/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering omkring vindue
Fra : Hovsan
Vist : 2229 gange
150 point
Dato : 28-07-04 13:27

I forbindelse med nedtagning af bløde masonitplader omkring vindue opdager jeg, at der under vindueskarmen er en sprække i vindueskarmens bredde, 5 cm højt og 21 cm dyb. I bunden af sprækken er der en smule isolering - måske 3 cm og her bag, vinduesrammen.

Jeg skal nu atter have sat plader på væggen, men tænker på om jeg skal mure hullet til, altså bare fylde op, eller om jeg skal fylde ud med isoleringsmateriale og så bare sætte gipsvæggen op. Er der nogen der har den rigtige løsning på dette problem, som nok er opstået i forbindelse med, at tidligere ejere har udskiftet vinduer og hugget ud for at få plads til vinduet. (hullet har ujævne kanter).

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 160 point
Dato : 28-07-04 14:03

Således som du beskriver det, kan du både mure op eller isolere. Du skal dog lige huske dampspærre inden opsætning af gipsplader.
Isolering skal passe med de ujævne kanter.
Dee sidste centimeters overgang mellem vindueskarm og mur skal på indersiden afsluttes med "værk" (tjæret hamp) eller fugemasse til vinduer. På ydersiden bør man ikke anvende fugemasse men værk eller kalkmørtel.
Hvis der er hele 3-5 cm overgang skulle du overveje at indsætte en stump træværk.

God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:48

Tak for dit meget gode svar, som beskriver alle detaljerne og gode forslag til at klare opgaven. Tak fo svaret krestenklit.