/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Laminatfliser i udestue ??
Fra : eau
Vist : 5348 gange
100 point
Dato : 26-07-04 20:44

Jeg vil høre om det er muligt at lægge laminatfliser i en udestue?
Der ligger et 22mm træplankegulv direkte på strøerne, der er ikke isolering eller andet under gulvet.Udestuen er opført på en gammel terrasse, så der ligger fliser under
Min tanke er så at ligge en dampspærre og derpå lægge 8mm laminatfliser.jeg ved bare ikke om laminaten kan klare de forskellige temparaturer som der vil være i en uopvarmet udestue.

På forhånd tak til alle som svarer / Erik.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-07-04 21:01

Din dampspærrer vil ikke have den store virkning, når der ikke er isolering under.
Dine laminatfliser skal ligge på et plant og jævnt underlag.
En udestue har meget store temperatursvingninger, så de fliser vil løsne sig.

Kommentar
Fra : eau

Dato : 26-07-04 21:09

Jeg glemte at skrive at de laminat fliser som jeg har kig på hedder Quick-step og de skal "klikkes" sammen og ikke limes.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-07-04 21:19

Det var lidt anderledes. Men der bør være noget plant oven på terrassebrædderne.
Og stadig temperaturen - koldt nedfra og solvarme ovenfra - noget af en belastning.
Jeg ved ikke om hård oliehærdet masonitplader kan bruges.
Men selvfølgelig vil vil en dampspærrer da standse fugten som kommer nedefra.
Er der ikke højde nok til at lægge strøer på tværs så der kan være plads til isolering

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 21:20

Det holder ikke.
Når man lægger planker/brædder i udestue skal der være minimum 5 millimeter luft imellem dem for at de skal kunne klare de store forskelle i både temperatur og luftfugtighed.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-04 00:21

Hej eau !
Som emesen er inde på så skal du sikkert have et eller andet lagt på dine brædder allerførst, evt. olihærdet masonit som han skriver.
Men du må jo selv have en fornemmelse af hvor meget det eksisterende gulv arbejder under de forhold der er til stede derude, og derudfra danne dig en mening om det er nødvendigt med yderligere underlag. Hvis du sørger for at dampspærren er helt tæt vil den selvfølgelig kunne afhjælpe fugt nedefra også.
Jeg vil også forslå dig at forhøre nærmere hos din leverandør om laminatets holdbarhed ved store temperatursvingninger og de aktuelle fugtforhold, men umiddelbart tror jeg faktisk godt det kan lade sig gøre, omend du måske skal regne med en begrænset holdbarhedsperiode.
Held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : eau

Dato : 27-07-04 11:39

Jeg har ikke mulighed for at isolere gulvet da der ikke er plads til det.
Jeg har snakket med forhandlere af gulvet,jeg har været inde i 3 forretninger. Men jeg får forskellige forklaringer, lige fra, det kan godt lade sig gøre, til at det er umuligt at have laminat i en udestue.
Så bliver man jo forvirret når leverandøren ikke kan svare korrekt, det er derfor jeg spørger i dette forum for at høste af andre og klogere folk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 11:50

Da jeg nu har vendt tommelfingeren nedad må jeg hellere uddybe.
Det vil måske gå godt, men der er alt for store chancer for at det ikke går fordi en udestue normalt er lavet så den får meget lys og sol og dermed kommer op på høje temperaturer og har der været en kølig og fugttig nat vil der ikke alene blive varmt, men der vil blive damp der er ret varmt, især når gulvet er uisoleret da det vil danne kondens.
Laminatgulve er som navnet siger laminerede hvilket vil sige, at det er tynde lag af forskellige materialer der er limet sammen og en måde til at løsne lim er netop varm fugt. Flere af de typer jeg kender er limet sammen af plastmaterialer med en hårdtpresset papkerne så det vil slet ikke gå.
Jeg har tidligere haft en isoleret udestue (i 17 år) og vi fandt ud af at de eneste møbler der virkelig kunne holde var kraftige bambusmøbler der er sat sammen med søm og bast.
Du kan vel heller ikke tage gulvet ind om vinteren.
Hvis man lægger et laminatgulv på et betongulv der er isoleret og undlader at montere fugtspærre vil der kunne ske en delaminering af gulvet og jeg er bange for at det samme vil ske for dig da gulvet vil blive udsat for fugt fra flere sider.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-07-04 16:49

Det er jo ikke leverandører men sælgere du har spurgt.
"det kan du sagtens" han vil sælge og er ligeglad med dig og dit gulv.
"det kan ikke lade sig gøre" han vil ikke høre på dit brok om et års tid.
Et måske godt råd............find på en anden belægning som er mere hårdfør.
Eyvind.

Kommentar
Fra : tansan

Dato : 28-07-04 14:33

Hvad med at lægge parketgulv i stedet for laminatfliser.
COL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 14:38

Et parketgulv vil stille sig på "højkant" om vinteren. Har set hvad der sker f. eks. i fraflyttede uopvarmede huse.

Godkendelse af svar
Fra : eau

Dato : 10-08-04 07:21

Tak for svaret bennymanden.