men det er ikke relevant i dit spørgsmål) - allerhøjest en transport i dit tilgodehavende hos andelsboligforeningen i tilfælde af salg og det medfører jo ikke nogen udgift til tinglysning.

Ved at vælge bankfinansiering får du normalt også et mere flexibelt lån, idet du vel nok kan få lov (måske endda ligefrem blive tilbudt) at springe en ydelse over i ny og næ, hvis det kniber - eller modsat, afvikle hurtigere hvis du kommer til flere penge end forudset og gerne vil indfri dit lån.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 16:42

Jeg synes f....... det er mere ødelæggende for konceptet. at sådan nogen som dig stiller et spørgsmål for derefter at tilsvine folk der prøver at hjælpe dig,
Og når du selv fremlægger noget, og derefter spørger om det er helt hen i vejret ved jeg ikke hvad du havde forventet ud over nogen kommentarer om det
Og ydermere beder du om at blive guidet til den bedste rådgivning.
Når vi taler økonomi får du den i banken, ellers kigger man i avisen og finder en der annoncerer om personlig rådgivning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-04 17:14

For øvrigt kan det ikke være en god bank, når den stiller betingelser om hvilken fagforening du skal være i for at de vil låne dig penge. Det kaldes formynderi.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 07-08-04 17:55

Jeg stod har stået i situationen flere gang, og har prøvet at bøje de forskellige varianter.
Det er flere gange hent at jeg med et tilbud fra et andet sted er gået i banken og fået et bedre tilbud.
Prøv at kigge på det regneark SR finans har http://www.srfinans.dk/ - og har mailet dem for at få bedste tilbud hos dem, med vejledning om udbet. m.m.
Det du skal være specielt opmærksom på er hvad du du kommer til at betale efter skat, når omkostninger er med finansieret.
3,5 % i rente er ok, men hvis omkostningerne for at etablere lånet er i omegnen af 10.000,- ja så kan man jo overveje om en kassekredit kan betale sig.
http://www.bilbasen.dk/penge_police/finansiering.asp finder du råd om finansiering og på http://www.bilbasen.dk/penge_police/finansiering_links.asp finder du flere links.
Når du så er ved at prøve at gøre det billigt for dig selv så check http://www.forsikringsluppen.dk/ for at sammenligne bilforsikringer.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 07-08-04 17:55

Jeg stod har stået i situationen flere gang, og har prøvet at bøje de forskellige varianter.
Det er flere gange hent at jeg med et tilbud fra et andet sted er gået i banken og fået et bedre tilbud.
Prøv at kigge på det regneark SR finans har http://www.srfinans.dk/ - og har mailet dem for at få bedste tilbud hos dem, med vejledning om udbet. m.m.
Det du skal være specielt opmærksom på er hvad du du kommer til at betale efter skat, når omkostninger er med finansieret.
3,5 % i rente er ok, men hvis omkostningerne for at etablere lånet er i omegnen af 10.000,- ja så kan man jo overveje om en kassekredit kan betale sig.
http://www.bilbasen.dk/penge_police/finansiering.asp finder du råd om finansiering og på http://www.bilbasen.dk/penge_police/finansiering_links.asp finder du flere links.
Når du så er ved at prøve at gøre det billigt for dig selv så check http://www.forsikringsluppen.dk/ for at sammenligne bilforsikringer.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-08-04 22:15

tak for de fine ideer - kigger videre på dem i morgen.

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 09-08-04 21:10

Hej jomfruane.

Hvis du har en andelsbolig burde du kraftigt overveje at optage lånet i denne. Oprettelsesgebyret på et andelsboliglån er forholdsvist lavt; 500-2500 kr, i modsætning til etableringsomkostninger ved et billån som snilt kan komme op på 10000-20000 kr.

Etableringsomkostningerne ved billån kan deles op i 2:
1: gebyr til oprettelse af selve lånet (en del af dette gebyr ender i bilforhandlerens lomme)
2: gebyr til oprettelse af pantebrev i bilen, tinglysningsafgift til Bilbogen i Aarhus...

Hvis du sammenligner de årlige omkostninger i procent (ÅOP) med den nominelle rente finansieringsselskabet tilbyder ser regnestykket hurtigt sådan ud:

Nom. rente: 3,5 %
ÅOP: 7,5 %

Det er 'kun' de 3,5 % du kan trække fra i skat, men de 7,5% du skal betale. Dette giver en 'renteprocent' efter skat på ca. 6,4 %

Ved et andelsboliglån vil nominelle rente typisk være på 6-7 % og ÅOP på 7-8 %. Dette giver en rente på ca 5-5,7 efter skat.

Håber du er blevet lidt klogere

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 10-08-04 08:39

Hej
Prøv www.basisbank.dk De er kåret som billigste bank.
Torben

Kommentar
Fra : pejim16

Dato : 10-08-04 11:26

Mit råd til dig er, at finde en bil som er lidt billigere , men som stadig kan opfylde dit transportbehov. du skal regne med, at banken vil forlange at du har caskoforsikring på bilen og at du således vil få en månedlig udgift som langt overstiger de 1500,- som du nævner. Der kommer jo også vægtafgift og benzin og vedligeholdelsesudgifter!!!
Altså få et mindre lån som du kan sige du skal bruge til møbler og sørg for at de samlede udgifter i forbindelse med din bil ikke overstiger det beløb som du til enhver tid kan undvære pr. måned. du kan så købe en bedre bil når du er færdig med din uddannelse
Jimmy.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-08-04 12:08

jimmy misforstår. (også)

jeg spørger efter gode råd ang. lån - det andet har jeg styr på...

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 10-08-04 13:53

Hej Jomfruane

Prøv dette link:
http://www.mybanker.dk/

mvh
Peter

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-08-04 09:24

vil gerne se om der er flere råd. jeg har stort set prøvet alle de banker og bilfinancieringsfirmaer der er og ind til videre er intet tilbud bedre end forhandlerens.
men jeg tror arkibal og kaskott er inde på noget fornuftigt med et andelsboliglån er jeg bedre stillet. vil undersøge det med et par banker.

tak for alle link - jeg har kigget dem alle igennem, men ser lige hvad der ellers kommer.

Accepteret svar
Fra : arkibald

Modtaget 300 point
Dato : 11-08-04 15:46

Der vil i den nærmeste fremtid komme nogle nye låneformer til andelsboligen. Disse lån bliver med pant i boligen, ligesom i ejerboligerne. Fordelen med disse nye lån er at renten blive noget lavere grundet pant, dog er der den ulempe at stiftelsesomkostninger er store (panteprev, tinglysning).

Lige en advarsel: Pas på billån gennem forhandleren. Mange, især brugtvognsforhandlere, samarbejder med finansieringsselskaber som ikke er 'helt pæne i lakken'. Man bliver hurtigt bondefanget på den måde at man ikke kan skifte finansieringsselskab, ej heller betale ekstra af på gælden. Desuden har disse firmaer også den uvane at hæve renten ganske hurtigt efter at lånet er underskrevet!

mvh
Peter

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 14-08-04 14:54

Tak arkibald og i andre.