/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Midtersæde i Previa
Fra : JonFager
Vist : 1311 gange
219 point
Dato : 30-07-04 12:44

Jeg har netop købt en Previa, den gamle model ´93, med det formål at købe et midterkonsolsæde til denne, således at både kæresten, vores 2 mdr. lille pige og jeg kan bruge den sammen.

Ideen var at sætte barnestolen på midterkonsollen, men jeg kan forstå ud fra andres indlæg at dette ikke kan lade sig gøre...eller kan dét?

Eller skal man montere barnestolen på passagerersædet og sætte kæresten på midterkonsollen?

Min største tvivl er om vi overhovedet må bruge midterkonsollen til personbefordring, idet der ikke er sikkerhedseler forberedet til dette...!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-07-04 13:07

det må i ikke.. jeg kender en som har gjort det, men efter hvad han fortæller så er det ikke lovligt.. jeg kan ikke dokumenterer det. men har kun hans ord for det..
Han havde ihvertefald et ekstra sæde i midten og barne stolen monteret her på..hvordan han havde gjort de forskellige ting fast ved jeg ikke..

Junior

Kommentar
Fra : JonFager

Dato : 30-07-04 13:15

Oki,

men mener du at det ikke er lovligt at bruge midterkonsollen til personbefordring eller blot til barnestolen?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-07-04 13:20

Personbefordring.. det er ikke en godkendt sidde plads
men man kan godt eftermonterer et sådan sæde, men hvis det går galt er der sikkert heller ingen forsikring der dækker.

Junior

Accepteret svar
Fra : jesper_m_h

Modtaget 219 point
Dato : 30-07-04 14:03

Det konsol sæde ER godkendt og kommer originalt med en hofte sele, Jeg har en Previa 95 model og sædet er det samme som i alle de andre undtagen de "nye" med skæve forlygter.
Jeg har fået den synet 01-12-2003 og har ved den lejelighed forespurgt i roskilde synshal og de sagte at det var helt ok, og havde ellers ikke nogle bemærkninger til dette.

Jesper

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-07-04 14:06

hmmm.. så bakker jeg ud.. jeg kan ikke ringe ham op og kender ikke mere til historien..

Junior

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 14:17

Det er lovligt nok, der er bare nogen betingelser der skal være opfyldt.
Der skal være sikker fastgøring af sele.
Og sædet og passager derpå må ikke på nogen måde hindre føreren af bilen i at "betjene køretøjet på forsvarlig vis".

Kommentar
Fra : JonFager

Dato : 30-07-04 16:19

Tak for hjælpen venner.

Jeg var ellers ved at opgive. Har haft ringet til Toyota DK og spurgt. Konsulenten jeg snakkede med indrømmede at han ikke vidste så meget inden for emnet, MEN at han vidste at man ikke måtte bruge midterkonsollen som et sæde. Som han sagde..."Midterkonsollen er blot en måde at forene de to forsæder, men ikke lovligt at bruge som passagerersæde"!!

LOL

Sikke de har styr på det derinde...!

Endnu en gang...TAK.

Go´weekend

Godkendelse af svar
Fra : JonFager

Dato : 30-07-04 16:20

Tak for svaret jesper_m_h.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 30-07-04 17:33

Velbekommen og god tur