/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Nu cylinder til Yamaha Fs-1
Fra : ThomasWedel
Vist : 410 gange
100 point
Dato : 30-07-04 18:48

Hej.

Jeg har lige købt en 43mm alu.til min yamaha. Og er ved at køre den til. MEN, det første stykke tid kunne jeg mærke stor forskel på den nye og den gamle cylinder. Jeg har ikke "presset" den på nogen måde, men nu hvor jeg ca. har kørt 100km kan den overhovedt ikke "sejtrække" og kommer først fremad ved 4000 omdrejninger. Ved godt at jeg kun er kommet 1/3 af tilkørelsen, men undrede mig bare over om det nu var normalt??

På forhånd tak.

 
 
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-04 20:11

De fleste aluminiumscylindre er overfladebehandlede med nicasil, som gør at deres overflade er meget hårdføre. Så aluminiumscylindre behøver ikke så lang tilkørselstid som støbejernscylindre, dog tager det længere tid, før de opnår fuld kompression, da stempelringene er længere tid om at slides til.
Så sejtrækket vil komme lidt efter lidt.
Men det kan jo også være dit gamle topstykke var planet, og derfor havde størrer sejtrækningsevne.
Og du skal ikke tilsætte mere olie i tilkørselsfasen, da det kan gå ud over trækkraft, og desuden let stopper udstødningen på en FS1.
Hvis du nu har kørt 100 km, er det også snart du skal efterspænde topstykket, ved at spænde over kryds 1-3-4-2
1-3-4-2
Hvis det er en lovlig cylinder med plomben taget, og 16 mm karburator, med 5,5 hk udstødning, og lidt gearing, skal du køre med ca. 160 dyse, hvis den er mindre vil du mangle trækkraft.
Du må godt give fuld gas i længere tid nu, bare ikke opad i højt gear.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ThomasWedel


Dato : 31-07-04 14:49

Okay.. Tak for svaret.

Mit gamle topstykke var ikke planet. Jeg køre med 170 dyse med 16mm karburator og 5,3hk udstødning og 14/40 gearing.

Tænkte på om det ville være en god ide at plane topstykket. På en lovlige cylinder gjorde det næsten ingen forskel, men vil det på den ulovlige??



Godkendelse af svar
Fra : ThomasWedel


Dato : 31-07-04 14:50

Tak for svaret pallebhansen.
                        

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 31-07-04 16:46

Ja jeg tænkte nok det var din opsætning
En fuldstændig planing, vil give ca 5 km og lidt bedre sejtræk, men er også lidt hårdere for lejerne, men FS1 har en god krumtap og kan fint klare det, men lejerne må ikke være for slidte, og der skal et godt rulleleje i plejlstangen, for oven ved stempelpinden.
VH Palle Hansen

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste