/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Manicure Perser kat
Fra : haahr79
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 23-07-04 00:10

Hejsa.
Jeg har en kat,som eftersigende skulle være en manicure perser kat.Den er langpelset ligesom en perser, men den har ikke den flade næse.Jeg har haft den i godt et år nu, men undrer mig over hvorfor den ikke er blevet større.Den ligner stadig en killing.den er ikke syg, og den spiser rigtig meget.Jeg er interesseret i at vide om andre har sådan en kat,og om den ikke bliver større.
mvh inge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 00:26

Jeg tror nu ikke det er manicure, det er noget man gør ved neglene.
Nu er der stor forskel på hvor store katte bliver.
Men en langhåret kat kan være meget forskelligt, så det kan være svært at sige hvad det er hvis du ikke har papirer på den.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 02:16

Vi havde en lille kat, der også lignede en killing. Men det viste sig senere, at hun havde en kæmpe udposning på spiserøret, hvor alt maden faldt ned. Så hun voksede ikke, fordi hun ikke fik noget at spise. Det viste sig ved, at hun begyndte at kaste op en gang imellem. Så blev det tiere og tiere. Til sidst kastede hun op hver gang hun havde fået noget at spise. Dyrlægen lavede en kontrast-røntgenundersøgelse på hende. Det var den, der afslørede udposningen.
Men derfor behøver din kat jo ikke have en udposning. Den kan være lille af natur.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 23-07-04 10:57

Hej!

Jeg undrer mig lidt over at du siger at din perser ikke har den flade næse/ansigtsbygning. For det er jo det folk vil have når de køber en perser. Jo fladere ansigtsbygning jo dyrere er de som regel.

Jeg har aldrig hørt om en manicure perser og hvis den heller ikke har den flade næse kunne det godt lyde som om du er blevet snydt... Har du ikke et billede af den liggende på nettet som man kunne få lov at se?

En fuldvoksen perser vejer mellem 3-6 kg.

Her får du lige en beskrivelse af en voksen perserkat:
Krop: Skal væres solid gerne lidt tung i det, muskuløs og kort på gode solide benstammer og kraftige poter.
Hoved: skal være rundt med en god hvælvet pande
Øjnene: De skal være runde og åbne (må ikke være skrå)
Næsen: Den skal være kort med en bred næseryg og gode åbne næsebor
Bid: Skal være lige en anelse overbid eller underbid kan dog tillades, især på killinger
Ørerne: De skal være små og afrundede
Pelsen: Den skal være lang og blød
Halen: Kort og busket.

Det lyder også mærkeligt at den ikke vokser, men som jernladyen siger kan det godt være at den har en udposning på maven...
Men det er nok en god ide at få den undersøgt hos en dyrlæge.

Med venlig hilsen Natascha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 11:15

Nu er det ikke alle persere der har den flade snude. Dem der ikke har kaldes angorapersere.
Mange kalder også fejlagtigt alle langhårskatte for persere.
Og jeg tænker lidt over om haahr79 mener mainecoon i stedet for manicure.
Men det kan selvfølgelig også være miniature der menes. Men der findes ikke miniatureracer hos katte.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 23-07-04 11:29

Ja jeg har også tænkt på om hun mente mainecoon...
Eftersom hun ikke skrev at det var angoraperser gik jeg ud fra at hun havde en "rigtig"
perser med flad ansigtigsbygning...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-07-04 12:12

Perserkatte er ikke særlig store vi har selv haft en lille fin dame, hun vejede bestemt ikke ret meget knap 3 kg. Snowboll de light Vega, desværre er hun død.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-04 12:34

Jamen det er da rigtigt 25, at nogen persere ikke bliver særlig store, og haahr79 skriver jo at katten spiser meget og ikke virker syg.
Man kan også mærke om den er tung nok. Nogen gange kan en tilsyneladende stor udseende kat være "fjerlet" at løfte på.
Men hvis dens vægt "passer" til størrelsen drejer det sig nok bare om en kat der er lille af vækst.

Men du siger katten spiser meget.
Hvad får den at spise? Det kan skyldes for dårligt foder hvis den ikke vokser nok, og hvor gammel var katten da du fik den.

Kommentar
Fra : haahr79

Dato : 23-07-04 16:02

tak for alle de gode kommentarer,jeg har bestilt tid hos dyrlægen,mon ikke han kan fortælle mig lidt mere om min lille kat.Pindsvin(min kat) får tørfoder,engangs vådfoder og spiser også gerne alm. mad, som rugbrød med makrel.Jeg har dog undret mig over at hun kan spise så meget, og stadig være så lille.Men nu må vi høre hvad dyrlægen siger.
mvh Pindsvin og Haahr

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-07-04 16:17

ER pelsen blank? Jeg syntes også du skal gå til dyrlægen, hvis lillemis er syg får du det at vide.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 23-07-04 17:26

Håber du vender tilbage og fortæller hvad dyrlægens erklæring bliver...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-07-04 20:15

Man kan IKKE udelukke en udposning på spiserører på, om katten spiser meget. Vores lillemis spiste som en mejetærsker, mange gange om dagen, og hendes pels var også rimelig blank. Og hun havde masser af energi. Det eneste man kunne mærke på hende var, at hun var meget mor-syg og var så lille, men det regnede vi ikke var noget fysisk. Det var først da hun begyndte at kaste op med jævne mellemrum, vi begyndte at blive bekymrede. Og der gik et godt stykke tid. For opkastiningerne kom først, når udposningen var fuld, og den voksede, selv om katten ikke gjorde. Da vi omsider så den på røntgen, var den på næsten lige så stor som lillepigens krop. Der var et par cm i hver ende, hvor den ikke var. DET var et chock. Især fordi hun var sådan en bedårende lille en. Jeg ved godt, man ikke må gøre forskel på kattene, men var noget helt specielt. Jeg kan stadig tude over hende, selv om det er over et år siden, hun blev aflivet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 25-07-04 20:13

hej!
Hvor sikker er du på forældrene? Indavl forefindes og det at den ikke følger "mål" med katte i den kategori, kan brtyde at den ikke er den race, som den bliver udgivet for. Jeg har selv købt en sådan lille pjevs, men var glad for den, som den nu var!! Tror ikke at det nødvendigvis er sygdom. Da den spiser godt forudser jeg at du ser tiden an og at du blot skal være glad for den, men avl ikke på den!
Mvh la

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-07-04 20:50

perserkatte kan være meget små, de kan også sommentider være fint spisende.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 13-08-04 14:28

hmm, skal dette spørgsmål ikke snart afsluttes.
Og må vi ikke høre hvordan det gik med din kat??

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 06-10-04 17:43

Stadig intet svar..... hmmmm :-/