/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kviksølvsbarometer
Fra : 1249
Vist : 1213 gange
100 point
Dato : 29-06-02 14:25

Hej alle

Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt kviksølvsbarometer, men savner en oplysning om dens funktion :
Hvornår bliver vejret som barometret viser. Fortæller den det kommende vejr nogle timer før et vejrskift eller taler man om et eller flere døgn ??
Håber at der en en som kan det der.

Hilsen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-06-02 14:46

Hej 1249,

jeg vil umiddelbart mene at den viser hvordan trykket er her og nu... Da det er det den basere sig på... om der er nogle der ka' regne ud hvordan vejret vil blive på grundlag af det, ka' måske godt være ude fra visse sandsynligheder og erfaring med det...

Jeg ka' i hvertfald ikke... Men jeg mener at ka' huske fra fysik... at det er her og nu den viser hvordan situationen ser ud... da den jo ikke ka' måle trykket af i morgen eller overmorgen før det har været der...

så mit mit bud er Her og nu... håber du ka' bruge det til noget...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 29-06-02 14:56

1249 wrote:

> Hej alle
> Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt kviksølvsbarometer, men savner
> en oplysning om dens funktion :
> Hvornår bliver vejret som barometret viser. Fortæller den det kommende
> vejr nogle timer før et vejrskift eller taler man om et eller flere døgn

Den kan ikke forudsige vejret.! Kun fortælle dig hvad lufttrykket er nu og
her.
Alt andet er erfaringsværdier baseret på lufttryk.

Du kan sikkert et eller andet sted på Internet finde sammenhængen mellem
luftryk og vejr.
F.eks. dmi.dk.

Du skulle måske overveje at spørge i dk.videnskab.

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-06-02 15:00

1249 skrev:

> Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt kviksølvsbarometer, men savner
> en oplysning om dens funktion :

Ændringer i lufttryk viser at højtryk eller lavtryk er på vej, hvilket
indikerer et omslag i vejret. Men det kan ikke bruges som egentlig
vejrudsigt, da der er mange andre faktorer der spiller ind. I et
traditionelt barometer er der vis hysterese i mekanikken (det hænger
lidt) derfor kan man ved at banke på det se om lufttrykket er på
vej op eller ned. Der er desuden altid en "huske-viser" man kan
indstille, så man kan sammenligne over lidt længere tidsrum.

Man kan ikke aflæse mere på et kviksølvbarometer end man kan
på andre barometre. Det benytter sig blot af et andet måleprincip.
Kviksølvbarometre sælges ikke mere, da de har en åben
kviksølvoverflade der udsender sundhedsskadelige kviksølvdampe.

Ivar

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-06-02 23:29

Det er altid vejret her og nu, du kan under ingen omstændigheder basere dette på hvordan vejret bliver.

Men som regle kan en indikation af at kigge på skyerne aftenen forinden give et vink i den rigtige retning.

Godkendelse af svar
Fra : 1249

Dato : 01-07-02 20:45

Tak for svaret Jørgen Rasmussen.