/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
KØB AF BÆRBAR PC! (HJÆÆÆÆLP!)
Fra : xyu1979
Vist : 502 gange
296 point
Dato : 13-07-04 23:27

Jeg skal ud og investerer i en bærbar pc, og har nogle krav, men også nogle spørgsmål, findes der måske nogle ejer'e af bærbare med gode erfaringer de vil dele?

Jeg har læst en del på nettet, men synes ofte at jeg savner noget "objektivitet" pg gennemskuelighed, jeg er ret ligeglad med kommentarer som "...jeg har hørt at det og det mærke er dårligt" eller "...Man siger at........ofte er af dårlig kval." Selvom det som regel er velment er det blot med til at forvirre endnu mere...men ikke mere brok nu til mine krav til den bærbare...

Jeg har tænkt mig at ofre ret mange penge (dvs. mellem 16000-25000), hvis "ALLE" mine krav kan opfyldes, men det er selvfølgelig også en investering, forstået på den måde, at jeg forventer at den stadig fungerer om 6 år...(omend den måske til den tid er forældet væsentligt...)

Anvendelse:

# Studie - (Jeg skal til at studerer, så udannelsesmæssige ting skal den kunne, men det kan de jo alle stort set??!)

# Spil - (selvom jeg mest spiller fodbold manager spil,og andre der ikke kræver en masse power, skal maskinen kunne køre "de nyeste" spil som Halflife 2 så optimalt som de nu kan på en bærbar nu til dags)

# Film - (Den skal kunne afspille dvd'r mm. så man kan smide sig i sengen, sommerhuset eller toget og sætte en filmz på)

# Se godt ud!!! - (den skal erstatte min stationære, så den må meget gerne være "en pryd for øjet/skille sig lidt ud", det er selvfølgelig en smagssag, men er f.eks. ret glad for Apple's design, eller den nye Acer Ferrari )

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jeg er ikke så "klog på de tekniske specs. en bærbar skal have for at kunne honorer de ovennævnte krav, men har da et par ting, som skal være i orden....

# Stor skærm mindst 15" (er ikke inde i de forskellige, XVGA, SVGA osv.)

# Stor harddisk 60-80 GB

# DVD/Brænder drev ( skal kunne brænde/afspille DVD'r osv.)

# Dothan processor ????

# Den skal være støjsvag!!!!

# Den skal kunne køre i lang tid, uden at brænde sammen (når den er tilsluttet strøm)

# Den skal være solid, vil også kunne bruge den om 6 år....(jeg er selvfølgelig klar over, at der er alm. slitage, men da den 80% af tiden højst sandsynlig vil stå det samme sted, mener jeg det er realistiske krav???)

# Ati Mobility Radeon 9700 eller bedre? Hvis der findes noget bedre til bærbar???

# En masse RAM, nok til at den ikke virker langsom....

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om af ting, håber der er een eller flere der kan hjælpe, har forsøgt at være så specifik som mulig, indtil videre har jeg haft kig på et par modeller:

# Zepto 4200

# Apple's Powerbook G4 serie

# Fujitsu Siemens T- serie (har fået den anbefalet af een ven, men roterbar skærm???! Lyder som en ulykke...)

# Asus W1N

# Acer Ferrari 3200

.....Er der nogle der har erfaringer med een af disse modeller?

Jeg har selvfølgelig også overvejet Dell....men har en mistro til store globale firmaer, der lover Guld og Grønne Skove, men selve princippet i at "bygge" den selv tiltaler mig....

Men hvis det at man selv bygger en model, istedet for at vælge et færdig konfig. produkt fra f.eks. Asus eller Apple får betydning for computerens levetid er det jo et problem....

Pheeeeeeeeeeeeew sikke en masse spørgsmål jeg har! Håber der er een eller anden der vil hjælpe mig....

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 13-07-04 23:58

Altså jeg kender et godt sted du kan kikke:
www.edbpriser.dk

Og sådan en computer du snakker om skal nok i hvert fald have:

2000 mhz processor
512 mb ddr ram
265 mb ddr ram grafik kort
60-80 Gb harddisk som du siger!
og en dvd brænder

og så skal den nok holde nogle år!!!

Ps. Jeg tror du skal overveje at lave den ved Dell jeg tror det er bedst for så kan du få den som du vil have den!!!

Hilsen Yumatci

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-07-04 00:00

Har lige anskaffet en @-bærbar fra Midt-Data, som jeg er vældig godt tilfreds med.
Jeg synes, du bl.a. skal vægte:
køb en centrino-standard
- den centrino 1,5'er jeg har købt svarer nok ca. til en 2 GHZ P4 stationær maskine så vidt jeg lige kan vurdere
skal du spille meget eller bruge den til grafik skal du nok ofre så høj en klokfrekvens du har råd til
- den har en god batterikapacitet
15,4" wide-screen skærm
- det er "tæske-lækkert" at have en wide-screen skærm, ikke blot til film, men også til f.eks. regneark og programmer med mange bokse på skærmen
Pas på med tasters placering
- den "blå tast" til alt. funktioner sidder hvor ctrl tasten normalt sidder, og det er ikke heldigt!
Floppy-drev
- jeg kan ikke undvære et diskette-drev, så derfor har jeg købt et eksternt USB-drev - en ganske fortrinlig løsning!

Check maskinerne hos f.eks. Midt-Data, shg o.fl. De er rigtig gode til prisen!
Jeg købte lidt i blinde og blev glædeligt overrasket!

Hilsen og held og lykke
myg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-04 01:45

Hvis Aldi kommer med en bærbar, som de gør med mellemrum, så siger den spar to til det hele og lidt til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 14-07-04 02:18

Hej, lige et par tips...

- Drop diskettedrev - det er yt, især om nogle år. Køb i stedet USB-key på min. 128 MB
- Hold dig langt væk fra delt grafikkort!
- Lav forsikring, hvis du skal bruge den de 6 år, for forsikringen er ofte billigere end et batteri, og det holder kun ca. 3 år!
- Centrino-standard som myg sagde er perfekt, specielt udviklet til bærbare
- Tænk på, om du har behov for firewire-port - og hvor mange USB 2.0-porte?!
- Ekstern mus er en nødvendighed i spil som Halflife 2. Targus har nogle små gode optiske mus, som kører på alle overflade - incl tøj og andet stof (specielt velegnet, når man er på farten)

Held og lykke med jagten!

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 14-07-04 02:21

Lige en ting til!!
- Tasterne på tastaturet skal alle have samme bredde! På nogle bærbare er æ, ø og å-tasterne en del mindre end de resterende!
- Og husk at købe et par rigtig gode høretelefoner, hvis du ikke allerede har nogen! Ellers er der ikke meget ved en film i toget...

Kommentar
Fra : ibenkh

Dato : 14-07-04 11:51

Har ikke en Apple Powerbook, men en iBook istedet.
Er rigtig glad for den, synes den er lækker
Jeg er ikke til Microsoft produkter, hvilket var en af grundene til valget af en Apple, men du skulle måske overveje, om de computer spil, du vil spille, findes til Apple, før du køber en PowerBook.

En anden ting du skal huske er at vurdere, hvor stor den må være. Min har en 12" skærm og er let at bære rundt på - så man gider tage den med sig.
Jeg kender en med en større skærm (tør ikke lige sige, hvor stor den er) og han synes den er for tung at bære rundt på, så han har den sjældent med.

Men har du tænkt dig, at den skal stå derhjemme alligevel og bare vil have en bærbar, fordi den fylder mindre, så vil en større måske være ok.

Det var lige et par tanker herfra...
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : xyu1979

Dato : 14-07-04 16:00

Tak for kommentarene indtil videre...

Findes der nogle tilfredse ejere af Zepto bærbare? Kender ikke så meget til mærket/firmaet, men har fået det anbefalet af flere...

En forhandler har fortalt mig at man IKKE kan spille f.eks. Halflife 2 på nogen som helst bærbare idag, hvis de skal køre på et acceptabelt niveau? Nogle der kan dementere dette?

Kommentar
Fra : xyu1979

Dato : 14-07-04 16:01

btw...

Den model fra Zepto jeg har fået anbefalet er Znote 4200, hvem ejer den? :D

Accepteret svar
Fra : rbille23

Modtaget 296 point
Dato : 18-07-04 11:52

Der er især én bærbar der kommer på tanke når jeg læser din forespørgsel
nemlig Acer Travelmate 8000:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AcerTravelMate8000
denne maskine er nok den maskine med bedst forventet levetid der samtidig
har ATI mobility radeon 9700(med 128 MB RAM) og dothan kerne cpu.

Eneste ankepunkt du kan have mod denne er udseendet, men det er naturligvis
subjektivt.
Ellers er der en maskine som Asus W1N, denne er baseret på apples powerbook
kabinet(det er asus der producerer apples maskiner) Desværre har denne "kun"
et mobility radeon 9600.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusW1N

Et andet alternativ er Asus M6800Ne som har et flot udseende og radeon 9700
grafikchip. Desværre kun med 64MB Ram.
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne

kan du "nøjes" med 64MB Ram er asus M6800Ne nok det bedste bud, da de også
har international garanti. Denne gør at du kan ringe til asus
servicecenteret der hvor du skal studere og få den repareret selvom du er i
fx tyskland eller usa.

Hvor realistisk det er at forvente at kunne spille hl2 på en bærbar er jeg
ikke helt sikker på, men jeg kan da sige at vi på kontoret kunne spille
farcry(dog på laveste kvalitets niveau) på en maskine, med mobility radeon
9600 (64mb) ram, med nogenlunde resultat.

Godkendelse af svar
Fra : xyu1979

Dato : 18-07-04 11:55

Tak for svaret rbille23.