/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batt. til bærbar.
Fra : k_m_s
Vist : 267 gange
100 point
Dato : 23-07-04 09:24

Hej
Jeg har en bærbar som jeg oftes bruger med strømforsyning. Hvordan opbevare jeg batteriet bedst så det har en lang levetid?
Lader det op, hiver strømforsygning fra og lader det køre tomt i PCen. Og starter forfra.
Eller lader det op, hiver det ud af PCen og lader det ligge og aflade sig selv. (og lader det op måske en gang om måneden så det ikke køre helt tomt)

K_M_S

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-07-04 09:46

Det kommer helt an på, hvilken type batteri det er. Prøv og se på batteriet, der sikkert Pb, Ni-MH, Ni-CD, Li-Io, LI-Po eller noget andet. Det er helt forskelligt, hvorledes de opbevares bedst.
Så venligst kom tilbage med type.

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 14:18

http://www.batterier.dk/
Tryk på spørg om batterier.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 23-07-04 15:30

Det er et Li-lon batt.
11,1V 5850mAh.

K_M_S

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-07-04 16:14

Et Li-Ion opbevares bedst delvist afladet.
Jeg ville aflade det ca. 1/3

MVH

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 23-07-04 20:12

Hej Viskinge
Hvor længe tror du så det kan ligge, så det ikke aflader helt.
K_M_S

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-04 22:15

Jeg har selv haft nogle liggende i Ca. 9 mdr. uden de har taget skade, men det er svært at sige hvor lang tid.
Som tommelfingerregel, siger man, at der ikke sker noget med dem i 6 mdr.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 24-07-04 09:25

Mange tak for svaret viskinge.
Ja, jeg ved godt man ikke kan sige præcis hvor lang tid.
K_M_S