/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
6 dags valsen (den som bruges til 6 dags~
Fra : thyfoon
Vist : 6051 gange
200 point
Dato : 03-08-04 22:06

er der noge der ved hvem der har lavet 6 dags valsen og eventuelt hvor man kan få fat i den
(den som bruges til 6 dagsløbet)(cykelløbet som bliver kørt i forum)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:15

Den originale titel er Wienerprater Leben, men kan ikke lige huske hvem der har skrevet den

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 210 point
Dato : 03-08-04 22:44

Seksdagesvalsen er melodien som bliver spillet ved æresrunder, når den/de vindende rytter(e) kører banen rundt og modtager publikums hyldest.

Æresrunder er indlagt flere gange i løbet af en aften, fordi et seksdagesløb er underdelt i forskellige discipliner, hvor ryttere med hver deres speciale har en chance for at gøre sig bemærket og vinde kontante præmier eller naturalier.

Seksdagesvalsen er oprindelig skrevet i tre-fjerdedels-takt (3/4), og som sådan er den oftest indspillet.

Der findes en ældre dansk indspilning af nummeret i tre-fjerdedels-takt, hvor Poul Reichardt synger hovedstemmen.
Dette er også den eneste udgave med sang.
Alle andre (kendte) udgaver er instrumentale.

I de seneste ca. femten år er en fire-fjerdedels-version (4/4) blevet almindelig, fordi den rock-agtige rytme har mere gennemslagskraft end valsetakten. Det var James Last som lavede en indspilning af nummeret i 4/4 i 1987 under en koncert i Østberlin i det daværende DDR og det er denne version som i dag er den mest brugte.

James Last: Berlin-Konzert '87
Live im Palast der Republik
Ausschnitte aus den Konzerten August '87
POLYDOR 833 683-4

SEKSDAGESVALSEN
Wiener Prater Leben

Tempo di valse (valsetakt) 3/4

Musik - S. Translateur, Willi Tom Stassar
Dansk tekst - Kræn Sørensen

vers
Nu er her stem-ning og fest,
hvem tror ud kla-rer sig bedst?
Ham der er min fa-vo-rit,
skønt han har snydt mig så tit.
Ham der i sort, han er slap,
men i en spurt er han skrap.
Træd nu pe-da-len skønt øm i fi-na-len,
bevar dit hu-mør og kør.

refr.
Vis nu du kan (pift-pift-pift-pift),
gi' den en tand (pift-pift-pift-pift).
Tramper du til (pift-pift-pift-pift),
sejre du vil (pift-pift-pift-pift).

Og bli'r du sidst (pift-pift-pift-pift),
vel det var trist (pift-pift-pift-pift).
Men stram dig an (pift-pift-pift-pift),
ta't som en mand (pift-pift-pift-pift).

Hvar det hvad du havde brug for

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-04 22:44

I filmen 6-dagsløbet blev 6-dagsvalsen skrevet af Sven Gyldmark

http://www.filmidanmark.dk/spillefilm/seksdagsloebet.htm

Godkendelse af svar
Fra : thyfoon

Dato : 03-08-04 22:54

Tak for svaret ziggy99. det kan ikke blive bedre