/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kortlæser problem
Fra : anyway
Vist : 3052 gange
200 point
Dato : 31-07-04 19:19

Overførsel fra kamera til pc funger fint. Så købte jeg en Horizon 8-in-1 kortlæser - usb, som jeg ikke kan få til at fungere, selv om det burde være lige ud ad landevejen, især med XP.
1) Jeg sætter SD kortet i og finder SD-drevet og kan se der er optagelser, men uanset hvilket program
jeg bruger, kan jeg ikke åbne/overføre billederne.
2) IrfanView melder denne fejl: http://www.upit.dk/u/Afkodningsfejl.JPG
3) ACD denne: http://www.upit.dk/u/Error.JPG
osv.osv.
4) Nu er billederne ikke længere at se via kameraet, da der står format fejl. Først når jeg formaterer med
kameraet, kan jeg igen tage billeder.
5) Jeg har prøvet at formatere SD-drevet: http://www.upit.dk/u/Formatering%20mislykket.JPG

Hvad er galt?
Det er et nyt kamera Traveler DC 5300 - identisk med Toshiba PDR 5300 Et udmærket kamera
http://www.toshiba.com/taisisd/dsc/products/5millionpixel/images/PDR5300Datasheet.pdf

mvh
anyway

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 210 point
Dato : 31-07-04 19:42

Problemet ligger højst sandsynligt i kortlæseren! Måske findes der en opdateret driver til det på nettet?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 31-07-04 19:49

Tror helre at kortet er defekt,prøv med et annet kort..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-07-04 20:11

Som holniels rigtigt skriver er det kortet. Du må ikke formatere det i fat-format så går det helt galt.
Det viser sig jo også, at du igen kan tage billeder når du formatere kortet med selve kameraet, så fremover, ingen formatering på computeren.

I øvrigt er det unødvendigt at formaterer kortet, når du har overført billederne, sletter du blot billederne fra kortet.

ellebye

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 31-07-04 21:23

ellebye, det lyder jo fornuftigt nok og du har ret i
>>>Først når jeg formaterer med kameraet, kan jeg igen tage billeder<<<
Resultatet er stadig det samme når jeg sætter kortet i kortlæseren og prøver at åbne/overføre billeder:
http://www.upit.dk/u/Afkodningsfejl.JPG (IrfanView)

tedd-> vil kikke efter driver.

holniels-> Nu har jeg ikke lige et andet kort ved hånden. Kameraet er helt nyt og der var et 128MB med, så....

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 31-07-04 22:30

kan du se bilderne på kameraet efter du har taget dem?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 31-07-04 22:38

hvad sker når du kobler kameraet til pcen og henter bilderne den vej?,hvis det går så er der kun kortlæseren tilbake,går det ikke heller er det 99% sikkert kortet der er feil på.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-08-04 00:36

Du kan se filerne på din kortlæser
Kan du kopiere filerne via stifinder over til HD
Hvad viser filerne ved h-klik > egenskaber.
H-klik denne comp>administrer>diskhåndtering>kan du finde dit "kort">
h-klik i det grå område på Disk(dit kort) >
vil den have dig til at opgradere til dynamisk disk ...........gør det ikke endnu.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-08-04 09:57

holniels -> Ja, jeg kan fint se billederne på kameraet når jeg har taget dem
>>>Overførsel fra kamera til pc funger fint<<<

ernesen ->
>>Du kan se filerne på din kortlæser<< ... Ja
>>Kan du kopiere filerne via stifinder over til HD<< ....Ja – kortlæseren blinker, men når jeg forsøger at åbne, står der "Indlæsning mislykkkedes"
>>Hvad viser filerne ved h-klik > egenskaber.<< .... http://www.upit.dk/files/(0)Højreklik%20-%20Egenskaber.GIF

>>H-klik denne comp>administrer>diskhåndtering>kan du finde dit "kort">
h-klik i det grå område på Disk(dit kort) > << ....
http://www.upit.dk/files/Grå%20område%20Diskhåndtering.GIF

mvh
anyway

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-08-04 10:00
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-08-04 10:09

Jeg går ud fra, at du har usb både på cameraet og på computeren, prøv overførsel via usb.
Jeg har tilsvarende problem med en canon s20 som jeg har installeret kortlæser på en win milimium udgave, men jeg kan ikke få den til at virke under xp. Ganske givet driverproblemer, men jeg har prøvet med opdatering af nye drivere, dog uden at jeg kunne få det til at virke.
Men under usb går det fint.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-08-04 11:01

ellebye -> Kortlæseren er tilsluttet usb-porten. Desuden står der i brugsanvisningen at den er fuldt ud kombatibel med xp og ingen drivere er nødvendig.
Nå men vejret har vist 1. prioritet i dag

mvh
anyway

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-08-04 12:42

Helt rigtigt, solen har første prioritet.

ellebye

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-08-04 11:08

Hej anyway - et skud i blinde:

Husker du at slukke dit kamera inden du tager dit SD-kort ud.

Hvis kameraet er tændt, når du fjernet kortet kan du risikere at du mister data - samtidigt kan det forklare fejlen
http://www.upit.dk/u/Error.JPG

PS: Det samme gælder, når du skal fjerne kortet fra din læser - marker dit SD-drev / højre klik og tryk "skub ud/remove".

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-08-04 11:35

Min tanke var at tilslutte kameraet direkte til computeren med et usb-kabel, altså uden om kortlæseren.
Jeg er godt klar over, at kortlæseren er tilsluttet via usb.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-08-04 13:28

ellebye -> *Overførsel fra kamera til pc funger fint* står der i 1. linie i mit spm. og det er via et usb kabel.

IBM760 -> Har for at være 100% sikker afprøvet dette. Kortet kommer dog ikke ud ved "Skub ud" funktionen. - Stadig ingen løsning på fejlen :(

Tager til stranden nu - vender tilbage senere

anyway

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 16:03

"Skub ud" er en dårlig oversættelse = afbryd forbindelsen.
Jeg har været ud for at "skub ud" ikke ville tillades hvis der er arbejdet med filerne.
Så må jeg vente til efter genstart. Det gælder også min USB HD.
H-klik denne comp>administrer>diskhåndtering.
Forskellige USB læse/skrive medier skal til tider "kobles til" og det gøres i det grå område i venstre side hvor der står DISK (1) flytbar Online >h-klik>opgrader til dynamisk disk. Oven over kan du se kortet/læseren og hvad den er formateret som.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-08-04 17:51

ernesen, hvad er det lige du mener jeg skal gøre her: http://www.upit.dk/files/Diskhåndtering.GIF

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 19:08

Jeg går ud fra at det er:
Disk 3
Flytbar (J:)
intet medie
Det er den du skal h-klikke på og vælge opgrader til dynamisk disk.
Men hvis du har et kort i læseren, så undrer det mig at det ikke vises,
så måske er der noget andet galt.
PS: Du har måske en USB HD i (K)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-08-04 20:35

Lyder stadig som fejl med kortlæseren!

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-08-04 20:52

Nej det er K der er mit SD drev og ikke en USB HD
Jeg har 2 almindelige harddiske i 3 partitioner= C, D, E
1 Brænder= F
1 DVDdrev= G
Kortlæser= H
Det er jo en 8-in-1 Horizon kortlæser - derfor de mange drev: I, J, K, L og endelig et drev M til overførsel direkte fra kamera til computer.
I Denne Computer...Diskhåndtering ser det sådan ud når mit kort sidder i drev K og jeg højreklikker på det:
http://www.upit.dk/files/Diskhåndtering.jpg

Jeg giver snart op :(

mvh
anyway

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 02-08-04 21:01

har du noen andre kort,CFkort?,da prøv med det,men jeg har en Access kortlæser i min pc,inbygget og den ka ikke læse SDkort men går fint med CF,må jo likesom prøve utelukke de forskellige muligheter,kortet er jo tilsyneladende ok

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 21:03

Det var da noget af en kortlæser.............120 MB den læser vist ikke partitionen rigtigt.
Det er den lille lille gule firkant jeg vil h-klikke i der hvor der står "online"
(på min win 2000 er den grå, men ellers samme billede)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 21:06

Sludder >>>Det var da noget af en kortlæser.............120 MB den læser vist ikke partitionen rigtigt.<<<..............slettet.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 02-08-04 23:16

tedd, vores søn afprøvede kortlæseren med sit compact flash card - det virkede fint. Kan det så tænkes at kortlæseren er defekt, altså kun drevet K til sd card? Der jo fin kontakt til kortlæseren med overførsel fra pc, eller scanning med AV-program (den blinker)
holniels, Jeg har ikke andre kort ved hånden, men vil se om jeg kan låne et. Jeg tror mere og mere på at du og ellebye har ret, der fejl ved kortet.
ellebye skrev 31-07-04 20:11 >>> Du må ikke formatere det i fat-format så går det helt galt<<< men når det bliver formateret med selve kameraet, står det at læse i Diskhåndtering som FAT (ikke FAT32)

Det der er mærkeligt, er at kortet fint gemmer billeder, som fint overføres til pc'en direkte fra kameraet, men i kortlæseren aflæsningsfejl : http://www.upit.dk/u/Afkodningsfejl.JPG Der sker altså et eller andet i kortlæseren, når den afleverer billederne til pc. Jeg kan se de er der men afkodningsfejl!!! så de ikke kan åbnes.

Lige nu er jeg i et dilemma. Skal jeg indlevere kameraet til kontrol, eller skal jeg indlevere kortlæseren? Jeg ved jo rent ud sagt ikke hvad og hvilket og hvorfor.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 23:32

CF kan læses - stor chance for at kortlæser er ok og til sluttet.
Camera kan optage og levere billede til comp (gennem cameraprogram eller Irfan ??)
Kortet må være ok.
Irfanview kan se filen men ikke åbne - programfejl.
Nu er så spørgsmålet om billedfilen kan flyttes over på HD fra kortlæseren og læses/åbnes af et andet program eks. paint (husk alle filtyper)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-08-04 23:41

Hov - jeg kommer i tanke om at mit camera kan lave en billedfil "raw" som skal læses af specielle programmer. Er det mon muligt du også har en mulighed for en speciel jpg-filtype

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 03-08-04 14:00

Øv havde lige skrevet kommentar, så røg forbindelsen.
ernesen ->
>>CF kan læses - stor chance for at kortlæser er ok og tilsluttet.<< Tilsyneladende.
>>Camera kan optage og levere billede til comp.<< og ses af ALLE tænkelige programmer
>>Kortet må være ok<< Tilsyneladende
>>Irfanview kan se filen men ikke åbne - programfejl<< Korrekt - ved overførsel fra kortlæseren. ALLE andre
programmer kan heller ikke.
>>Nu er så spørgsmålet om billedfilen kan flyttes over på HD fra kortlæseren<< Det er der ingen problem i
jeg jo se filernes x-antal mb
>>og læses/åbnes af et andet program eks. paint (husk alle filtyper)<< Nix, hverken paint eller andre prg.

>>02-08-04 23:41<< Jeg ved ikke om der er forskel på jpg filer. Det hedder de jo uanset overførselsmetode. Blot kan de ikke læses når det er fra kortlæseren. Det meldes alle mulige slags fejl afhængig af hvilket prg. jeg bruger: "Error, corrupt file, afkodningsfejl, beskadiget fil", etc.
I kamera specifikationer står: Billede fil format: DCF, DPOF EXIF hvis det siger dig noget.
Jeg forstår godt hvis du giver op. Det er en hård nød at knække.

Om en uges tid kommer vores søn hjem igen. Han har også et andet kamera med SD kort. Så kan det afprøves og så kan jeg afprøve mit SD kort i hans aflæser.

Det sku' være så let, men sikke halløj.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-08-04 14:48

Til information vedr. DCF, DPOF EXIF - for dem det kan interessere:

http://www.linuxbog.dk/applikationer/applikationer/exif.html

Citat
4.4. JPG billeder og Exif data
Exif står for "Exchangeable Image File Format" og er en standard til at gemme metadata i billeder. Den bliver især brugt med JPG billeder, og alle nyere digitalkameraer indsætter Exif data i de billeder de tager, med f.eks. oplysninger om linsen, dato, blitz, blænde, lukketid etc. Det er vældigt nyttigt hvis du f.eks. skal sortere billeder eller på anden måde manipulere dem og har brug for at vide noget om det billedet indeholder. Mange af de programmer vi har præsenteret til billedvisning eller browsning kan også vise og, i nogle tilfælde, ændre i Exif dataene.

http://www.cipa.jp/exifprint/contents_e/01exif2_2_e.html

Citat
About DCF Ver. 2.0

Widely used in digital cameras, the DCF Ver. 1.0 standard applies to images compressed as JPEG data using the sRGB color space.
In addition to the sRGB color space used in DCF Ver. 1.0 standard, the newly-established DCF Ver. 2.0 (established September 2003) allows the use of Adobe RGB, a standard used in commercial sectors such as the printing and publishing industry. DCF Ver. 2.0 defines Adobe RGB as an optional color space. In order to differentiate JPEG files recorded using this color space from those recorded using conventional sRGB, new rules for operation have been incorporated, such as adding an underline in front of the file name. This enables Exif information to indicate that a JPEG image was recorded in Adobe RGB color space when recorded in Adobe RGB mode. Clearly differentiating Adobe RGB from sRGB allows correct reproduction of the color space used to capture the image.

http://www.dcviews.com/tutors/tt53813.htm

Citat
DPOF / EXIF file formats
DPOF (Digital Print Order format) is a format which allows the user of a digicam to define which captured images on the storage card are to be printed, together with information on the number of copies or other image information.
It usually consists of a set of text files in a special directory on the storage card. This option can be assessed through one of the menu modes on the camera. The storage card can then be taken to a print shop or output through compatible desktop printers at home.

The EXIF (Exchangeable Image File) format is used by nearly all digital cameras to store extended camera information. It contains information about the time and date that an image was taken, together with exposure information such as ISO-speed, shutter time and aperture used. When an image is compressed by EXIF it stores the information in the header of each JPEG file. This means that any program that supports JPEG files, which includes all web browsers and image editing applications can read the information. The EXIF format uses sRGB as the default color space.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-08-04 16:39

Nu tror jeg Ivan er tæt på problemet.......................programfejl/læsefejl.
Alt dit grej er sikkert ok, det skal "bare" styres.
Eyvind.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-08-04 17:01

Så er jeg her igen.
IBM760 -> Tak for dine link. Desværre er jeg gammel og grå og lidet engelskkyndig. Derfor ringede jeg til Compare Support, som har servicen på Traveler kamera. Her var konklussionen: Kameraet og dets SD kort kan ikke overføre billeder via nogen som helst kortlæser!!! Det på trods af at der står i manualen at det STÆRKT anbefales at bruge kortlæser.
Under alle omstændigheder konkluderede han, at når jeg via kameraet kunne overføre billeder og se dem, og når jeg fra min billedmappe kunne overføre billeder til SD kortet VIA kortlæseren OG SE DEM, så var der intet i vejen med kameraet. Så var det måden kameraet kodede/komprimerede billederne på, som gjorde at de ikke kunne afkodes og ses vis nogen kortlæser.

Selv om det selvfølgelig er træls er det jo dog til at leve med at "nøjes" med at overføre via kamera til pc. Jeg har dog ikke i sinde at blive affærdiget med dette svar. Det er jo dog ingen simpel og billig kamera. Det ville jeg nok mene skulle "kapere" en kortlæser af en slags.

Jeg vil forfølge sagen og så vende tilbage og lukke spørgsmålet, når og hvis der findes en løsning.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-08-04 17:14

Jeg har lige været på denne side og kigge på dit camera:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Toshiba/toshiba_pdr5300.asp
og der står bl.a. >>Compressed format JPEG (EXIF 2.2) <<
(på min canon kan jeg gemme i "raw" format som kun kan åbnes af specielle programmer.)
Du har sikkert også mulighed for at vælge optageformat på dit camera.
Eyvind.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 04-08-04 22:47

Nej jeg har ikke mulighed for at gemme filerne på kameraet i andet end jpg.
Ham support fidusen sagde iøvrigt, at det var tyske Maginon http://www.maginon.de/ der lavede kameraet og ikke Toshiba. Dette her er næsten identisk og med samme specifikationer.
http://www.digitalkamera.de/Kameras/MaginonDC-5300.asp Hvem der laver hvad ved jeg snart ikke.

Jeg talte iøvrigt med en i eftermiddag, som havde den teori, at mit SD kort er specielt designet til Traveler (der står Traveler 128mb AK0402QN made in China på det) og at jeg kunne risikere, at jeg ikke kunne bruge et andet SD fabrikat. Er der noget om det tror du?

Lige nu har aller mest lyst til at smide kameraet i hovedet på ALDI igen. De to modstridende meldinger: .....>>STÆRKT anbefales at bruge kortlæser.<< og .....>>ikke kunne afkodes og ses via nogen kortlæser.<<
Det skaber ikke troværdighed. Ærgerligt nok, for det er et lille fikst og godt kamera :(

mvh
anyway

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-08-04 17:39

Det der med specielt SD-kort tror jeg ikke på.
Jeg købte et Medion CF-kort hos Aldi
Min kortlæser sagde det var Toshiba
Da Canon havde formateret det sagde kortlæseren at det var Canon
Men det lyder utroligt for den gemmer jo bare i jpg som er det mest normale.
Og hvis du har hentet jpg-filen over på HD så bør der være et eller andet program som kan åbne det.
I paint >åbn>filtype = jpeg (jpg) åbnes alle jpg-filer, her hos mig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-08-04 21:31

Hej anyway - det lyder utroligt, at:
At det ikke skulle være muligt, at overføre JPG filer fra dit kort via kortlæser - det kan simpelthen ikke være rigtigt. Samtidigt siger du også, at det står i manualen - at man anbefaler kortlæser.
Og specielt designet SD-kort - det lyder også som en dårlig information.

Enten har du misforstået support medarbejderen eller også (mere sandsynligt) har han ikke spor forstand på, hvad hab udtaler sig om.
JPG formatet er et standard format - jeg har aldrig hørt om, at de er leverandør specifikt.

Prøv at kontakte Aldi - de kan ikke være interesset i af den danske support afdeling er uvidende.

Mvh Ivan

PS: Da Kandu fungerer meget dårlig for tiden - vil jeg som undtagelse give dig min E-mail (i håbet om, at den ikke bliver msibrugt):
ilc(a)pc.dk - udskift (a) med du ved nok.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 06-08-04 00:56

Hej Ivan
1) Jeg misforstod ikke supporteren
2) Jeg har torsdag kontaktet lederen af vore lokale Aldi og forklarede sagen. Hun synes jeg skulle rige til support igen
og forklare at manualen siger det "STÆRKT anbefales at bruge kortlæser". Hvis supporten igen var negativ, ville hun
tage affære.

Jeg har været inde på IT doktor at forhøre mig: http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=133021
Her var der en der fandt linket til mit kamera og hans kommentar:
>>> http://www.digitalkamera.de/Kameras/TravelerDC-5300.asp
hans kommentar:
……fortæller at der gemmes i DCF-standard jpeg (.jpg)
("normalt" bruges EXIF)

så du skal have et program der kan læse DCF-standard jpg´s
eller bruge det medfølgende software til at convertere billederne.
(MGI PhotoSuite 4) eller
http://www.snapfiles.com/get/stamp.html

eller måske et af disse:
http://www.snapfiles.com/freeware/gmm/fwdigi.html

SD kort og kortlæser fejler således ikke spor, og supports svar er noget
SD kort og kortlæser har intet med problemet og konverteringen at gøre(medmindre de er defekte)

..SD kort bruger en standard og læsere ligeledes.<<<

Som det også fremgår er det vist ikke alt for godt et kamera :(

Hvis jeg for brug for din e-mail vil jeg naturligvis ikke misbruge den, men nu er det vist sengetid.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-08-04 20:50

Jeg har forelagt problemet for ALDI's support Compare Support A/S som siger:

>>>>Kortet kan normalt godt læses i en kortlæser. Vi kan dog ikke garantere om det kan læses i præcis den model du har. Det tyder på at din kortlæser har problemer med at læse den måde som kameraet har gemt billederne på, men hvis kameraet kan læse og overføre billederne korrekt, så tyder det ikke på fejl på hverken kamera eller kort.
Desværre kan det tyde på at kortet og/eller den måde kameraet har gemt billeder på kortet, ikke er kompatibel med din kortlæser.<<<<

Det vil så sige at jeg skal igang med at afprøve -> returnere -> afprøve -> returnere -> afprøve -> returnere -> kortlæsere til jeg er heldig at få gevinst???

mvh
anyway

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 17-08-04 13:59

Tak for svaret tedd. Det var kortlæseren. Jeg købte en billig kennex i Kvickly i dag. Den fungerer fint.

Også stor tak til alle I andre der forsøgte at hjælpe, men tedd var jo først med det rigtige og man kan jo ikke fordele point.

mvh
anyway