/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
dyssen!?..
Fra : hvidtiger
Vist : 1055 gange
50 point
Dato : 31-07-04 17:57

Når en scooter eller hvis en scooter hakker og sprutter medmindre men har gashåndtaget helt i bund er det så en for stor eller for lille dyse der er i???..Skal dog siges at den gør det mest når den er kold, men dog også lidt når den er varm...Køre med tun..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 31-07-04 18:00

den er for stor..og sprutter derfor overskydene benzin ud...

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 31-07-04 18:10

Er det normalt at den hakker når jeg køre under 60km/t, dvs når gashåndtaget ikke er helt i bund..men ok!...

Det lyder bare mærkeligt, da jeg køre med en amal dyse #95 i en 21mm karburator..Især når jeg køre med et Hebo 47,6mm alu cylinderkit og hele gøjet dertil..Jeg fik at vide af en mekanikker at jeg pinede den da jeg kørte med en amal dysse#85..Men er det ikke meget lille dysse når jeg skal ned under #95 når jeg køre med meget tun eller er det meget normalt??

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-07-04 21:57

Det er meget normalt med en 95 og der må være andre fejl der gør den hakker, enten er nålen i gasspjældet hævet for meget, eller alt for lidt, eller der er noget i vejen med tændingen, feks dårlig tændrør eller hætte.
Hvis dysen er for stor, skal fejlen faktisk være størst når den er varm, men selvfølgelig kan der også være falsk luft feks i karburatoren, mangler du eller har du forkert chooker på?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 31-07-04 22:28

Der er den originale el choker på..Jeg prøvede og skifte til en dysse 85 og der hakker den ikke..Men det kan godt være tændrøret, men den starter nu hver gang uden problemer.Og vil ellers mene at hvis tændrøret er dårligt ville jeg have problemer med start..Men det er nu også bare en teori jeg har....

Men det vil jeg da lige prøve senere og skifte det tændrør og hæve/sænke nålen...

Mvh Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 31-07-04 22:55

Det kan der være noget om, det med at den starter hver gang, nu kører du vel med et koldt tændrør, altså et med tallet 9, da du ellers kan smelte stempelet, hvis det er helt hvid eller smeltet lidt på elektroden, så bliver motoren i hvert fald varm, ligesom det tyder på for lidt benzin?
Altså motoren bliver varm hvis blandingen er for tynd, og det ses på tændrøret.
Men det er da muligt at den 85 passer, når den kører godt med den, men så har den mekaniker ikke ret.
Hvis den hakker når den ikke har noget at trække på, men holder op, når det går op ad bakke, hvor den får noget at trække på, så tyder alt på for stor dyse.
Men det snød mig lidt, med at den hakker mere ved kold motor, men det skyldes nok at chookeren træder i kraft, og giver extra benzin.
Så summa sumarum, den 85 passer nok bedst, da det du kalder hakker, nok er at den slår over i firetakt (Kun tænder hver anden gang), på grund af for meget benzin.
Men det er ikke som mikkelgj1 siger, at det du hører er overskydene benzin der sprutter ud, men den ujævne gang, når blandingen bliver for stor til det vil antændes, da "gassen" kun vil antænde ved et snævert blandingsforhold.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 02-08-04 13:15

Tak for svaret pallebhansen.