/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Vand og forbrænding.
Fra : alexberg
Vist : 1696 gange
100 point
Dato : 01-08-04 12:39

Jeg har set et indlæg om, at indtag af vand forøger forbrændingen. Er det rigtigt?
Hvis ja, hvor er så beviset?

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 01-08-04 13:46

Vand er en god varmeleder, derfor "dræner" det kolde vand man drikker kroppen for varme. Dette varmetab kan kroppen kun erstatte ved at sætte forbrændingen op.
Vandet skal have en temparatur der er lavere end kroppens ca. 37 grader.
mvh
carsten

Kommentar
Fra : Monik

Dato : 01-08-04 13:55

Det kan være et spil om ord om vand forøger forbrændingen. Hvis kroppen ikke får ret meget vand vil kroppen automatisk binde vandet i depoter og det er i fedtdepoterne. Eksempelvis appelsinhud på lårene er væskeophobning i fedtdepoterne. Ligeså er den typiske mave som mænd får også et fænomen af væskeophobning i fedtdepoterne. Hvis kroppen ikke får ret meget væske vil den "tænke" det her må jeg hellere beholde. I det kroppen får meget væske (ca 1 liter pr. 25 kg man vejer) sker der også det at vores tarmsystem hele tiden bliver renset således at tarmenes fimrehår kan optage de vitaminer, mineraler o.s.v. som vi får gennem den sunde mad.
Så ja jeg tror på at vand kan forøge forbrændingen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 16:29

Det er noget vrøvl, at appelsinhud skyldes væskeophobninger i fedtlaget.
Appelsinhud eller cellulite kommer ved, at det bindevæv der omgiver fedtdepoterne, bliver stivere og trækker sig sammen,så man får den karakteristiske ændrede, bulede hudstruktur.
Hvis man får for lidt væske resulterer det i værste fald i dehydrering, altså udtørring.

Men alexberg, jeg gætter lidt på, at du mener om man kan tabe sig af at drikke meget vand.
Det kan du ikke direkte på den måde at det skulle øge forbrændingen.
Men alligevel er der lidt om det.
Hvis du nu drikker et stort glas vand umiddelbart før du skal spise, kan du for det første ikke spise så meget og dernæst hjælper vandet til at fremme fordøjelsen så det du spiser bliver transporteret hurtigere gennem systemet.
Og det anbefales at voksne altid drikker 2-3 liter væske i døgnet.
For meget væske derimod er lige så uhensigtsmæssigt som for lidt.

Kommentar
Fra : vandglad

Dato : 01-08-04 17:08

Lad os slå fast at kroppen har brug for vand. Mellem 2 og 3 l. om dagen.

Forbrændingen afhænger af mange ting, en af dem er væskebalancen. Hvis der er underskud af væske, kan kroppen ikke formidle energien rundt til de steder der er brug for dem. Er der overskud af væske, udvaskes mineraler og næringsstoffer. Kroppen vil derfor igen mangle energi. Derfor er forbrændingen kun optimal når væskebalancen er iorden.

Carsten Poulsen´s ide er tildels rigtig, men energiforbruget i forbindelse med opvarmning af op til 400 ml. væske er minimalt. Der vil derved ikke registreres en mærkbar ændring i forbrændingen. Ved umiddelbart indtag af mere end 400 ml. væske udvaskes førnævnte næringsstoffer.

Moniks kommentar omkring binding af væske i fedtdepoterne er korrekt.

Til Dova. Der findes to typer appelsinhud. Den ene er baseret på fedt, den anden på vand.

Håber dette kunne besvare dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 17:39

Til vandglad
Så mangler du en type Den med de ophobede affaldsstoffer.
Selvfølgelig er der væske i appelsinhud som alle andre steder i kroppen, men det er ikke årsagen til appelsinhud.
Jeg er ikke så¨heldig med de link i dag så jeg håber det her virker
www.iform.dk/Crosslink.jsp?=d=438&a=3840

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 17:42
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 17:45

Fatter ikke hvad f.... der går galt med mine link

Hvis du på google søgning skriver appelsinhud

så klik ind på en side der hedder IFORM.dk-Appelsinhud
Der kan du læse hvad årsagen er til appelsinhud

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 01-08-04 21:26

Ja, jeg kunne heller ikke helt forstå det. Jeg kan mindes fra min skoletid, at 1 kj er den energi der skal til at opvarme 1 litter vand fra 4 til 5 grader celcius.

www.max30.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 23:27

Det der skal øge din forbrænding,hvis du altså vil tabe dig, er faktisk at du skal spise mere og tiere.
Det lyder måske skørt ,men du skal spise en masse der ikke feder.
Det der sker hvis man begynder at spise mindre eller sjældnere er, at i begyndelsen taber man sig måske nok, men kroppen bliver hurtigt vant til mindre at "arbejde" med, og derfor sænkes forbrændingen.
Så går vægttabet meget langsomt, og så tænker man, det virker ikke, og begynder at spise som før. Men så tager det længere tid for kroppen at sætte forbrændingen i vejret, og derfor tager de fleste endnu mere på efter et mislykket slankekur-forsøg.
Rigtig kost og motion er den eneste hensigtsmæssige slankekur, både angående hvad der er sundt, og hvor der er mulighed for at opnå et fornuftigt varigt vægttab.

Glem alle mirakelkure om vand, pulver og piller

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 09-08-04 11:51

Hmm Vand er godt .. i rimelige mængder.. Kroppen har kun godt af 2-3 l vand i døgnet, så passer det med at vi får nok væske til at det hele fungerer, og at de vigtige salte og stoffer vi har i kroppen, ikke vaskes ud .. At vand skulle gøre at man taber sig.. er vist en and.
Men vand er godt, hvis du drikker et stort glas vand før du skal spise leverer det en form for falsk mæthed, og du spiser ikke så meget.

Alt med måde

Kommentar
Fra : cstinne

Dato : 12-08-04 08:54

Lad os lige slå fast, vand er ikke fedtforbrændende.
Når man udskifter sine drikkevarer ud med kun vand viser det sig gerne på vægten via et vægttab.....Forklaring, vand indeholder ingen kalorier til forskel for andre drikkevarer.
At man skal drikke en masse vand under et vægttab er for at snyde maven, lige som trisse63 også skriver.
Man kan drikke alt det vand man vil dog mindst 2-3 l om dagen, dog skal man passe på ikke at drikke så meget at man glemmer at spise (falsk mæthed).

For at sætte forbrændingen op skal man spise lidt men flere gange om dagen (5-6 gange dagligt eller hver 3 time), så at blodsukkeret hele tiden er oppe, hvilket gør at man sætter forbræningen i vejret, dog er det også vigtigt at man vælger de rigtige madvarer, det nytter ikke at man spiser alm hvidt toastbrød, der er ingen næring i men spis en masse grønt, frugt og fiberrigt og drik en masse vand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 23:28

Man kan nu ikke drikke alt det vand man vil cstinne.
Så der er noget du ikke har helt rigtigt fat i. Det er ikke Mindst 2-3 liter om dagen man skal drikke, men det er den mængde man helst skal op på. Større mængder anses for værende ligeså uhensigtsmæssigt som for lidt, og der mener jeg ikke bare en smule over de 3 liter , men nærmere 4 liter. Og det er så ikke af den årsag du angiver med falsk mæthed. For selv om du skulle drikke en kæmpemængde vand så du ikke kan spise så meget, har du stadig fornemmelsen af at være sulten, netop fordi du ikke kan snyde kroppens eget behov for næringsstoffer. Blodsukkeret vil falde drastisk med deraf følgende utilpashed.

Kommentar
Fra : JesperRS

Dato : 19-08-04 11:58

Ja, indtagelse af vand VIL øge forbrændingen, men forøgelsen er meget lille. Vands specifikke varmefylde er 4186 J/kg*K - hvor J er Joule, kg er kilogram og K er Kelvin. Lad os sige, at du drikker en halv liter vand, som du har taget fra køleskabet. lad os antage, at vandet er 6'C. Du vil dermed skulle bruge 4186 J/kg*K * 31 K * ½ kg = 64883 J = 64,883 kJ (=15,448 kcal) for at varme vandet op til kropstemperatur. Jeg mener trygt, at man kan se bort fra denne lille forøgelse af forbrændingen i vægttabs-sammenhæng. I øvrigt ville forhold, som at du f.eks. kort tid før måtte have drukket kaffe, the eller har indtaget et varmt måltid, skulle modregnes i dette.

Det bør dog tilføjes, at dehydrering (væske-mangel) under træning medfører stærkt nedsat præstations-evne, og det kan igen medføre en væsentlig dårligere træning og dermed nedsat forbrænding i forhold til træning med tilpas stort væske-indtag. Dette har dog intet at gøre med vandets temperatur.

Jesper
Fitnesscenter-koordinator
Personlig træner
Hard Work Studio.