|
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 07-08-04 10:20 |
|
Hvis du laver den forkert - mister du styringen og ryger ad h.............til.
Man laver en glasfiber form ved først at lave en "original" polerer den færdig og lakerer den. så smøres den ind i fedt og støber "støbeformen"
"støbeformen" smøres så ind og der startes med noget der hedder gelcoat.
Gelcoat er den glatte overflade som omkranser selve glasfiberen.
Så lægges glasfiberen og monterings ind.
Men igen "forkert hækspoiler kan løfte bagvognen så du mister styringen"
Eyvind.
| |
|
Hej Currant
Det vil naturligvis være muligt at fremstille en hækspoiler i glasfiber , Du må bare ikke montere den på din bil.
Disse ting skal udføres af materialer som kan give efter , Tænk på en cyklist som rammer din bil bagfra og
ryger over styret Han kan blive alvorlig kvæstet af en spoiler af så hård materiale.
I tyskland må man kun montere ekstraudstyr som er t.u.v. godkendt.
Spoilere man køber er fremstillet af noget skummateriale som er meget let og som er eftergivende.
Du bør tænke på disse ting hvis du kaster dig ud i opgaven
Hilsen Reiffenstein
| |
|
Hej sipelip
Skærme af glasfiber kunne man i gamle dage købe som uoriginale reservedele til mange bilmodeller. hvorfor de ikke
fås mere ved jeg ikke. Når man skal støbe i glasfiber er det nødvendigt at have en form, det er normalt meget
dyrt at frmstille en sådan, derfor er glasfiber kun velegnet til masseproduktion, Men ved fremstilling af skærme til
biler kan det gøres betydeligt billigere fordi man blot køber et originalt skærm som man lægger et tykt lag fiber på,
Når man så har fjernet metalskærmen er man i besiddelse af en billig men perfekt støbeform.Det er muligt at man
ved denne metode løber ind i nogle problemer med ophavsret ,men det juridiske ved jeg ikke noget om.
Så vidt jeg ved er polyester et olieprodukt og derfor meget dyrt nu om dage , så måske er det ikke længere muligt
at konkurrere på prisen. Dengang var der ikke problemer med godkendelse hos bilinspektionen.
Dansk Autmobil Byggeri i Silkeborg fremstillede allerede i 60erne hele lastbilførerhuse til den Israelske hær af dette
materiale , Det var nogenlunde samtidig man begyndte at fremstille både af glasfiber.
Hilsen reiffenstein
i
| |
|
Morn.
Altså en spoiler der i profil minder om en flyvinge. Find noget materiale der er let at arbejde i f.eks mdf plade hvis
du kender det eller balsatræ som nok vil være allerbedst. fremstil af dette et emne, der i grov form ligner det du
ønsker skal være slutresultatet. Du lægger så et lag glasfiber udenpå dette emne. ca 2-3 mm tykt. Når det så er
hærdet skal der spartles og slibes igen og igen intil du opnår en perfekt overflade at lakere på. Det er meget lettere
at skrive end at gøre i virkeligheden. Og det stinker og støver MEGET .
Hvis man vender tilbage til vingeprofilet så kunne der måske laves en øverste og nederste halvdel som man
bagefter sætter sammen ,Man kunne så påføre træmodellen et slipmiddel så man efter hærdningen fjerner modellen
Man opnår herved at gøre profilet hult og dermed også betydelig lettere.
Den normale metode ved glasfiber er påføring af polyester og derefter lægge fibermåtte på som man med ruller
arbejder ind i poylesteren indtil måtten er gennemvædet og der ingen lufthuller er. Men til små ting kan man købe
noget glasfibermasse som er klar til brug , der skal blot tilsættes hærder. Husk åndedrætsværn.
God fornøjelse Reiffenstein
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 08-08-04 11:40 |
|
Husk lige gelcoat som den første og dermed yderste overflade.
Gelcoat kan indfarves og giver den flotte blanke og hårde overflade.
NB. For meget hærder/accelerator kan reagere så hurtigt at der opstår varmeudvikling og dermed brandfare.
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 13-08-04 18:51 |
|
Altså, på en gadebil har en spoiler ingen praktisk betydning overhovedet! Hvis sådan noget skal virke, skal man op hastigheder, der er temmelig urealistiske, og tænk så i øvrigt på, at den sidder i læ af kabinen på bilen. At det så ser smart ud, er en anden sag - - . At skulle lave een selv i glasfiber og skum, vil dels koste umådeligt meget arbejde, og umådeligt mange udgifter. Glasfiber er kun egnet til masseproduktion, men så kan den enkelte del også laves billigt. Om du laver 5 af en slags, eller om du laver 5000, koster om ikke det samme, så dog derhenad, idet mnaterialeudgifterne er til at overse, og når man har formen, er det nemt at lave dem. Det kedelige er, at de jo så er temmelig ens.
Prøv hellere at lave een om, der købt i en biludstyrsforretning. Det er billigere, nemmere, og nok også med større sikkerhed for et pænt resultat.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|