/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf II 1991 1.3 kølerproblemer
Fra : myg
Vist : 1233 gange
50 point
Dato : 01-08-04 00:36

På motorblokken under strømfordeleren sidder der en rund "dåse" med forbindelse via slanger til køleren og varmeapparatet. Derudover er der 2 studser. Den øverste er afproppet, men den næste ???
Er den normalt også afproppet - og med hvad. Eller .....?
Lige pludselig kom der kølervæske ud af den - nu er den lukket intermistisk, men hvad er det korrekte ???
Kan det dreje sig om en frostsikring - og hvorfor er der 2 studser, der egentlig ikke er i brig ?

Et par gange har jeg fyldt vand på. Den tager 1½ - 2 liter og efter en køretur kan den tage 1 - 1½ liter mere. Så holdt den tæt en del dage inden nummeret med studsen. Så vand på igen i dag. Er det normalt? Der er ikke vand at se under bilen !
Den har fået et tætningspulver for ca 3 uger siden - kan det være årsag til miseren ?

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 01-08-04 01:27

Hejsa! Har du checket om olien bliver grå, hvis det er tilfældet er det sikkert din toppakning der er røget sig en tur.. Den første runde dåse du snakker om er sikkert der hvor din termostat sider under, men check olien, det kunne tyde på det er toppakningen hvis du ikke kan se noget vandspild....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 01:30

De to studser du snakker om, er sikkert ekstra udtag til hvis der skal monteres en oliekøler.
Men du skriver at bilen brugte vand inden den ene studs gik i stykker, hvis jeg forstår det ret.
Hvis du er helt sikker på, at vandet ikke løber ud, skal du til at overveje om det er en defekt toppakning der er skyld i vandforbruget.
Men hvorfor har du givet tætningspulver hvis du ikke kan se at køleren er utæt. Hvis du har brugt det rigtigt, tror jeg ikke det er det der er skyld i problemet.
Hvad med termostatmåleren? bliver bilen varmere end normalt, viser den skiftevis varm og kold mens du kører, eller er det normaltemperatur som før den begyndte at bruge vand?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 01:36

Angående sjagget2003`´s kommentar, så er det slet ikke sikkert at der kommer olie i vandet hvis der går en toppakning. Det kommer helt an på hvor utætheden er i pakningen.
Men det der sker ved en defekt toppakning er ofte, at der bliver sendt overtryk fra motoren ud i kølesystemet, og så er det muligt, at hvis den afpropning af studsen du snakker om, har været svag, at den så har givet efter så vandet løber ud der.
Det kan også være vandpumpen der er gået i stykker, der er det heller ikke altid let at se om den spilder.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 01-08-04 01:45

Dova! Nej det er ikke sikkert, men det er en ting der er nemt at checke og så er det jo udelukket, det er rigtigt at der ikke behøver at komme vand i olien ved def. toppakning, men da der oplyses at der ikke er noget vandspild må vandet jo forsvinde et eller andet sted hen og her er olien jo en mulighed.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 01:54

Ja det er da rigtigt, at det er nemt at tjekke om der er olie i vandet eller vand i olien, men det konstateres alligevel ikke om det er en defekt toppakning, da der ikke behøver være nogen af delene.
Og hvor forsvinder vandet så hen?
Det er såre enkelt: hvis pakningen er gået i stykker ind mod et forbrændingskammer, altså toppen af en cylinder, ja så fordamper vandet altså og ryger med udstødningen ud,sådan er det, og hvis det er en stor utæthed, vil man så kunne se at bilen begynder at ryge mere ud af udstødningen, og muligvis gå ujævnt i motoren,som regel værst i tomgang.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 01:56

Ps sjagget2003
Og du kalder dig halvudlært mekaniker??

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 01-08-04 12:26

Jeg kalder mig ikke noget som helst og jeg tror nok at dem jeg har lavet bil for er ganske tilfredse, så flyv du bare til de varme lande med din sarkasme....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 13:01

Hæhæ, det står da ellers i din profil, sjagget2003

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 01-08-04 13:08

Ja det står der og jeg har vist lige så meget forstand på biler som du har, du har ihvertfald ikke skrevet noget jeg ikke var klar over endnu, men du ynder åbenbart at fremhæve dig selv som den bedst vidende, hvis det tænder dig så er det okay med mig, jeg er her ikke for at diskuterer med dig, men for at prøve at hjælpe andre.....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-08-04 22:25

Lidt kommentarer i spredt orden.

Olien bliver ikke grå, men efter jeg hældte vand på var der på et tidspunkt en del hvid/grå udstødning. Det er normalt igen.

Fra starten af var det ligesom den lækkede lidt omkring venstre forhjul og derfor troede jeg den var utæt i køleren. Min gode lokale mekaniker sagde at vi kunne prøve med et pulver først inden vi evt. udskiftede køleren. Indtil da havde jeg jævnligt hældt vand på i så portioner. Efter "pulverturen" og opfyldning med vand var det, at den skulle have næsten 3 liter mere på samme dag et par dage efter. Efter pulveret er der ikke mere vand på jorden under bilen.
Så gik der et par uger inden turen med studsen der pludselig manglede en prop og vandet stod ud af den.

Termostaten/temp.viseren var før meeeeeget træg/virkede næsten ikke, men nu er der intet i vejen og den fungerer OK, så vidt jeg kan se.

Studsen blev afproppet igen, og der blev efterfyldt.
Et par dage efter "drikker" den igen 1½ liter vand (i går) men i dag er der stadig vand på.
Kan sådan en prop i denne studs blive gammel og mør, og derfor "skudt ud" eller er det en form for overtrykssikring eller frostsikring ? Skal der derfor en bestemt type prop i ? Lige nu er den lukket lidt intermistisk:

Nu må vi se hvordan den arter sig de næste dage, men jeg ville godt nok gerne vide, hvad der egentlig er i vejen.

PS
La' nu være med at komme op at toppes - som også nævnt er vi her for at hjælpe hinanden. Jeg er mere vidende i andre sammenhænge (f.ex. edb), men her har jeg så meget brug for hjælp!
Det kan jo være det er modsat for nogle af jer !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-08-04 23:46

Ja jeg har ikke en disse forstand på edb og computer f.eks.

Med hensyn til den studs som muligvis er beregnet til montering af oliekøler, er det egentlig ligemeget hvordan den er lukket, bare det er tæt, og du er sikker på, at den ikke lige pludselig bliver utæt igen.
Men den Hvid/grå udstødning tyder meget på en defekt toppakning og alt efter hvor meget en pakning er utæt, kan køletætningen godt have lukket det til i første omgang, men det holder sjældent i længden og det kan så forklare hvorfor bilen igen bruger vand. Og som jeg også skrev tidligere: hvis der er gået en pakning, kan det være overtryk i anlægget der har skudt afpropningen af studsen, hvis den har været svag.

Til sjagget2003 vil jeg bare sige, at jeg ikke prøver på at fremhæve noget som helst men din kommentar m.h.t. vand i olien , fremstod altså som om, at hvis der ikke var vand i olien var det ikke en defekt toppakning der var problemet
og det kan det sagtens være, vil du sikkert give mig ret i.

Kommentar
Fra : sjagget2003

Dato : 02-08-04 00:07

dova! okay, jeg havde måske ikke formuleret mig helt klart, jeg prøvede bare at gå frem efter udelukkelses metoden og var kommet til den hvide røg hvis ikke det var vand i olien osv... Godt ord igen, vi er her jo alle for at hjælpe ikke? Så lige du havde vundet i dag, tillykke med gevinsten

Myg! bare roligt vi kommer ikke op at toppes, det var sikkert bare månen....hahaha!!! dova har ret i at det sikkert er toppakningen eller måske et revnet topstykke hvis motoren har været kørt varm, hvilket osse givet har skudt proppen ud pga. overtryk....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-08-04 00:28

Jamen tak for det sjagget2003

Ja Myg bare rolig, vi toppes ikke. Højst lidt heftig diskussion ind imellem

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-04 20:16

OK - så er jeg mere rolig hvad angår gemytterne.

Vedr. Golf'en, så er jeg blevet lidt klogere.
Lige nu holder den vand og giver ingen røg, så har der været en utæthed i toppakningen må den være tæt igen.
Det eneste (tror jeg), jeg er lidt usikker på nu, er om det er OK at afpropningen er lavet uautoriseret, så proppen ikke kan skydes ud, hvis der igen skulle opstå et overtryk.
Den anden studs har en mere autoriseret udseende prop og kan muligvis skydes ud - jeg ved det ikke.
Det er træls, at jeg ikke ved, hvordan proppen så ud, inden den forsvandt.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-08-04 09:41

der er en overtryksventil i påfyldningsproppen på køleren eller ekspansionstanken, så den der studs skal bare lukkes. Der er ikke andre overtrykssikringer i kølesystemet mig bekendt

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-08-04 21:41

Hva' så med frostsikring ???

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 03-08-04 22:48

frostsikringen skulle gerne ligge i kølervæsken. Skulle det endelig fryse til, kan slangerne sagtens tage presset og udvide sig. Min gamle Golf 1 kørte på rent vand i nogle uger en vinter for ti år siden, og den var bundfrosset de fleste morgener. Når den var blevet varm og havde stået lidt og tøet op, var alt normalt - men jeg tror ikke det har været sundt for den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:56

Normalvis sidder der propper i motorblokken ,men hvis bilen først er frosset er det som regel ligemeget om der er propper eller ej. Motoren er som regel ødelagt. Så tilstrækkelig frostvæske er det eneste der kan gardere dig mod den slags.

Og til sipelip

Enten husker du meget forkert, eller også har der været mere frostvæske i din bil end du troede.
For en bundfrossen bil kører ikke mange kilometer før motor eller køleanlæg springer.
For selv om vandet skulle tø inde i motoren, gør det ikke i slanger og køler, og du ved godt hvad der sker hvis vandet ikke kan cirkulere i anlægget, så bliver motoren overophedet og i heldigste fald står du "kun" med et smadret topstykke.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-08-04 00:53

du har helt ret, men jeg havde heldigvis kun et tre-fire kilometer til arbejde, så den nåede ikke at blive så frygteligt varm inden jeg stoppede igen. Når så bilen havde stået stille i en ½ times tid, havde varmen forplantet sig ud i resten af motorrummet og havde fået tøet isen op. Men jeg er ellers helt enig - det svarer jo næsten til at køre helt uden væske på systemet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-04 02:19

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-08-04 22:21

Jeg troede lige !
4 dage med vand på - men så drak den lige 1 liter igen i dag og jeg har ikke lagt mærke til vand under bilen eller hvid røg på noget tidspunkt.

Er det mon toppakningen der spøger ?????

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 07-08-04 00:21

prøv at lade den køre sig varm i tomgang indtil kølerblæseren starter, så er der fuld tryk på systemet, og du kan se om den lækker fra pakninger eller andet. Den kan godt lække ned på motoren, så vandet når at fordampe inden det kan dryppe. Se efter damp eller dryp under bilen, og lyt efter hvislende lyde. Hvis der ikke er nogen af delene, så er det nok en toppakning - men det burde nu give noget hvid røg. Det kan dog sagtens være at det kun er når kølesystemet er under tryk, og du derfor ikke kan se det før bilen er ordentlig varm. Når den er rigtig godt hed, så sluk motoren - så kan du bedre høre om det hvisler et sted fra. Hvis din ventilator kører efter du ha stoppet motoren og derfor larmer, så bare riv stikke til den af mens du lytter.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-04 12:20

Jeg tror roligt du kan regne med, at det er toppakningen det er galt med.
Det er næsten det eneste der i lang tid kan give de periodevise drillerier som du beskriver, med perioder uden den bruger vand, og så pludselig bruger den igen. Det er ikke så sandsynligt, at der er udvendige utætheder, altså slanger o.l. for så ville problemet være der hele tiden.
Jeg havde lignende problemer med en Golf diesel, hvor den i lang tid blev varm i perioder og brugte vand.
og kunne til tider køre 3-4 uger uden problemer. Der var ikke tryk i anlægget eller hvid røg undtagen de peioder hvor den brugte vand.
Da den blev skilt ad, viste det sig, at der var stumper af termostatpakningen gået i stykker, og flød med vandet rundt, og så stoppede det engang imellem en kanal i topstykket, og så var det den brugte vand fordi det med tiden belastede systemet med overtrykket, så pakningen blev utæt.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 07-08-04 22:22

Tak for svaret dova.

Også mange tak til sjagget2003 i starten og
især sipelip her mod slutningen for nogle gode bemærkninger, men det blev altså dova, der løb med points'ene.

... og så drak den 1/4 liter igen i dag.