/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Klonk lyd i Previa
Fra : Bragesvej
Vist : 3432 gange
220 point
Dato : 13-07-04 20:17

Bil Toyota Previa 2,4 Gli 1993 230000km

Problem:
Bil giver en klonk lyd fra bagenden hvis der køres lidt hurtigt over et bumb eller hul i vejen.
Toyota har kigget på det to gange begge gange stod der 5 mekaniker under vognen!!
Udstødningen er det ikke, Toyota mener "Måske" det er en rund gummi plade der sider under fjederen bagtil,
den er mørnet bort. Øhhee jeg er måske blind jeg kan ikke se den omtalte fjeder, kun den foran foran!

Udskiftning for begge to ca 2000kr......MEN de siger der skal afmonteres en "Stang" og går den i stykker er prisen 10000!!

Og så granter de ikke lyden går bort....mange penge for en fuser ikke????

Lyden er der ikke når jeg køre normalt, heller ikke i sving (Støddæmpperne er ret nye siger toyota)
De har banket på ALT.....De har næsten givet op..På nær de 2 til 10000...Hjælp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 20:47

Jeg tror det kan være noget med støddæmperne selv om de ser ret nye ud. Eller evt. noget bøsning hvor de er skruet fast. Ellers et eller andet ophæng ved hjulene.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-07-04 20:49

Tjaa. men det er set efter ...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 20:54

Måske nok, men nu kan det være svært at se på en støddæmper om den er defekt inden i. Det er ikke altid "tryk 3 gange og slip" testen afslører den slags fejl i en støddæmper.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 13-07-04 20:58

Det kan godt være du har ret, men skal jeg udskifte dem...og satse på lyden går væk?

Lyden er "Tung" altså en tung klonk lyd...ikke bare et lille klink klink som fra en udstødning, næ denne lyd lyder som om bagtøjet er ved at falde af!

Det er mig en gåde at Toyota ikke kan finde sådan en stor lyd??

Der er kommet ny olie på bagtøjet (Og det sider fast

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 20:59

Når du kører over sådan et bump, så "løfter" enden sig på bilen idet du kører over, for derefter at presse støddæmperne sammen lige når du "lander" efter bumpet. Hvornår er det så bilen klonker?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-07-04 21:00

Jeg tror dine mekanikere har ret. Hvis det var støddæmperne ville du oplevede lyde under andre omstændigheder.
Det der kan blive dyrt er nok svingarme eller stræbearme som stabiliserer bagtøjet, men ud over at jeg har set nogle Previa så ved jeg ikke hvordan de er opbygget, men det gør dine mekanikere.

Kommentar
Fra : jesper_m_h

Dato : 13-07-04 21:02

Helt enig
Min Previa GL 95 havde også "mislyde" i måsen, de kunne heller ikke finde ud af hvad det var hos toyota.
En kammarat hjalp med at skifte støddæmperne bag i og det hjalp en hal del lydene er væk den accelerere meget bedre og så bruger den lidt mindere benzin

Jesper

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 21:27

Det er nemlig rigtigt Jesper sådan en sølle støddæmper kan være skyld i meget mere end man tror, også selv om de ikke ser ud til at fejle noget.
Jeg havde en gammel Mercedes engang, og hver gang jeg kørte over en fartdæmper stribe eller et kloakdæksel, så smækkede bilen bagenden 30-40-cm ud til den ene side. Det viste sig også at være en defekt støddæmper selv om den kun var få måneder gammel.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-07-04 22:04

Hmm... Ikke for at blande mig i dit valg af værksted - men hvorfor egentligt ikke køre til et uautoriseret værksted? Man kan få mindst ligeså gode uoriginale dele som koster 1/3 af hvad de koster hos Toyota og deres timepriser er langt lavere. Jeg har kun brugt autoriserede værksteder til mine gaanti rep. - og jeg er meget bedre tilfreds med både service, pris og kvaliteten af det udførte arbejde hos de uautoriserede. Men tilbage til spørgsmålet. Hvad med styrekugler og bærekugler, krængningsstabilisator, knækket bagfjeder, udstødning m.m. - har i tjekket det? Det vil være ret surt hvis man gav en masse penge for at få lavet noget og det så bare er udstødningen der rammer bunden af bilen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 13-07-04 22:46

Jeg tror ikke på det er dine gumme ting ved bagfjedrene der gør det. Jeg vil sige du skal prøve og skifte dine støddæmper. Hvis Det ikke hjælper må vi se på det.
Den ting til 10000... Ved ikke lige hvad det er men det kan være en sporestang i bag, og de har det med og gå når de skal skildes ad. Og det er DYRT og lave på, men igen de fejler ikke noget, andet end de er slået skæve (skade).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-04 23:20

Jeg tror også på støddæmperne, det er i hvert fald ikke styrekuglerne flash, det er ligesom i den forkerte ende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 13:44

Det toyota mener med en "stang der går i stykker" er måske hele bagakslen de mener.
Din bil er udstyret med noget der hedder en Compound bagaksel med "integreret" fjederben i hver side, og en krængningsstabilisator. Derudover er der dobbeltvirkende hydrauliske støddæmpere.

Hvis det ikke er støddæmperne, hvad jeg dog tror det er, tror jeg du skal koncentrere dig om "bagbroen" som bagtøjet er fastgjort på. Muligvis kan der deroppe være en defekt, evt. rusttæring, der gør, at det er hele bagbroen med bagaksel der bliver banket op i karosseriet.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-07-04 18:23

Ok lad os sige støddæmmperne, men hopper jeg som en gal inde i vare rummet er der ingen lyd og bilen retter sig op med det samme, ang fjedere som skulle være knækket tjaa godt bud, men da de siger ar det er gummmi pladen den hviler på, ja så må man gå ud fra at vis fjederen var knækket så ville de opdage det, lyden kommer vær gang jeg bakker forsigtigt ned fra en kansten det lyder måske lidt som det kommer fra bilen´s højre side (Passer side)
køre jeg over et hul i vejen (Og tro mig dem har vi en del af i helsingør) er der ingen lyd????

Forviget...ja meget,

Som sagt har bilen været på værksted og de har set undervogen efter...snøft

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-07-04 18:29

Dova: bilen klonker kun når "Røven går ned af" som sagt når jeg bakker ned/op fra en kansten eller køre over et fart bump med ca 60 i timen, køre jeg over med 40 til 50 km ja så ingen lyd??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 18:58

Støddæmper!!!
Jeg tror på du har en støddæmper der er for blød og kan klare en vis belastning uden problemer.

Men muligvis kan det også være et eller andet ophæng ved hjulet, men så skulle du i hvert fald kunne høre det ved huller i vejen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-07-04 19:38

Ok i brkerød ligger der et drive ind center for biler seævfølig
De fortager gratis støddæmpertest, det prøver jeg, men mon ikke de siger de skal skiftes (De skal jo tjene penge)

Kan nogen sige om jeg skal bruge Gas eller olie dæmpere

Hvad er prisen ca for sådan et sæt bagtil ca..

Han forhandler
Monroe,Gabriel,Lip....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 19:52

Bilen kører originalt med oliehydrauliske støddæmpere så vidt jeg kan se.
Sådan nogen steder du nævner, plejer de at lave en test som bliver udskrevet på en strimmel så man kan se
om de virker, og så kan du i det mindste se om de arbejder uens de to dæmpere bagpå.

Prisen kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-07-04 17:15

Ja så er det jo om man tør skrive dette!

Faktum: jeg kørte til en anden mek, han undersøgte problemet,han fandt fejlen! der går en "arm" ud til baghjulet,når han rokker op og ned i hjulet, gir det sig, der er problemet, rokker han det til siden er der intet problem!

Det bliver lavet i morgen.....Men da jeg købte nye dæk til bilen og der blev fyldt luft i ,kørte jeg hjem igen,
igår så jeg på dækkne og syntes de trængte til luft, jeg ville pumpe dækene op, der var 2.0 bar i, dette stemmer ikke overens med manauelen til bilen, den forskriver 2,5 bar! det fyldte jeg i dækne.....jeg køre min vej..Hvad sker der, lyden er VÆK!!!.........Jeg kan så tvinge bilen hårdt, til at komme med lyden, men det er jo ikke meningen...men hvad nu skal jeg få skiftet den del som der er slør i ??...eller hur??

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-07-04 17:21

Hvis der er slør i den bærearm skal den skiftes om der er lyd eller ej. Det kan forsage stort dækslid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-07-04 17:57

Jeg holder med Geu. Lad være med at køre rundt med det der med mindre bilen står for at skulle skrottes og du har jo lige fået den så det skal den vel ikke.
Jeg må tilstå, at jeg på ingen måde er overrasket over resultatet. Den vil under ingen omstændigheder kunne synes med det (hvis de opdager det).

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-07-04 18:27

Men at dæktryket har indflydelse på det hvorfor??...en halv bar er måske nok til at lyden går "Næsten" væk????

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 29-07-04 18:31

Man skulle tror at mere luft jo mere hård blev undervognen, og jo mere ville den larme...forviret ja?? jeg er

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-07-04 11:26

Rend mig i rø...

Der blev skiftet en sporestang, dette hjalp selvfølig ikke....

Droper det, køre med det til det går helt i stykker, så kan fejlen da findes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-04 22:41

Jaja BjarneD overraskelsernes tid er åbenbart alligevel ikke forbi

Det var alligevel ikke bærearmen der var skyld i problemet.

Men derfor var det alligevel godt, Bragesvej, at du fik den skiftet, for det kunne ødelægge dine dæk og STØDDÆMPER
Og med hensyn til dæktrykket, betyder det mere end man tror, hvis der er for lidt eller meget luft i.

Men jeg kan godt forstå du er træt af det, der er ikke noget mere irriterende end når man ikke kan finde ud af, hvad der er galt med "skidtet"

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-07-04 22:48

Bilen køre jo fint så det er ok, den dag hvor det virklig pisser mig af, ja så er det jo ind bag rattet, en sen nattetime
giv den fuld gas, ja det er 200km/t.....hen over et fart bump, er der intet der falder af, ja så skal en previa lyde sådan!

Så var det man skulle starte en ny tråd ang denne "Gode Bil" når jeg køre 100 i timen begynder at slippe speederen når ca ned til 60 ja så kommer der en rumle lyd bagfra........bagpotte, nej vel, bagtøj....tanken giver mig kuldegysninger

Hvad sig er du....andet en sælg den .......NOT

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 23:05

Jeg fatter ikke nutidens mekanikere, nej se den gang jeg havde kedeldragten på....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-07-04 23:20

Som en lille sidebemærkning vil jeg lige nævne, at det var arbejdsmetoderne på Københavnske værksteder der fik mig til at skifte erhverv. Jeg var importeret for at løse nogle problemer med serviceringen af nogle dyre firehjulstrækkere, men det der blev forventet kaldte jeg ikke ordentligt arbejde og så skred jeg.

Bortset fra det så kunne jeg forestille mig, at dit køretøj har nået "reparationsalderen" lige som det sker med os andre og så kommmer der stivhed i leddene, og hvad det ikke kan give af problemer er ikke småting

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-07-04 00:04

2oo km/t over et fartbump?
Husk styrthjelmen til at tage lidt af skraldet når du bliver banket op i taget.

Men rumlelyd når du slipper speederen. Behøver ikke være bagtøj, men kan være et slidt kardanled, og hvis det andet ikke er p.g.a. støddæmperen, kan klonket i teorien også stamme fra det. Hvis ledet er slidt , kan hele akslen "give sig" mere end normalt og når du kører over et bump arbejder den så meget at den kan nå op og slå imod. Og særlig hvis dine gearkasseophæng er slidte. De kan forøvrigt også være skyld i klonket (en sandsynlig årsag), efter støddæmperen altså.
Men lad os nu antage, at du ikke orker at få hele undervognen gået efter, og heller ikke kan leve med at den "klonker" og rumler så sælg den hurtigst muligt, og bed til at en eventuel køber er døv

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 31-07-04 17:45

Jeg har selv heldt lidt til kardanled, den stopper med lyden når jeg kobbler ud!!!
Siger det noget??

Kommentar
Fra : geu

Dato : 01-08-04 10:59

Kardanled siger nu mest noget når der er træk på, hvis det er defekt. Bagtøj... Tja.. de har det med og gå og de skal til rep, for de er ikke til og finde ved en hugger i ok stand.
Men nu skal du jo også lige huske på det er en "kassevogn" du har købt og den slags biler rumler meget.

Ang. din lyd er jeg også på bar bund med forslag indtil jeg selv høre og prøver bilen.. Men det er da noget pis der ikke er et værksted der kan løse det.

Når du nu bestemmer dig for en dag og sted for og køre 200 over et fartbumb så sig lige til for så kommer jeg F.... over og ser det.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 12:20

Sider der noget inde i kardanledet der kan skiftes? (Har hørt udtryket Knogelled)??? er det nødvendigt at skifte hele
kardanledet!

Ang Bagtøj har jeg læst om en der hade en rumlenlyd bagfra, der blev skiftet "Spidsnålsleje" dette var ikke en dyr rep.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 01-08-04 13:17

Det er rigtig at det er spidshjulslejet der går på Previa, men man skifter også de andre og det skal justeres rigtig op igen. Jeg ville ikke få det lavet andre steder end Toyota.

Hvis dit kardan led er færdig skal der et helt nyt på.. Man kan godt selv gøre det med hammer osv. men vil nok få en prof til det da han har en presser. Men har aldrig set et kardanled på en Previa der er færdig... Men det skal jo ske en gang.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 13:21

Ja bagtøjet kan det ikke være, Toyota skifter under 10% af kardanled på previa....Lost

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-08-04 13:26

Jeg tror ikke det er den finere mekanik du skal lede i. Ophængning, fjedre og stabilisatorer lyder mere som et bud på det du beskriver.
Nu har du vel tjekket at der ikke ligger en donkraft eller et løst reservehjul og hopper rundt

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 14:01

Donkraft nej den ligger inde i bilen, reseverehjul, nej det er spændt til bristepunktet, der er ligefør den springer hjulet

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 14:03

En sporestang/stablistatorarm..er det det samme? jeg syntes kun jeg så en sporestang (Var sådan et bøjet fætter) bagtil, og så den stor tværliggende stang (Navn?) bagtil.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 220 point
Dato : 01-08-04 14:10

Den tværliggende ville jeg nok kalde en bagbro og langsgående ville jeg kalde svingarme, men da du har træk på baghjulene kunne man måske kalde dem sporestænger selv om det lyder mærkeligt. En stabilisatprarm er typisk en stang der er fastgjort på karosseriet i den ene ende og bagtøjet i den anden så det bliver holdt retningsstabilt.
Hvad man kalder tingene varierer meget.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 16:52

Som sagt mener jeg "stangen" har et knæg den var monteret fast til hjulet og til bagbroen, på fakturen kalde han det en sporestang, jeg spurte om bilen skulle spores bagefter, det sagde han nej til da han hade sat et "Mærke"

Men nok om den, det hjalp jo ikke

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-08-04 19:44

Jeg ville tjekke udstødningen, det kan være den går på karosseriet.
alimak

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-08-04 21:02

Den er tjekket, toyota har en da monteret et xtra ophæng..ork den kommer aldrig af igen

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-08-04 12:38

Tak for svaret BjarneD. Lyden er altså væk nu efter "Sporestangen" er blevet udskiftet, den skulle nok bare køres til

Ang rummlem fra bagenden når jeg slipper gasen, så kommer lyden, men kobler jeg ud er den væk, (Nej det kommer ikke fra min gearkasse) slipper jeg gassen langsomt, ja så er lyden der ikke, bagtøj? kardan? andet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 12:45

Nu er der nogen der bliver mopsede og tænker eller siger måske: Bare vent!
Den rumlen du hører kan være "en ældre træt bil". Når du kobler til laver du en mere fast forbindelse mellem transmission og motor og derfor vil alle de små slidte ting reagere. I en kassevogn er det slet ikke ualmindeligt og du må nok være lidt mere tolerant over for støj, men selvfølgelig skal man da være opmærksom på fremmede lyde og reagere på dem.
Toyota er en rigtigt god bil, men Previa'en er desværre undtagelsen fra reglen, det er noget skrammel.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-08-04 12:56

Det vil sige vi skal slet ikke samligne Hiaceén og previaen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 13:00

En Hiace er en god gedigen varevogn. Previa'en er en tung mystisk konstrueret størrelse med alt for lidt plads til føreren.
De første Hiace'r rustede op, men i dag er det en gedigen arbejdsvogn.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-08-04 13:04

Det har du sikkert ret i men for fand.. den er en hel del flotter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 13:10

Ja. Nu vil jeg ud og nyde det den dejligt friske landluft med sol og vind

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 13:10

Ja. Nu vil jeg ud og nyde det den dejligt friske landluft med sol og vind

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-08-04 13:18

God tur vi andre skal på job

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-08-04 14:50

Ingen tur Bragesvej, bare gå uden for døren. Jeg har de dejligste hvedemarker hele vejen uden for min grund, der for øvrigt bare består af 1800 kvm. græs og træer. 300 m. til naboer. Det er ikke stenbroen, men det jyske land.