/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ond plante i min græsplæne
Fra : thulin
Vist : 5784 gange
150 point
Dato : 25-07-04 21:18

Jeg har i min græsplæne nogle "onde" planter som øjensynligvis er værre end skvalderkål.
Min græsplæne blev sprøjtet med Toxan plænerens i foråret og den fjerne også næsten alt uønsket i plænen. Dog kunne den ikke få bugt med én plante som breder sig næsten dagligt.

Kan nogle ud fra disse billeder fortælle mig hvad de hedder, så jeg kan sprøjte min plæne til næste år med en plæne rens som kan udrydde denne plante.
http://www.thulinsite.dk/ond_plante.htm (3.6Mb)
Toxan skriver på sin deklaration at den kun yder lille eller ingen effekt overfor kløver, potentil, ranunkel og ærenpris.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-07-04 23:15

Hej Thulin

Selv om det ikke er et nærbillede, kan man se de modsatstillede blade, der passer
for nellikefamilien. Det ligner en Hønsetarm, der er svær at få bugt med.
Når man anvender hormonmiddel er det vigtigt, at det sker i den periode, hvor
ukrudtsplanten er ung og i god vækst - altså i april/maj måned.
Selv om hønsetarm er en sej plante kan den bekæmpes med hormonmidler.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-07-04 23:33

Iflg. "de kloge" forsvinder alt undtagen mælkebøtter, hvis man slår plænen jævnligt.De fleste ukrudtspanter er etårige, og så dør de simpelthen, når de ikke når at sætte frø.
Du kan prøve at se på nedenstående links.
Hilsen Jette

http://www.havesider.dk/planteleksikon/plbe11.html
http://www.mst.dk/groenhave/graesplaene.html
http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0C7A!open
http://www.miljoeogsundhed.dk/artikel.asp?artikelID=3605&kategoriID=264
http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=393&katid=32

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-07-04 23:41

denne her lille søde blå blomst, er så lav, at en plæneklipper ikke kangøre så meget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 23:51

Hønsetarm er det bestemt ikke.
De billeder du viser forestiller 2 forskellige plante

Det første af nærbillederne ligner en hvidmelet gåsefod
og det nederste ligner en pileurt af en slags.
Begge kan blive rimelig store og er nogen af vore mest almindelige ukrudtsplanter på markerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-04 23:52

Nogen af de små planter i "plænebillederne" ligner ærenpris.
De får små blå blomster.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 150 point
Dato : 26-07-04 00:00

I et at de link jeg gav dig, er der netop sådan nogle små nogle omtalt. Jeg kan bare ikke huske hvilken en. Jeg tror forøvrigt, det er Ærenpris. De er rimelig lette at trække op, er de ikke?? Det er linket fra husoghave.bayer, der står om det i. Men de skriver bare Toxan eller Trim plænerens. Er du sikker på, du har givet Toxan nok? Trim rens er granulat, så der kan du se, hvor meget du giver.
Vi har sådan ca. en hel havefuld af det lort. Men ikke i græsplænen, underligt nok. Så jeg river vores op, så rødderne kommer med. Men de er vistnok etårige. Du kan også prøve at bruge det på nedenstående link.
http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=930&katid=32
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-07-04 00:06

Hvis man i en periode klipper græsset meget kort, kan man være heldig at udrydde dem.
Der er det med ærenpris, at noget gift i stedet nærmest fungerer som supergødning for dem så de vokser vildt og uhæmmet.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-07-04 08:35

Hønsetarm er det ikke, det er yderst nemt at få væk.

Jeg har fulgt Toxans beskrivelse til punkt og prik, og det fungerede yderst effektivt imod alt uønsket i plænen.
Har godt hørt at man kan klippe græsset langt ned og ofte. Min plæne gror flot og er grøn og saftig over alt, undtagen hvor den onde plante "bor" næste 5 kvm.
Min plæne bliver slået 2 -3 gange i ugen for at holde den nede.

Ærenpris, kunne være et godt bud, det passer også med at Toxan plænerens ikke er særlig effektiv over for netop denne.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 26-07-04 08:44

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-07-04 13:49

Så skal du måske være "ond" og udrydde det stykke helt med Roundup, med mindre du kan finde på noget, der ikke er så giftigt. Roundup er jo ikke særlig sundt for miljøet. Men hvis du udrydder det stykke, får du ikke en pæn plæne før til næste år.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-07-04 18:16

Jeg ville være ked af at skulle bruge roundup, selvom jeg kan nå at få plænen pæn igen inden vinter, men det ville være så voldsomt.