/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rensning af kobberkedler
Fra : storsand
Vist : 2850 gange
100 point
Dato : 24-07-04 21:45

Er der nogen der ved hvordan vi renser gamle kobberkedler?
De er meget gamle og helt sorte men der gemmer sig smukt kobber under overfladen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 24-07-04 22:15

Pudses med metalpudsemiddel.

Rensning med citronsyre kan lette - eller eventuelt erstatte - den efterfølgende pudsning med metalpudsemiddel: Bland ½ dl (40 g) citronsyre og 1 tsk. håndopvaskemiddel med 1 liter lunkent vand. Dyp kobbertingene eller børst dem med blandingen. Skyl efter med rent vand.
Fra denne side http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/rengoering0/materialer-inventar/kobber/

Det kræver knofedt, men de kan blive pæne.
Citronsyre kan bl.a. købes hos Matas.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-07-04 22:17

Hej storsand.
Normalt kræver det jo en god gang knofedt at rense kobber, men en yderst effektiv metode er fortyndet syre, du blander en del svovlsyre i syv dele vand og bruger dette evt. med en gammel opvaskebørste, derefter bruger du en alm. pudsecreme såsom det gammelkendte "Brasso" og kedlerne bliver som nye. Jeg har selv afprøvet det med et fantastisk resultat.
Men pas på, du skal ALTID hælde syren i vandet ALDRIG omvendt, det kan ellers eksplodere lige op i ansigtet på dig. Det er selvfølgelig stærke sager, og du skal bruge handsker m.m. og helst stå udendørs med rensningen.
Jeg kan lige give dig et link, som jeg vil anbefale at læse før du går i gang, der er iøvrigt mange andre gode trick´s i dette link:
http://users.cybercity.dk/~buu1693/tips/rengoring.html
Det er som sagt en meget effektiv metode, held og lykke med det
HUSK: udvis den fornødne forsigtighed !!!!
mvh Benny

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-07-04 22:20

På denne side finder du flere ting om rensning af kobber.
Der bruges både Citronsyre,Svovlsyre,Saltsyre og Polervand. Søg på "kobber", og du finder mulighederne.

http://www.svendaage.dk/borupkemi1.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : storsand

Dato : 24-07-04 22:35

Tak for jeres gode svar!!

Godkendelse af svar
Fra : storsand

Dato : 24-07-04 22:36

Tak for svaret ans.