/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp.
Fra : Dumbo2
Vist : 322 gange
100 point
Dato : 26-07-04 10:07

Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe mig.
Jeg har en computer, hvor hukommelsen er delt i C og D drev.
Mit problem er, at jeg godt vil have et drev. Jeg ved, at jeg skal lave en Fdisk, men kan ikke finde ud af, hvordan jeg gør, når jeg er kommet ind til Fdisk, så hele hukommelsen kommer på drev C.
Er der nogle der kan hjælpe mig ?????

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-04 10:19

Ved at bruge FDISK vil du slette alle informationer på den pågældende harddisk. Hvis du kun vil have C: til at fylde hele disken skal du have fat i noget andet værktøj.
Du får lidt link hvor tingene er beskrevet grundigt, og du kan spørge yderligere ud fra dem.
http://www.wintip.dk/artikler/partition.htm
Guide til FDISK
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 10:22

Du skal starte med at slette dine partiitioner, og bagefter skal du nøje med at oprette en primær der fylder hele disken.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 10:29

Denne er måske mere enkel at gå til mens den første er mere lærerig:
http://www.edbkompagniet.dk/guide/fdisk_ny.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-07-04 10:32

Dumbo2 - du har vel tænkt dig at beholde dit C: -drev med windows og alle dine programmer ikke ???

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 10:54

Til emesen.
Ja, jeg vil beholde drev C. Men det skal formateres, så jeg kan begynde på ny med nye programer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 10:58

Når det skal formateres kan du roligt bruge FDISK.
Hvis du har problemer med indholdet af links kan du roligt spørge.

Godkendelse af svar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 11:01

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 11:06

Held og lykke med projektet. Du kan stadig spørge hvis du løber ind i problemer.
Jeg har brugt FDISK rigtigt mange gange, men syntes linkene beskriver bedre end jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 19:20

Til BjarneD.
Hjælp Hjælp
Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig nu. Har prøvet at lave en Fdisk og det så ud som, om at det var ok. Men nu er der gået total kaos i computerne. På en eller anden måde beregner Fdisken C drevet som meget lille. Den fortæller mig at den kun har xxx antal MB, men jeg ved at den har 10 GB. Den har engang nok Mb til at win 98 kan installeres. Jeg håber du har en løsning på mit problem. Jeg håber du forstå, hvad det er jeg mener, da det er meget svært at forklare.
På forhånd Tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:24

Har du husket at sige ja til understøttelse af store diske (noget i den retning)?

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 19:26

Ja, det har jeg gjort.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:30

Det kunne tyde på at du har anvendt et forkert format.
Hvad står der når du kører FDISK og vælger vis partitionsoplysninger?

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 19:35

Jeg håber det er dette du mener.
C:1 A pri dos 2047mb System unknown usage21%

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:40

OK jeg forstår. Du har ikke fået slettet det hele, og har derfor heller ikke fået udnyttet alt.

Når man sletter en partition starter man med at slette logiske drev på udvidet DOS partition
Så slettter man den udvidede partition og til sidst den primære partition.
Derefter genstarter man. Kører FDISK via boot diskette og vælger 1, opret DOS partition
Da du vil have det hele udnyttet skal du vælge 100%
husk at angive aktiv partition. så du får oprettet C:\
Jeg ville afslutte med at køre format C:

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 19:48

Når man genstarter skal man så trykke ctrl-alt-del

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 19:49

Jeg er ikke helt dreven i fdisk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:52

Du kan godt genstarte på den måde.
Prøv at læse i dette link omkring slet partition, jeg kan se, at der står ca. det jeg skrev. Det er lidt sværere at skulle guide ud fra hukommelsen. En ting er at jeg selv kan se hvad det er jeg skal gøre noget helt andet at kunne huske det uden ad.
Bare tag det roligt for vi får det til at virke i fællesskab.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:53
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:53
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 19:54
Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 20:06

jeg kan ikke slette den udvidede partition

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 20:09

Du skal først slette det logiske drev på den udvidede partition

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 20:15

Den siger, at der ingen logisk Dos drev er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 20:18

Nu er det lidt svært fordi jeg jo ikke præcist ved hvor meget du fik lavet rigtigt så jeg skubber dig bare fremad.
logisk drev på udvidet partition er altså slettet og det må den udvidede partiiton så også være.
Så prøver du at slette den primære partition og melder tilbage hvis noget gør som det skal eller ej

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 20:50

Når jeg har slettet den primær partition og vender tilbage til fdisk og vil oprette en ny primær i C drev forbliver den så lille, at jeg ikke kan installere win98. Jeg kan ikke få alle GB over på C drev, den fortæller stadig at der kun er meget få MB. Har printe de sider ud fra wintip.dk og gået sådanne frem som skrevet. Fatter ikke en skid lige nu . HJÆLP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 20:54

Se her http://www.wintip.dk/guides/fdisk/fdisk1a.htm billede 2, der skal du J for ja i stedet for N som billedet viser, så skulle du gern efå den til ar udnytte hele disken

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 26-07-04 21:15

Jeg er ked af det, at skulle fortælle dig. Jeg har fuldt hele denne beskrivelse til punkt og prikke og der er ingen af delen som virker. prøver jeg at gå ind i 5 som hedder skift det aktulle harddiskdrev. er der stadig et c og d drev. Men nu opgiver jeg for i dag. Tak for hjælpen i dag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-07-04 21:16

OK.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 27-07-04 10:07

Hej BjarneD
Når nu røver jeg igen. Jeg har tænkt lidt over at jeg synes den se lidt forkert ud i BIOS opsætningen. Er det noget du kender til ? Jeg mener, at kan huske, at Pri master skal stå i normal.
Jeg sender lige, hvordan min se ud
Size Cyls hard landz sector modle

Pri master 10257 1247 255 19884 63 LBA
Pri Slave 1284 622 64 2440 63 LBA
Seondary master 0 0 0 0 0 Normal

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 11:02

LBA er meget almindeligt på lidt større drev, men hvis du har mulighed got at sætte den til automatisk søgning vil den typisk indstille sig korrekt. Jeg kan jo ikke se om du har den til AUTO, men hvis man sætter til USER kan man ji selv indtaste værdierne, men lad endelig være med det.
Hvis typen er sat forkert vil du få problemer med at udnytte størrelsen korrekt.

Hvis vi går ud fra denne oplysning som du skrev længere oppe
C:1 A pri dos 2047mb System unknown usage21%
så fortæller den, at du har lavet en aktiv partition idet et C drev er oprettet og størrelsen på 2047 mb passer godt med, at du kun har udnyttet de 21 % som der står så konklusionen må blive, at du har oprettet en primær partition der kun fylder 2047 mb eller 21 %.
Hvis du kan slette den primære partition (først slet aktiv) så skal du oprette igen.
FDISK undersøger størrelsen på disken og fortæller hvor meget der er til rådighed og der er det at du enten kan skrive 100% eller det antal mb som den har fundet efter at have sagt ja til at ville udnytte det hele vil den give dig det alt det der ikke er udnyttet..
HVis den finder færre end 100 % er det fordi du ikke har fået slettet en tidligere partition.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 11:05

Bær over med mine tastefejl og spørg bare løs. De der ting er noget jeg kender til selv om det efterhånden er sjældent jeg bruger FDISK da Windows XP har de ting indbygget under installation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 11:34

Jeg bemærkde at du skrev at du kunne skifte drev og så var der stadig både C og D, men når du bruger 5 skift drev så er det fordi der er flere harddiske til disposition.

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 27-07-04 12:01

Hej BjarneD.
Jeg ved ikke lige, hvad der er sket, men nu virker det hele og jeg har fået win98 ind.
Så mange tak for hjælpe og din tålmodighed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-07-04 12:04

Det er da bare dejligt.
God fornøjelse med det.