/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hæksspoiler i glasfiber? - hvordan?
Fra : Currant
Vist : 2134 gange
160 point
Dato : 07-08-04 09:38

Hejsa...

Jeg har rodet lidt med tanken om at lave en hækspoiler til bilen selv... Det er jo lidt sjovere når man kan gå og rode med den slags selv - og evt gøre tingene billigere på den måde...

Hvordan bør jeg gå frem her? En god hjælper indkasserer alle mine mange 160 ledige points ;)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-08-04 10:20

Hvis du laver den forkert - mister du styringen og ryger ad h.............til.
Man laver en glasfiber form ved først at lave en "original" polerer den færdig og lakerer den. så smøres den ind i fedt og støber "støbeformen"
"støbeformen" smøres så ind og der startes med noget der hedder gelcoat.
Gelcoat er den glatte overflade som omkranser selve glasfiberen.
Så lægges glasfiberen og monterings ind.
Men igen "forkert hækspoiler kan løfte bagvognen så du mister styringen"
Eyvind.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 07-08-04 10:22

Hej Currant
Det vil naturligvis være muligt at fremstille en hækspoiler i glasfiber , Du må bare ikke montere den på din bil.
Disse ting skal udføres af materialer som kan give efter , Tænk på en cyklist som rammer din bil bagfra og
ryger over styret Han kan blive alvorlig kvæstet af en spoiler af så hård materiale.
I tyskland må man kun montere ekstraudstyr som er t.u.v. godkendt.
Spoilere man køber er fremstillet af noget skummateriale som er meget let og som er eftergivende.
Du bør tænke på disse ting hvis du kaster dig ud i opgaven
Hilsen Reiffenstein

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 07-08-04 17:38

Okay, jeg dropper det vist bare så...

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-08-04 23:27

Jeg har selv gået og leget med tanken, men har indtil videre droppet ideen da jeg vil have en form for vindtunnel til at teste i - og det tager lidt inden jeg får plads til at bygge en - og så er der jo lige det med hårdheden m.v. En anden ide jeg har fået er at lave forskærme i glasfiber, jeg er lidt lun på nogle af Maseratis forskærme, og har gået og puslet lidt med ideen. Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være noget i vejen for at man selv må lave dem og bruge dem. SBI's regler lukker i hvert fald ikke af for muligheden, så vidt jeg kan forstå.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 08-08-04 00:20

Hej sipelip

Skærme af glasfiber kunne man i gamle dage købe som uoriginale reservedele til mange bilmodeller. hvorfor de ikke
fås mere ved jeg ikke. Når man skal støbe i glasfiber er det nødvendigt at have en form, det er normalt meget
dyrt at frmstille en sådan, derfor er glasfiber kun velegnet til masseproduktion, Men ved fremstilling af skærme til
biler kan det gøres betydeligt billigere fordi man blot køber et originalt skærm som man lægger et tykt lag fiber på,
Når man så har fjernet metalskærmen er man i besiddelse af en billig men perfekt støbeform.Det er muligt at man
ved denne metode løber ind i nogle problemer med ophavsret ,men det juridiske ved jeg ikke noget om.
Så vidt jeg ved er polyester et olieprodukt og derfor meget dyrt nu om dage , så måske er det ikke længere muligt
at konkurrere på prisen. Dengang var der ikke problemer med godkendelse hos bilinspektionen.
Dansk Autmobil Byggeri i Silkeborg fremstillede allerede i 60erne hele lastbilførerhuse til den Israelske hær af dette
materiale , Det var nogenlunde samtidig man begyndte at fremstille både af glasfiber.

Hilsen reiffenstein

i

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 08-08-04 00:50

Jamen lad os da høre om muligheder for hjemmeproduktion af ting og sager... Håber det er okay at vende tråden en smule så :)

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 08-08-04 10:53

Morn.
Altså en spoiler der i profil minder om en flyvinge. Find noget materiale der er let at arbejde i f.eks mdf plade hvis
du kender det eller balsatræ som nok vil være allerbedst. fremstil af dette et emne, der i grov form ligner det du
ønsker skal være slutresultatet. Du lægger så et lag glasfiber udenpå dette emne. ca 2-3 mm tykt. Når det så er
hærdet skal der spartles og slibes igen og igen intil du opnår en perfekt overflade at lakere på. Det er meget lettere
at skrive end at gøre i virkeligheden. Og det stinker og støver MEGET .
Hvis man vender tilbage til vingeprofilet så kunne der måske laves en øverste og nederste halvdel som man
bagefter sætter sammen ,Man kunne så påføre træmodellen et slipmiddel så man efter hærdningen fjerner modellen
Man opnår herved at gøre profilet hult og dermed også betydelig lettere.
Den normale metode ved glasfiber er påføring af polyester og derefter lægge fibermåtte på som man med ruller
arbejder ind i poylesteren indtil måtten er gennemvædet og der ingen lufthuller er. Men til små ting kan man købe
noget glasfibermasse som er klar til brug , der skal blot tilsættes hærder. Husk åndedrætsværn.

God fornøjelse Reiffenstein

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-08-04 11:40

Husk lige gelcoat som den første og dermed yderste overflade.
Gelcoat kan indfarves og giver den flotte blanke og hårde overflade.
NB. For meget hærder/accelerator kan reagere så hurtigt at der opstår varmeudvikling og dermed brandfare.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 08-08-04 11:50

Hej igen.
Prøv lige at se denne her http://hpv.homepage.dk/#9 Marker billedet af sædet, det ser flot ud.

Reiffen.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 13-08-04 18:51

Altså, på en gadebil har en spoiler ingen praktisk betydning overhovedet! Hvis sådan noget skal virke, skal man op hastigheder, der er temmelig urealistiske, og tænk så i øvrigt på, at den sidder i læ af kabinen på bilen. At det så ser smart ud, er en anden sag - - . At skulle lave een selv i glasfiber og skum, vil dels koste umådeligt meget arbejde, og umådeligt mange udgifter. Glasfiber er kun egnet til masseproduktion, men så kan den enkelte del også laves billigt. Om du laver 5 af en slags, eller om du laver 5000, koster om ikke det samme, så dog derhenad, idet mnaterialeudgifterne er til at overse, og når man har formen, er det nemt at lave dem. Det kedelige er, at de jo så er temmelig ens.
Prøv hellere at lave een om, der købt i en biludstyrsforretning. Det er billigere, nemmere, og nok også med større sikkerhed for et pænt resultat.

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 14-08-04 14:44

Kan jeg købe en original Kadett E GSi hækspoile og så forlænge armene, så min vindueshvisker kan være der?

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 14-08-04 14:45

Arme og arme - ihvertfald mener jeg de støttepunkter den har til bagsmækken - så selve vingen bliver hævet lidt op...