/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gummitræ
Fra : bauchmann
Vist : 7481 gange
100 point
Dato : 17-07-04 08:18

Jeg har et gummitræ der nærmer sig loftet. Kan man klippe det ned? Kan man gøre det nu? Kan man få det afskårne til at slå rødder?
Torben

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 17-07-04 09:00
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-04 10:53

bauchmann
Jeg har tidligere haft et gummitræ, det stod i en vinterhave, det havde da nået en højde på ca. 4 m. Desværre var det fyldt med bladlus og alle forsøg på at blive af med bladlusene mislykkedes. Til sidst var der ikke andet at gøre end at "fælde" træet, så der kun var ½ meter af stammen tilbage. 5 år efter havde træet nået den samme højde igen. Så det kan lade sig gøre.
Hvis du klipper det ned, kan du sætte de afskårne grene i en spand vand. I løbet af nogen tid vil du kunne se begyndende rødder. Så kan du plante "nye" gummitræer.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-07-04 10:56

Jeg har skåret en del fra et kæmpegummitræ, og de gror allesammen, man kan godt beskære gummitræer, nogle gange er de jo blevet for store og brede, vi fik i hvert fald flere gummitræer ud af det, mine sønner fik også, gummitræer er flinke til at sætte nye skud igen, de er nemme at have, de kræver ikke meget, jeg har selvvanding på 2 gummitræer, når det er varmt skyder de meget.

Man kan stikke skuddene direkte i jorden - eller sætte dem i vand til de har slået rødder.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 17-07-04 11:10

Kan man beskære den nu?
Torben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-04 11:18

Ja det kan du godt. Da min gummiplante blev beskåret, var der hedebølge.

Held og lkke med dit forehavende. Du kan få mange nye planter ud af det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-07-04 11:18

lkke = lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-04 11:19

Du kan sagtens beskære et gummitræ nu. Men måske er det nødvendigt at "lukke" skærestedet med voks ell smeltet stearin, da der ellers kan løbe for meget saft ud af planten.
Skuddene får du bedst til at slå rod ved at sætte dem i fugtig jord ( ret dybt)

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 17-07-04 11:34

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 17-07-04 19:37

Jeg gjode noget helt andet - de lange grene jeg ville af med, der pakkede jeg grenen ind en håndfuld jord og plastic, sørgede for at folde det fugtigt, og i løbet af et par måneder var plasticcen fyldt med rydder - liige til at plant.

Det blødende sårsted lukkede jeg ved at svide/brænde det med en lighter